آذربایجان اویرنجی حرکاتی

گله جک بیزیمدیر azoyrenci_herekati@yahoo.com

آذربایجان اویرنجی حرکاتی

گله جک بیزیمدیر azoyrenci_herekati@yahoo.com

چیلتیک – 2

چیلتیک – 2

 

آذربایجان اویرنجی حرکاتی :

تحلیل نظرسنجی انتخابات مجلس

 

یکی از قسمتهای جالب وئبلاگ جنبش دانشجویی آذربایجان قسمت نظرسنجی آن است. بنده به عنوان یک دانشجوی فعال آذربایجانی که تقریبا همه روزه به وئبلاگ جنبش سر می زنم با اشتیاق تمام قسمت نظرسنجی را نیز پی می گیرم. نظرسنجی شماره ی 3 که مربوط به انتخابات مجلس شورای اسلامی است در نوع خود یکی از حساسترین نظرسنجی ها بوده است. تعداد شرکت کنندگان در این نظرسنجی که به مراتب بیشتر از سایر نظرسنجی ها بوده، نشان از اهمیت بالای این موضوع برای فعالین حرکت ملی دارد. قبل از اینکه به نتایج این نظرسنجی اشاره بکنم، باید گفت که نظرسنجی حاضر با ظرافت خاصی مطرح شده است. شاید در نگاه اول به نظر برسد که این نظرسنجی چندان با دقت و به صورت استاندارد طراحی نشده و برخی گزینه ها، گزینه­های دیگر را هم شامل می شود.  ولی در حقیقت این نظرسنجی علاوه بر پرسش درباره ی انتخابات، مفاهیم دیگری را هم در بطن خود به نظرسنجی می گذارد. مفاهیمی که گذشته از موضوع انتخابات به سطح شعور مخاطبان در مورد مسایل کنونی نیز دقت کرده و آنها را مورد سنجش قرار داده است. البته در تحلیل این نتایج باید دقت کرد که مخاطبان این نظرسنجی نه توده ی مردم، بلکه دانشجویان و فعالین حرکت ملی هستند که معمولا با اینترنت آشنایی و به آن دسترسی دارند و گرچه امکان نظردادن از یک کامپیوتر تنها یکبار امکانپذیر است ولی اینکه شخصی در روزهای مختلف چند بار رای داده باشد، نیز محتمل است.

نتایج نظرسنجی به صورت زیر است :

 

شاید در نگاه اول به نظر برسد که این نظرسنجی چندان با دقت و به صورت استاندارد طراحی نشده و برخی گزینه ها با گزینه های دیگر تداخل دارند ولی در حقیقت این نظرسنجی علاوه بر پرسش درباره ی انتخابات ، مفاهیم دیگری را هم در بطن خود به نظرسنجی می گذارد . مفاهیمی که گذشته از موضوع انتخابات به سطح شعور مخاطبان در مورد مسایل کنونی نیز دقت کرده و آنها را مورد سنجش قرار داده است . البته در تحلیل این نتایج باید دقت کرد که مخاطبان این نظرسنجی نه توده ی مردم ، بلکه دانشجویان و فعالین حرکت ملی هستند که معمولا با اینترنت آشنایی و به آن دسترسی دارند . گرچه امکان نظردادن از یک کامپیوتر تنها یکبار امکانپذیر است ولی اینکه شخصی در روزهای مختلف چند بار رای داده باشد نیز محتمل است .

نتایج نظرسنجی به صورت زیر است :

« نظر سنجی شماره ی سه »
 

در صورت شرکت در انتخابات مجلس در اسفند ماه چه باید کرد ؟



1- نوشتن شعار های ملی در برگه رای

.

.

 37رای - 4.9%

.

 

2- دادن رای سفید

.

.

 4رای - 0.5%

.

 

3- رای به اصلاح طلب ها

.

.

 35رای - 4.6%

.

 

4- رای به اصول گراها

.

.

 33رای - 4.4%

.

 

5- به تورک با هر طرز فکری در هرجا

.

.

 19رای - 2.5%

.

 

6- به تورک با هر فکری مقابل کورد

.

.

 89رای - 11.8%

.

 

7- به تورک هویت طلب در مقابل کورد

.

.

 262رای - 34.9%

.

 

8- شرکت نمی کنم .

.

.

 271رای - 36.1%

.

 

_ از بین گزینه ها آنهایی که جایگاه رژیم در بین مخاطبین را مورد نظرسنجی قرار داده است ، گزینه های سوم وچهارم یعنی رای به اصلاح طلبها و اصول گراها هستند که به ترتیب 4.6 درصد و 4.4 درصد آرا را کسب کرده اند . یعنی مجموع کسانی که امیدوار به بهبود اوضاع از سوی رژیم هستند کلا 9 درصد شده است . بی شک این نشاندهنده ی جدایی فعالین حرکت ملی و روشنفکران آذربایجان از حاکمیت فاشیستی فارس است که می تواند دال بر بی ارزشی و ناکافی بودن اصول 15و 19 قانون اساسی برای حرکت ملی و همچنین اجرای آن از سوی رژیم باشد . نکته ی بعدی در این بخش برتری جزئی اصلاح طلبها بر اصول گراهاست .

_ در بین توده و حتی روشنفکران آذربایجانی هستند کسانی که به هر دلیلی مجبور به شرکت در انتخاباتند . فعالانی که در بسیج نفوذ کرده اند ، کارمندان و یا سپاهیانی که به خاطر مشکلات معیشتی و حتی دستوری در انتخابات شرکت می کنند از این دسته هستند . این قشر شرایط خاص خود را در گزینه های اول و دوم یعنی نوشتن شعارهای ملی در برگه ی رای و یا دادن رای سفید می یابند که نظرسنجی نشان می دهد که مجموع آنها کمتر از 6 درصد می باشد . در این بین آنهایی که حداقل با نوشتن شعارهای ملی از انتخابات فرمایشی اعلام انزجار می کنند نسبت به آنهایی که رای سفید ممتنع می دهند بسیار بیشتر است که این را می توان از منظر روانی با حس مبارزه و نافرمانی مدنی تفسیر کرد .

_ یکی از دسیسه های معمول در برابر جنبشهای سیاسی-ملی ، وقتی که دشمنان آن از خفه کردنش ناتوان می مانند و جنبش در میان توده مطرح و مورد قبول واقع می شود ، این است که با تکرار شعارهای جنبش توسط مزدوران رژیم ، آن را را مصادره کرده و بتوانند توده ی مردم را از رهبران جنبش جدا بکنند . این دسیسه با این که تا به حال با درایت رهبری و فعالین حرکت ملی عقیم مانده است ولی وجود شخصیتهای حکومتی چون اعلمی ، مهرعلیزاده ، میرحسین موسوی ، عبدالعلیزاده و ... نشان می دهد که پتانسیل چنین دسیسه ای باز هم برای حرکت ملی وجود دارد . مزدورانی که تورک آسیمیله شده هستند و با فرزندان خود نیز فارسی حرف می زنند ، با توجه به اینکه اشخاص مطرحی می باشند می توانند با استفاده از امکانات حکومتی و با چند شعار تبلیغی خود را به حرکت ملی تحمیل نمایند . امکان موفقیت چنین بازی سیاسی در گزینه های 5 و 6 سنجیده می شود که مجموعا 14 درصد آرا را به خود اختصاص می دهند . این درصد گرچه حاشیه ی امنیتی را در حول خود دارد ولی نشان می دهد که شعار ضدکردی این مزدوران بسیار کاراتر از دیگر مزدوران مرکز نشین می تواند باشد . یعنی اینکه این شخص برای اینکه بتواند در چنین بازی سیاسی ایفای نقش نموده و موفق به فریب افکار عمومی ملت آذربایجان شود علاوه بر تورک بودن خود ، ماهیت ضدکوردی را هم باید از خود نشان دهد . این مساله نه تنها در مورد چنین اشخاصی بلکه در مورد کلیت و ماهیت حرکت ملی مساله ی مهمی است . مساله ای که باید به آن پرداخته شود و جایگاه مقابله با مهاجرین کورد در حرکت ملی را مشخص کند تا هم امکان چنین دسیسه ای را خنثی کند و هم اینکه انرژی حرکت ملی را در منفعت دشمن اصلی آذربایجان یعنی شوونیسم فارس بیش از حد لازم به کار نگیرد .

_ مقایسه ی گزینه های ششم وهفتم که اقبال عمومی در مورد حساسیت به موضوع مهاجرین کورد در آذربایجان غربی را نشان می دهد حاکی از آن است که شعور فکری روشنفکران آذربایجانی به آن حد رسیده که می تواند موضوع اکراد را فارغ از جو احساسی و مخرب موجود کنونی در حرکت ملی مشخص کند . برای استفاده ی بهینه از این شعور ، حرکت ملی باید با معرفی کاندیداهای خود در شهرهای غرب آذربایجان که مشکل اکراد در آنجا حادتر است بتواند دست مزدوران رژیم شوونیستی فارس را از فریب توده ی مردم و مصادره ی حرکت ملی کوتاه کند . البته گرچه حماقت تشیلاتهای کورد زمینه ساز چنین سواستفاده ای از سوی رژیم می شود ولی باید دقت کرد که بیشترین نفع را هم رژیم فارس کسب می کند .

_ گزینه های هفتم و هشتم که دربرگیرنده ی شرکت در انتخابات برای خنثی کردن توطئه های رژیم و برای مقابله با توسعه طلبی و مهاجرت کوردها در برخی شهرهای آذربایجان غربی و تحریم انتخابات در سایر مناطق است همانطوری که اصلی ترین تشکیلات حرکت ملی ، گاموح ، هم در بیانیه ی خود در مورد انتخابات به آن تاکید کرده است بیشترین آرا را کسب کرده اند . این نشاندهنده ی دو نکته ی بسیار مهم است : اول اینکه کسب بیش از 71 درصد آرا برای این دو گزینه نشان از همراهی دانشجویان و روشنفکران آذربایجانی با تشکیلات های حرکت ملی است . و دوم اینکه کسب آرای بیشتر برای گزینه ی تحریم نشان می دهد که جای امیدواری است که مبارزه با توسعه طلبی اکراد در حرکت ملی جایگاه اصلی خود را باز می یابد . چرا که صرف انرژی بیش از حد برای مشکل کورد ، فقط دشمن اصلی ملت آذربایجان یعنی شوونیسم فارس را متنفع می کند . مساله ای که با گذشت زمان حتما در حرکت ملی با رویکردی عقلانی و به دور از توطئه های رژیم فارس و جوسازی برخی فعالین داخلی و خارجی جایگاه خود را خواهد یافت . منظور از عملکرد عقلانی و منطقی در واقع صرف انرژی ، توجه و تبلیغ مناسب در مورد مسایل است ؛ نه کمتر و نه بیشتر .

ضمن تشکر و قدردانی از جنبش دانشجویی آذربایجان که رویه ای کاملا منطقی در پیش گرفته و علیرغم مشکلات و تخریبات فراوان سعی در فرهنگ سازی در حرکت ملی دارد از خوانندگان محترم خواهشمند است تحلیل فوق را از انتقادات و نظریات خود محروم نفرمایند .

شاهین جوادی
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد