آذربایجان اویرنجی حرکاتی

گله جک بیزیمدیر azoyrenci_herekati@yahoo.com

آذربایجان اویرنجی حرکاتی

گله جک بیزیمدیر azoyrenci_herekati@yahoo.com

هدیه عجیب آلمان به اسرائیل !

هدیه عجیب آلمان به اسرائیل !

 

آذربایجان اؤیرنجی حرکاتی: علاوه بر این، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، فردا نخستین رهبر یک دولت غیراسرائیلی خواهد بود که در جلسه کنست، پارلمان اسرائیل سخنرانی خواهد کرد و او این کار را به زبان آلمانی خواهد کرد، زبانی که هنوز شنیدن آن لرزه بر اندام بازماندگان بازداشتگاه‌های آلمان در جنگ جهانی دوم می‌اندازد:
فرانک – والتر اشتاین مه‌یر وزیر خارجه و یکی از هشت وزیر کابینه آلمان که به اسرائیل رفته‌اند، گفت: این یک هدیه تولد ویژه آلمان برای اسرائیل و آغاز فصلی جدید در روابط دو طرف است. پیوند ما با اسرائیل به هیچ کشور دیگری شباهت ندارد. نخست به دلیل سیاه‌ترین فصل در تاریخ آلمان یعنی هولوکاست و سپس به دلیل تحول و

هدیه عجیب آلمان به اسرائیل !

 

آذربایجان اؤیرنجی حرکاتی: علاوه بر این، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، فردا نخستین رهبر یک دولت غیراسرائیلی خواهد بود که در جلسه کنست، پارلمان اسرائیل سخنرانی خواهد کرد و او این کار را به زبان آلمانی خواهد کرد، زبانی که هنوز شنیدن آن لرزه بر اندام بازماندگان بازداشتگاه‌های آلمان در جنگ جهانی دوم می‌اندازد:
فرانک – والتر اشتاین مه‌یر وزیر خارجه و یکی از هشت وزیر کابینه آلمان که به اسرائیل رفته‌اند، گفت: این یک هدیه تولد ویژه آلمان برای اسرائیل و آغاز فصلی جدید در روابط دو طرف است. پیوند ما با اسرائیل به هیچ کشور دیگری شباهت ندارد. نخست به دلیل سیاه‌ترین فصل در تاریخ آلمان یعنی هولوکاست و سپس به دلیل تحول و پیشرفت معجزه‌آسای دوستی، که از آن زمان توسعه یافته است.
آلمان و اسرائیل روابط خود را به روشی به پیش می‌برند که آشکارا برلین را به عنوان شریک نخست اسرائیل در اروپا جلوه‌گر می‌سازد. ایهود اولمرت، نخست‌وزیر اسرائیل دیروز شخصا با خانم مرکل در فرودگاه بن گوریون دیدار کرد و این کاری است که در گذشته فقط برای جورج بوش انجام داده است.به ابتکار اولمرت مقررات پارلمانی تغییر یافته تا مرکل بتواند در جلسه کنست سخنرانی کند چون تاکنون فقط روسای کشورها در حضور کلیه اعضای پارلمان اسرائیل سخنرانی کرده‌اند. شیمون پرز رئیس‌جمهوری اسرائیل شخصا در بالگرد مرکل را در سفر به نقاط مختلف اسرائیل همراهی می‌کند و در لابی کنست ضیافتی به افتخار او ترتیب داده می‌شود.همه این کارها در جایی انجام می‌شود که هنگامی که نخستین سفیر آلمان اعتبارنامه خود را در بیت‌المقدس به مقامات اسرائیلی تسلیم کرد، افرادی در اعتراض به این اقدام دست به تظاهرات زدند.تظاهرکنندگان اسرائیلی در سال 1965 مانع از پخش سرود ملی آلمان شدند و سال‌ها خانواده‌های اسرائیلی از خریدن کالاهای آلمانی خودداری می‌کردند. حالا اسرائیلی‌ها برای کار در کارخانه‌های آلمانی، مصرف کالاهای آلمانی و سفر با شرکت هواپیمایی لوفت‌هانزای این کشور سر و دست می‌شکنند.صدراعظم و اعضای کابینه آلمان را در این سفر عده‌ای از مدیران و مقامات تجاری این کشور اروپایی همراهی می‌کنند.
اجلاس مشترک دو کابینه نشانه حسن نیتی است که از طرف آلمان و فرانسه آغاز شد و به آرامی به سایر کشورهای اروپایی، غیر از انگلیس و دولت‌های غیر اروپایی، گسترش یافت.از جمله دستورهای کار این اجلاس مشترک پیشنهادهایی برای (اجرای) طرح‌های کمک توسعه‌ای مشترک آلمان – اسرائیل، حتی در کشورهایی که اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسند، ایجاد موسسات مطالعاتی جدید آلمانی در بیت‌المقدس و حیفا، افزایش سریع مبادله دانشجویان و مشارکت در فناوری نظامی است.آلمان، 63 سال پس از آزادی اردوگاه آشویتس، تامین‌کننده اصلی تسلیحات، از جمله زیردریایی‌های دولفین به اسرائیل شده است که منتقدان عرب می‌گویند که می‌توان از آنها به عنوان سکویی برای شلیک موشک در شرق مدیترانه استفاده کرد.همکاری نظامی بین دو طرف محتاطانه و مخفیانه اما به سود دو طرف بوده است: برای مثال سازمان جاسوسی اسرائیل سلاح‌های زرهی ضبط شده کشورهای عضو پیمان ورشو را برای باز کردن و سر در آوردن از کار آنها به آلمان غربی می‌فرستاد. این کار به آلمان کمک کرد سلاح‌های ضد تانک و زره بسازد.به نظر می‌رسد رابطه آلمان و اسرائیل در دوره مرکل بهبود بیشتری یافته است. علت بخشی از این امر سابقه مرکل است. او در آلمان شرقی کمونیست بزرگ شد که در زمان جنگ بیشتر بر رنج‌های سوسیالیست‌های تحت تعقیب و آزار دولت هیتلر تاکید می‌شد و به نابودی یهودیان چندان اهمیت داده نمی‌شد. مرکل به تازگی گفت: «ما، از جمله خود من، این اواخر متوجه شدیم که آلمان در نتیجه کشتار یهودیان متحمل چه زیان عظیمی شد
حمایت مرکل از اسرائیل بسیار آشکار است – و می‌توان انتظار کمترین انتقادها را از سخنرانی او درکنست داشت – با این حال اسرائیلی‌ها از او به خاطر مواخذه علنی اسرائیل به خاطر سیاست شهرک‌سازی انتقاد می‌کنند.او همچنین مدت‌ها پیش از سفر کنونی به اسرائیل، این موضوع را اعلام کرد که به رام‌الله (کرانه باختری) نخواهد رفت یا با مسوولان تشکیلات خودگردان فلسطین مذاکره نخواهد کرد.محور اصلی این سفر او توضیح دادن این موضوع به جهان است که سرنوشت اسرائیل و آلمان اینک به نحوی جدایی‌ناپذیر به یکدیگر ارتباط دارد.از نظر سیاست خارجی، آلمان بر این باور است که این سفر در معامله با واشنگتن قدرت بیشتری به آن خواهد داد، اما در حالی که قرار است کنفرانس خاورمیانه در ماه ژوئن در برلین تشکیل شود، این سفر تردید و بدبینی جهان عرب را برخواهد انگیخت. و بعضی از سیاستمداران شریک ائتلاف او در حزب سوسیال دموکرات بر این باورند که او بیش از حد به طرف اسرائیل متمایل شده است.رولف موتزنیخ، کارشناس سیاست خارجی سوسیال دموکرات، گفت: صدراعظم باید این موضوع را برای شرکای اسرائیلی ما روشن کند که سیاست شهرک‌سازی آنها توافق‌های آناپولیس را نقض می‌کند.به نظر می‌رسد اشتیاق و تعهد بیشتر برای گرم‌تر کردن روابط آلمان – اسرائیل عمدتا از محافل بالای آلمان ابراز می‌شود. نظرسنجی موسسه تحقیقاتی TNS نشان داد که 91 درصد مردم آلمان احساس می‌کنند کشور آنان در برخورد با اسرائیل باید کاملا بی‌طرف باشد.برعکس، در اسرائیل به نظر می‌رسد مردم عادی تا حدی خواهان روابط نزدیکتر با آلمان هستند. براساس بررسی بنیاد برتلزمن حدود 22 درصد اسرائیلی‌ها در سال 1990 بر این باور بودند که آشتی با آلمانی‌ها به دلیل حکومت رایش سوم (دوران هیتلر) غیرممکن است در حالی که امروز فقط 9 درصد از آنان برقراری رابطه با آلمان را غیرممکن می‌دانند.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد