آذربایجان اویرنجی حرکاتی

گله جک بیزیمدیر azoyrenci_herekati@yahoo.com

آذربایجان اویرنجی حرکاتی

گله جک بیزیمدیر azoyrenci_herekati@yahoo.com

نظامیان در ایران قدرت می گیرند .

نظامیان در ایران قدرت می گیرند .

 

آذربایجان اویرنجی حرکاتی : پایگاه خبری بی بی سی در تحلیلی با پرداختن به این موضوع که هشتمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی را به سختی می توان انتخاباتی پرشور در تاریخ جمهوری اسلامی نامید، اعلام کرد: این انتخابات، تغییری مهم در ایران را که همان افزایش قدرت در میان نظامیان است، به نمایش می گذارد. بی بی سی افزود

: در حالی که بسیاری از نامزدهای آزادی خواه و اصلاح طلب رد صلاحیت شدند، به نظر می رسد محافظه کاران به طور یکپارچه کنترل مجلس را در دست گیرند و این مسئله پیامد مهمی را برای کل جهان در برخواهد داشت. سپاه پاسداران از زمان روی کار آمدن محمود احمدی نژاد، قدرت را در دست گرفته و فرماندهان سابق این سپاه از جمله خود رئیس جمهوری ایران، اکثر رده های بالای دولتی را به خود اختصاص داده اند. اکنون نیز انتظار می رود اعضای سپاه پاسداران اکثریت کرسی های مجلس را تصاحب کنند و بدین ترتیب قدرت روحانیت مسلمان شیعی ایران را تحت الشعاع قرار دهند.به گفته کریم سجادپور تحلیل گر ایرانی موقوفه کارنگی برای صلح بین المللی که موسسه غیرانتفاعی خصوصی آمریکایی است، افزایش قدرت نظامیان در ایران نشانه ای از وقوع تغییرات مهمی در سیاست این کشور است. وی ادامه داد:به نظر من سپاه در حال حاضر به عنوان فاکتور ایکس در هر دو صحنه سیاسی و اقتصادی به شمار می رود.

یه ادعای او قدرت و ثروت به طور کامل در دست سپاه قرار گرفته است. ظرف چند سال گذشته، سپاه پاسداران قراردادهای دولتی به ارزش میلیاردها دلار را از آن خود کرده است. نیروهای سپاه سدها و جاده ها را می سازند و در حال تبدیل شدن به بزرگترین قدرت منفرد در صنعت نفت هستند.

سعید لیلاز یکی از افسران سابق سپاه پاسداران گفت: موقعیت کنونی سپاه را تشنه قدرت بیشتر ساخته است. می توانم به شما بگویم که نیروهای نظامی بی صبرانه خواهان دستیابی به قدرت و تاثیر سیاسی بیشتر هستند.  آنها از قدرت کافی اقتصادی و مدیریتی برخوردارند. از میزان تجربه خوب در زمینه های اجرایی نیز بهره برده اند. وی افزود: شاید معتقدند که بهتر از سیاستمداران کلاسیک می توانند کشور را اداره کنند. ما آزادی خواهی را در زمان رفسنجانی، دموکراسی را در زمان خاتمی و عدالت اجتماعی را در زمان احمدی نژاد آزمودیم.به گفته شیرین عبادی ، این حالت نشانه ای از شکل گیری دولتی نامحبوب و غیرمردمی است. وقتی دولتی از مردم حمایت کند، از انتقاد بیمی نداشته و تحمل پذیرش مخالفت را نیز داراست. اما یک دولت ضعیف، معمولا از انتقادات هراسان است.بی بی سی در ادامه می آورد: اما در این بین غرب نیز باید از افزایش قدرت نظامی در ایران بیمناک باشد. با همه این حرف ها، این سپاه بود که سال گذشته ملوانان انگلیسی را به اسارت گرفت و اکنون نیز از سوی آمریکا به اتهام حمایت از شورشیان در عراق و تجهیز حزب الله و حماس، مورد سرزنش قرار می گیرد. از اینرو چنانچه نظامیان در دولت ایران به قدرت بیشتری دست یابند، می توان انتظار روند سازش ناپذیرتری را در مورد برنامه هسته ای ایران و حتی دخالت فعال تری در خاورمیانه را از سوی آنان شاهد بود؛در نهایت هم که کنگره آمریکا سپاه پاسداران را به عنوان یک سازمان تروریستی بازشناخت.از همه مهمتر اینکه، ایران احتمالا شاهد شکل گیری دولتی یکدست تندرو خواهد بود و رویای غرب مبنی بر روی کارآمدن مجدد میانه روها در تهران قطعا بی حاصل خواهد ماند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد