ممنوعیت پرواز ایران ایر در آسمان اروپا
آذربایجان اؤیرنجی حرکاتی: روزنامه ابرار اقتصادی به نقل از سعید حسامی مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی (ایرانایر) از تصمیم اتحادیه اروپا برای قطع تمام پروازهای این شرکت به اروپا خبر داد.
متن گفتگوی اختصاصی آقای حسامی، چهارشنبه قبل در این روزنامه منتشر شده است.
بهگفته این مقام هوایی، ایران تلاش میکند که ...
مانع اجرای این تصمیم اتحادیه اروپا شود.
براساس اعلام روزنامه ابرار، اتحادیه اروپا مهمترین دلیل این تصمیم را ضریب پایین امنیت پروازهای این شرکت عنوان کرده است.
این در حالی است که در اردیبهشتماه سالجاری علی عابدزاده مدیرعامل شرکت هواپیمایی آسمان از خارج شدن ۳۰درصد هواپیماهای این شرکت بهعلت نقص فنی از خطوط هوایی ایران خبر داده بود.
ایران از سال ۱۹۷۹ تحت تحریمهای شدید، نمیتواند هواپیماهایی را که بیش از ۱۰درصد قطعات آن را آمریکا تولید کرده است خریداری نماید.
آقای حسامی گفت: «اتحادیه اروپا تصمیم خود را گرفته است و به سرعت تلاش میکند تا زمینه را برای قطع پروازها فراهم کند.»
مدیرعامل ایران ایر همچنین زیانده بودن تراز مالی این شرکت در سه سال گذشته، خبر داد.
براساس آمارهای رسمی هم اکنون عمر هواپیماهای ایران بیش از ۲۰سال است و در این صنعت تنها ۱۵ شرکت دولتی و خصوصی با بیش از ۱۲۰ هواپیما فعالیت میکنند.
شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (ایران ایر) نیز که یکی از مهمترین خطوط هوایی ایران است در سال ۱۳۸۴ در حدود ۴۴۰ میلیارد ریال ضرر مالی داشته است.
این رقم به گفته آقای حسامی در سال ۱۳۸۵ به ۲۳۰ میلیارد ریال کاهش یافته است. وی همچین پیشبینی میکند که در سال ۱۳۸۶ نیز تراز مالی این شرکت منفی باشد.
براساس قوانین تحریم هوایی از سوی آمریکا، در صورتی که کشوری اقدام به فروش قطعات هواپیماهای مسافربری به کشورهای تحریم شده نماید، کشور صادر کننده نیز به لیست تحریم هواپیما اضافه خواهد شد.
آمریکا به عنوان بزرگترین تولید کننده هواپیماهای مسافربری انحصار ساخت، فروش و تامین قطعات اصلی و جانبی بسیاری از هواپیماهای مسافری را در اختیار دارد.
پیشتر در بهمن ماه سال گذشته ونزوئلا به عنوان ششمین کشور بزرگ آمریکای جنوبی و یکی از متحدان دولت محمود احمدینژاد برخلاف قراردادی که با شرکت هوائی ایران بسته بود از واگذاری هواپیما به ایران خودداری کرد.
متن مقاله کامل روزنامه ابرار اقتصادی
پروازهاى «هما» به اتحادیه اروپا قطع مى شود
مسایل فنى و ایمنى مهمترین بهانه براى اتخاذ این تصمیم است.
فرنازحبیـبیـان ــ روز گذشته مدیر عامل هواپیمایى جمهورى اسلامى ایران، در دفتر کارش میزبان نماینده روزنامه ابرار اقتصادى بود، محور مصاحبه از قبل بررسى آخرین اقدامات انجام شده در راستاى اجراى اصل ۴۴ قانون اساسى ، روند تقویت ناوگان و برخى الزامات افزایش نرخ بلیت هواپیما، تعیین شده بود. گفت وگو با وى که اتفاقاً اولین مصاحبه ایشان در سال ۸۷ هم محسوب مى شد با نیم ساعت تأخیرآغاز و مسوول دفتر وى در هنگام راهنمایى به اتاق پر رفت وآمد مدیر عامل، قول گرفت که فقط یک ربع ساعت پاى صحبت هاى حسامى باشیم. گفت وگو ازابتدا به اندازه آخرش که خبر احتمال قطع پروازهاى هما به اتحادیه اروپا را داد، جذاب نبود. متن کامل این گفت وگو را در ادامه مى خوانیم: «اتحادیه اروپا درصدد برآمده است؛ پروازهاى هواپیمایى جمهورى ا سلامى ایران (هما) را به اروپا قطع نماید.»، این خبرى بود که که از زبان سعید حسامى، مدیر عامل هواپیمایى ملى کشورمان مطلع شدیم. تقریباً در انتهاى گفت و گو با مدیر عامل هما بود که وقتى صحبت به مبحث گران شدن بلیت هواپیما رسید ، وى خواست موضوعى را مطرح کند که او و همکارانش را درگیر شرایطى سخت کرده است، متن سخنان وى در ذیل خواهد آمد ؛ درشرایط فعلى هما تحت تاثیرفشارهاى شدید بین المللى قرار گرفته و اتخاذ این تصمیم از سوى اتحادیه اروپا باعث شده تمام تلاش پرسنل به صورت شبانه روزى معطوف به از بین بردن بهانه هاى متعدد این اتحادیه و جلوگیرى ازعملیاتى شدن تصمیم جدید آنها باشد. مقامات اروپایى دلایل متعددى را در این زمینه مطرح مى کنند که مسایل فنى و ایمنى مهمترین بهانه براى اتخاذ این تصمیم است، به هر حال اتحادیه اروپا تصمیم خود را گرفته است و به سرعت تلاش مى کند تا زمینه را براى قطع پروازها فراهم کند.
ابرار اقتصادى ـ با توجه به برخى تغییرات اعمال شده در نرخ بلیت و تقویت ناوگان، وضعیت ضرردهى همارا در سال گذشته چگونه ارزیابى مى کنید؟
- تراز سال ۸۶ هواپیمایى جمهورى اسلامى ایران هنوز بدست نیامده ولى قطعا هما درسال ۸۶ ضرر داده است که امیدواریم زیان هما نسبت به سال ۸۵ کمترشده باشد. کاهش میزان ضرر دهى هما درشرایط فعلى خود یک موفقیت است چراکه درنظر بگیرید؛ سال ،۸۴ هما ۴۴۰ میلیارد ریال زیان داد، طبیعتاً این زیان باید در سال ۸۵ بیشتر مى شد اما این اتفاق نیافتاد وعلیرغم افزایش تورم، زیان هما در آن سال به ۲۳۰ میلیارد ریال کاهش یافت. براى سال گذشته هم، درنیمه دوم سال افزایش بسیار جزئى درقیمت بلیت به وجود آمد که عموماً شرکت درآن مقطع زمانى حجم اعظمى از بلیت هاى پروازى را فروخته بود، پس بنابراین درآمد قابل توجهى براى ما به وجود نیامد، ضمن اینکه میزان افزایش نرخ تورم سال گذشته نیز برکسى پوشیده نیست. با توجه به فشار تحریم که هر سال هزینه هاى ایرلاین را سنگین تر مى کند، على الاصول زیان هما درسال ۸۶ باید بسیار بالا باشد امامن فکر مى کنم که زیان ما از ۲۳۰ میلیارد ریال سال ۸۵ هم کمتر باشد واین یعنى شرکت سودکرده است چرا که در شرایط فعلى رساندن ضرر ۴۶۰ میلیارد ریالى به ۲۳۰ و نهایتاً کاهش دوباره آن درسال ۸۶ یعنى؛ موفقیت. افزایش بهره ورى و تقویت ناوگان از جمله علل کاهش ضرر دهى هما است، درطول دو تا سه سال گذشته بدون اینکه نیروى انسانى افزایش یابد وباوجود کاهش ۲ هزار نفر پرسنل هما، تعداد ناوگان ۵/۱ برابر افزایش یافته و ۳۰ فروند هواپیماى هما امروز به ۴۷ فروند ارتقا یافته است. علیرغم بالا رفتن همه شاخص هاى هزینه اى، امیدواریم اگر بخشى از مشکلات ایرلاین ملى کشورحل شود، به زودى به یک شرکت سود ده تبدیل شویم.
ابرار اقتصادى- در راستاى ابلاغ اصل ۴۴ قانون اساسى، تکلیف واگذارى هما در سال جارى چیست؟
با عنایت به ابلاغیه مقام معظم رهبرى و با توجه به ضرورت ارتقا و توسعه شرکت، موظف به پیگیرى اجراى اصل ۴۴ هستیم، سال گذشته مجوز واگذارى هما از سوى سازمان خصوصى سازى صادر و به دنبال آن تاییدیه هیات دولت هم اخذ شد که براى امسال نیز تمدید شده است. ما به سرعت به دنبال اتخاذ سازوکارهاى لازم براى واگذارى شرکت و فراهم کردن شرایط از طریق تغییر ساختار هستیم. مجوز تبدیل شرکت به چند شرکت زیر مجموعه صادر، مقررات زدایى به سرعت آغاز و اقدامات مطالعاتى وعلمى هم در ارتباط با چگونگى اجراى خصوصى سازى شروع شده است. باید توجه کردکه در این روند شرکت نابود نشود و نباید بگذاریم ایرلاین ملى کشور ما که نزدیک به نیم قرن سابقه حضور در صحنه هاى بین المللى را همراه خود یدک مى کشد، دچارمشکل شود چرا که واگذارى یک ایرلاین با سایر صنایع تفاوت هاى بسیارى دارد، ایرلاین هاى موفق دنیا هم حاشیه سود پایینى دارند، این سودآن قدر بالانیست که اگر تحول یا دگرگونى اى به وجود آید به علت حاشیه سود بالا متضرر نشوند. به هر حال امیدواریم بدون اینکه مشکل خاصى براى شرکت به وجود آید بتوانیم دوره تغییر را طى کرده و به دوران رشد و شکوفایى برسیم.البته دراین زمینه افرادى حقیقى و حقوقى نیز با مراجعه به هما، براى خریدارى شرکت اعلام آمادگى کرده اند که هما این موضوع را به وزارت اقتصاد و دارایى هم اعلام کرده است.
ابرار اقتصادى - باتوجه به شرایط موجودو باعنایت به تکالیف قانونى ابلاغى، واگذارى هما تا پایان سال جارى عملیاتى مى شود ؟
اگر قرار باشد فروش هما از طریق بورس انجام شود تحقق واگذارى تا پایان سال جارى بسیار بعید به نظر مى رسد، شرکتى که تا پایان سال ،۸۴ بالغ بر ۴۰۰ میلیارد ریال ضرر داده و شرکتى که به شدت دچار مشکل تحریم است چگونه باید بتواند ظرف مدت یک سال و اندى روندخصوصى سازى را طى کند. درحال حاضر، شرایط براى واگذارى هما به افراد حقیقى و حقوقى مهیا است، درغیراین صورت باید زیرساخت هاى لازم براى واگذارى از طریق بورس مهیا شود.
ابرار اقتصادى - روند تقویت ناوگان هما به خصوص در طول ۳ سال گذشته وچشم انداز آینده بخش را چگونه ارزیابى مى کنید؟
مى دانید که روز به روز شرایط تحریم براى ماسخت تر مى شود، متاسفانه فرصت هاى زیادى را در طول سال هاى گذشته در بخش تقویت ناوگان از دست داده ایم، درشرایط فعلى هم وقت اعظمى از پرسنل و دست اندرکاران تجهیز ناوگان براى انجام مذاکرات طولانى صرف مى شود و در نهایت پروژه خرید ناوگان با مشکل مواجه مى شود. در چند ماه گذشته هما براى یک پروژه خرید بسیار مهم و پرمنفعت ماهها وقت گذاشت، حتى پول هم به حساب طرف فروشنده واریز شد که متاسفانه بعد ازانجام شدن همه مقدمات، موفق به عملیاتى کردن قرارداد نشدیم. با این وجود اتفاق بى نظیرى که درتاریخ هما اتفاق افتاده، افزایش ظرفیت ناوگان به بیش از ۵/۱ برابر ظرفیت قبلى است چنانچه ۳۰ فروند هواپیماى هما به ۴۷ فروند ارتقا یافته است. براى اولین بار پس از انقلاب ۲هواپیماى کارگوى ملکى واردناوگان هما شده است که به سرعت مورد استفاده قرار گرفتند، همچنین ۴ فروند ایرباس، یک فروند بوئینگ ملکى، یک فروند بوئینگ اجاره اى و ۲ فروند بوئینگ اورهال شده نیز درسیستم قرار گرفتند. استفاده بسیارى از هواپیماهاى موجود ناوگان به دلیل سن بالا مقرون به صرفه نیست و اکثرایرلاین هاى دنیا حاضر به کارگیرى این نوع از هواپیماها نیستند چرا که به جاى یک ریال باید ۱۰ ریال هزینه شود، اما ما به لحاظ مشکلات موجود همه سختى ها را تحمل کرده و تلاش کردیم حتى یک صندلى از ظرفیت ناوگان کاسته نشود. در حال حاضر هم تلاش مى شود تعدادى هواپیما براى شرکت ایران ایر تور خریدارى شود تا درآینده اى نزدیک شاهد تحول بسیار خوبى دراین شرکت باشیم چرا که سهم قابل توجهى از جابه جایى مسافر داخلى کشور بعد از ایران ایر، دراختیار ایرتور است که امیدواریم با اضافه کردن ناوگان ملکى ایرتور که براى اولین بارعملیاتى خواهد شد بتوانیم درصد بیشترى از جابه جایى هاى داخلى را به ایرتوراختصاص بدهیم. هم اکنون کل ناوگان هواپیمایى جمهورى اسلامى ایران (هما)، به غیر از یک فروند ملکى است.
ابرار اقتصادى - مدیران عامل سایر شرکت هاى هواپیمایى بالاتفاق خواهان افزایش نرخ بلیت هواپیما در شرایط حساس فعلى هستند، مى خواستم نظر جنابعالى را به عنوان مدیر عامل هواپیمایى ملى کشور، بدانم؟
صنعت هواپیمایى کشور با مشکلات متعددى دست و پنجه نرم مى کندکه یکى از آنها مبحث قیمت بلیت است، شاید بیش از ۹۰ درصد درآمد ایرلاین ها از محل فروش بلیت تامین مى شود و و قتى که نتوانیم به ارزش کالاى خود اعتبار کسب کنیم چگونه باید سود ده باشیم. مسئولین امر باید دراین زمینه تصمیم قاطعى بگیرند چرا که افزایش قیمت بلیت قطعاً مى تواند باعث رشد و شکوفایى حمل و نقل هوایى شود، اما به هر حال چون هما جزیى از دولت است، موظف هستیم بر اساس سیاست هاى دولت حرکت کنیم وهر تصمیمى که شوراى عالى هواپیمایى کشور دراین زمینه اتخاذ کند، تابع آن خواهیم بود.