آذربایجان اویرنجی حرکاتی

گله جک بیزیمدیر azoyrenci_herekati@yahoo.com

آذربایجان اویرنجی حرکاتی

گله جک بیزیمدیر azoyrenci_herekati@yahoo.com

ملاقات مقام های ایران و آمریکا در پاریس فاش شد


بی بی سی : وزارت خزانه داری آمریکا در پاسخ به سوالات بی بی سی تایید کرده است که یک مقام بلندپایه این وزارتخانه ماه گذشته در پاریس با مقام های بانکی ایران ملاقات کرده است.
این گفتگوها در ستاد یک نهاد بین المللی موسوم به "گروه کاری اقدامات مالی" (FATF) برای بحث درباره نگرانی ها نسبت به عملکرد ایران در زمینه پولشویی و تامین مالی فعالیت های تروریستی انجام شد.
هرچند این مقام آمریکا اصرار می ورزد که آن دیدار محرمانه نبوده است اما خبر آن با گذشت 23 روز بعد از برگزاری، در روز جمعه توسط خبرگزاری آسوشیتدپرس فاش شد.
اندرو دی سوزا، سخنگوی وزارت خزانه داری آمریکا، همچنین با غلط دانستن گزارش ها، این مساله که نشست پاریس با درخواست ایران انجام شده است را رد کرد.
وی گفت: "هیچ چیز مخفیانه ای درباره آن ملاقات وجود نداشت. آن نشست یک نشست چندملیتی گروه کاری اقدامات مالی (اف ای تی اف) بود و با ابتکار این نهاد برگزار شد و نه ایران، و وزارت خزانه داری نیز به عنوان رئیس مشترک این گروه کاری در آن حضور یافت."
وی گفت که هدف آن دیدار بحث درباره عدم همکاری ایران با استانداردهای بین المللی برای مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم بود.
او تاکید کرد: "برخلاف گزارش های مطبوعاتی، این ملاقات با ابتکار اف ای تی اف انجام شد، نه ایران، که بخشی از تلاش جاری برای رسیدگی به تهدید جدی ای است که ایران متوجه سلامت نظام مالی بین المللی می کند."
به گفته وی نمایندگانی از بیش از 10 کشور دیگر در آن نشست حضور داشتند.
"
اف اِی تی اف" در روز 11 اکتبر برای اولین بار نسبت به عدم هماهنگی ایران با استانداردهای بین المللی برای مقابله با پولشویی و تامین مالی تروریسم ابراز نگرانی کرده بود.
گزارش منابع خبری که پیش از گفتگوی سخنگوی وزارت خزانه داری با بی بی سی منتشر شد حاکی از آن بود که این جلسه با درخواست تهران برگزار شد تا به ادعاهایی که می گوید حکومت جمهوری اسلامی در پولشویی و تامین فعالیت های تروریستی دست دارد پاسخ گوید.
دانیل گلاسر، معاون امور منابع مالی تروریسم و جرایم مالی در وزارت خزانه داری آمریکا، از سوی آمریکا در این نشست شرکت داشت. نام مقام های ایرانی شرکت کننده فاش نشده است.
دولت بوش در چارچوب قطعنامه های سازمان ملل و با توسل به ابزارهای دیگر فشار زیادی برای منع بسیاری از معاملات تجاری و مالی کشورهای خارجی با ایران وارد آورده است.
به گزارش آسوشیتدپرس این نشست بخشی از تلاش آمریکا در چارچوب ظرفیت های "اف اِی تی اف" برای اعمال فشار بیشتر بر ایران جهت دست کشیدن از غنی سازی اورانیوم بود.
دولت آمریکا همچنین خواستار پایان حمایت ایران از گروه هایی مانند حزب الله لبنان و گروه فلسطینی حماس است که آمریکا تروریستی می داند.
بنابه گزارش ها نمایندگان ایران در این نشست مقام های ارشد بانک مرکزی بودند.
آمریکا و ایران از سال 1979 پس از انقلاب اسلامی و اشغال سفارت آمریکا در تهران، تاکنون روابط دیپلماتیک نداشته اند. تماس های رسمی میان دو کشور بسیار نادر است و از جمله به چند دور گفتگو در بغداد پیرامون امنیت عراق مربوط می شود.
کاخ سفید هفته گذشته زلمی خلیلزاد، سفیر خود در سازمان ملل را به خاطر شرکت در جلسه ای در نشست مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس با حضور وزیر خارجه ایران سرزنش کرد

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد