امضای تفاهمنامهی همکاری ایجاد کریدور شمال ـ جنوب بین ایران، روسیه و آذربایجان
آذربایجان اویرنجی حرکاتی :روسای راه آهنهای ایران و روسیه یادداشت تفاهم گسترش همکاریهای فنی و علمی درباره برقی کردن خطوط ریلی و احداث پروژههای راه آهن را عصر دیروز در تهران امضا کردند.
در مراسم امضای این یادداشت تفاهم دو طرف درباره برقی کردن مسیر تبریز - آذرشهر، محور بافق- بندرعباس، محور تهران - مشهد، مشارکت طرف روس در پروژه احداث خط آهن برکت - اترک و تسریع در عملیاتیکردن کنسرسیوم سه جانبه محور قزوین - رشت - انزلی - آستارا ...
آذربایجان اویرنجی حرکاتی :روسای راه آهنهای ایران و روسیه یادداشت تفاهم گسترش همکاریهای فنی و علمی درباره برقی کردن خطوط ریلی و احداث پروژههای راه آهن را عصر دیروز در تهران امضا کردند.
در مراسم امضای این یادداشت تفاهم دو طرف درباره برقی کردن مسیر تبریز - آذرشهر، محور بافق- بندرعباس، محور تهران - مشهد، مشارکت طرف روس در پروژه احداث خط آهن برکت - اترک و تسریع در عملیاتیکردن کنسرسیوم سه جانبه محور قزوین - رشت - انزلی - آستارا تاکید کردند.
بر اساس این تفاهمنامه طرفین ضمن ابراز خوشنودی از مشارکت طرف روس در برقی کردن محور خواستار توسعه و انتقال فنآوری در سایر محورهای ریلی جمهوری اسلامی ایران هستند.
در این راستا همچنین مقرر شد طرف روس ظرف مدت دو ماه نظر خود را درباره مشارکت در پروژه برقی کردن محور بافق - بندر عباس به صورت B.O.T اعلام کند.
در ادامه ین مراسم برای تسریع در عملیاتیکردن کنسرسیوم سهجانبه محور قزوین - رشت - انزلی - آستارا و اتخاذ تضمیمات مشترک مقرر شد گروههای کاری متشکل از سه راه آهن ایران، روسیه و آذربایجان به سرپرستی معاونان روسای راه آهنها ایجاد و ضمن تبادل اسامی اعضا نسبت به تشکیل جلسات مشترک اقدام و نتیجه ظرف یک ماه به روسای راه آهنها اعلام شود.
از سایر موضوعات این یادداشت تفاهم میتوان به افتتاح رسمی دفتر نمایندگی راه آهن روسیه در ایران و گشایش دفتر نمایندگی شرکت خدمات خط و ابنیه فنی راهآهن ایران و مسکو و ابراز علاقهمندی راه آهن ایران به خرید ریل، سوزن و تراورس از روسیه اشاره کرد.
ازسوی دیگر، خبرگزاری نووستی گزارش کرد، هیات روس اطلاع داده است سازمان راه آهنهای این کشور قصد دارد فعالانه همکاری های ایران - روسیه را در زمینه حمل و نقل از طریق راه آهن توسعه دهد.
همچنین این هیات مبنای اصلی چنین همکاری هایی را انتقال بار از طریق راه آهن، تحقق پروژه های زیر ساختی در خاک ایران، عرضه ماشین های روسی، تجهیزات، مواد و فناوری ها به ایران اعلام کرده است.
نماینده هیات روسیه در این زمینه گفت: در این مذاکرات همچنین قرارداد برقی ساخت خط راه آهن تبریز-آذرشهر (حدود 50 کیلومتر) مورد مذاکره قرار میگیرد، مذاکراتی نیز در رابطه با امکان شرکت در برقی کردن راه آهن تهران-مشهد (حدود 900 کیلومتر) و برقراری کانتینرهای انتقالی در چارچوب برنامه کریدور بین المللی حمل و نقل شمال-جنوب انجام می شوند.
کریدور بین المللی حمل و نقل "شمال-جنوب" چندین مسیر برای حمل بار را با استفاده از انواع مختلف وسایل نقلیه در نظر دارد: از طریق بنادر استراخان، اولیا، ماهاچ قلعه، مسیر مستقیم راه آهن از طریق قزاقستان، ازبکستان و ترکمنستان با راه یافتن به شبکه راه آهن های ایران از طریق مرز تجن-سرخس، از طریق شاخه غربی کریدور: استراخان، ماهاچ قلعه، سامور پس از آن از طریق آذربایجان به ایران از طریق مرز آستارا و یا از سامور از طریق آذربایجان و ارمنستان با خروج به ایران از طریق مرز جلفا.
بخش بیشتر کریدور "شمال جنوب" از طریق راه آهن های روسیه خواهد بود که بین 33-35 درصد از طول مسیر خشکی است.
هیات روسیه همچنین عنوان کرده است : با توجه به این که کارآیی اقتصادی مسیر حمل بار از طریق خزر کاهش می یابد و انتقال مکرر بارها ضرورت دارد، طرف ایرانی پروژه ساخت راه آهن جدید قزوین-رشت-آستارا (ایران) آستارا (آذربایجان) را پیشنهاد می دهد که سازمان راه آهن های روسیه از این پروژه حمایت می کند.
اازسوی دیگر، اجلاس سهجانبه راه آهنهای ایران، فدراسیون روسیه و آذربایجان بهمنظور برقی کردن راه آهن تبریز – آذرشهر و احداث خط آهن قزوین – رشت – آستارا روز گذشته پیش از برگزاری مراسم امضای تفاهمنامه یاد شده برگزار شد.
به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران به نقل از روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران، در این اجلاس سهجانبه که با حضور مقامات عالیرتبه راه آهنهای ایران، روسیه و آذربایجان ترتیب یافته بود، ضمن تاکید بر گسترش همکاریهای فنی و علمی فیمابین راه آهنهای سه کشور، درخصوص برقی کردن مسیر تبریز – آذرشهر، محور بافق - بندرعباس، محور تهران – مشهد، مشارکت طرف روس در پروژهی احداث خط آهن برکت – اترک بحث و تبادل نظر شد.
مدیرعامل راه آهن در این مراسم با بیان اینکه کریدور شمال – جنوب در حاشیهی دریای خزر با گسستگی بسیار مهمی روبهروست، اظهار داشت: این امر حمل و نقل کالا در مسیر کریدور را با مشکلات فراوانی روبهرو کرده و موجب افزایش هزینه و زمان برای حمل کالا شده است.
دکتر زیاری اظهار امیدواری کرد، با احداث خط آهن قزوین – رشت – آستارا این گسستگی رفع شود.
وی تصریح کرد: عملیات اجرایی محور قزوین – رشت – انزلی توسط دولت ایران آغاز و بیش از 15 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
مدیرعامل راه آهن اظهار داشت: دولت ایران در جهت رفع گسستگیهای ریلی میان کشورهای همسایه از جمله افغانستان و پاکستان و عراق اقدامات مهمی انجام داده است.
زیاری گفت: در حال حاضر عملیات اجرایی خط آهن بم – زاهدان در حال اتمام و خط آهن خرمشهر – بصره – شلمچه و خط آهن محور سنگان – هرات با شتاب فراوانی در حال اجراست.
او ادامه داد: در دنیای رقابتی و پرشتاب امروز طرحهایی برنده و پیروزند که در زمان و مکان شایسته و مناسب خود به اجرا درآیند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: با ارایهی راهکارهای مناسب، تشکیل کارگروههای تخصصی و برگزاری اجلاسهای دورهیی شش ماهه، شاهد پیشرفتهای عملی در محور قزوین – رشت – انزلی – آستارا و فعال شدن کریدور شمال – جنوب خواهیم بود.
رییس راه آهن آذربایجان نیز در ادامه اظهار داشت: دیدار انجام شده با مقامات ایرانی بسیار سازنده و نتیجهبخش خواهد بود و نویدبخش مبادلات مطلوب کالا در این مسیر است.
وی افزود: ایجاد این راه آهن امکان میدهد تا مدت زمان حمل بار در دریای خزر 5 تا 7 روز کاهش یابد.
ولادیمیر یاکونین ـ رئیس سازمان راه آهن های روسیه - نیز در پایان با اظهار امیدواری از دستیابی به توافقات لازم در این اجلاس خاطرنشان کرد: مذاکرات و موافقتهای انجام شده سبب اعتلای مردم کشورهای منطقه و به نفع کشورهای خارج از منطقه نیز است( ایسنا، )