آذربایجان اویرنجی حرکاتی

گله جک بیزیمدیر azoyrenci_herekati@yahoo.com

آذربایجان اویرنجی حرکاتی

گله جک بیزیمدیر azoyrenci_herekati@yahoo.com

چشمه‌های آبگرم استان اردبیل برای استفاده مسافران نوروزی آماده اس

چشمه‌های آبگرم استان اردبیل برای استفاده مسافران نوروزی آماده است.

 

آذربایجان اؤیرنجی حرکاتی: چشمه‌های آبگرم استان اردبیل با دما و خواص درمانی گوناگون آماده پذیرایی و استفاده مسافران نوروزی است.

شهر گردشگرپذیر سرعین بعنوان مهمترین مرکز استقرار این چشمه‌های آبگرم این روزها به‌تدریج پذیرای گردشگران نوروزی است.

از چشمه‌های آبگرم موجود در این شهر می‌توان به چشمه‌های گاومیش گلی، قهوه سویی، ساری سو، قره سو، پهنلی سو، چشم، و مجتمع‌های آبدرمانی سبلان، بش - باجیلار و حمام طبیعی شفا اشاره کرد.

 

 

چشمه‌های آبگرم استان اردبیل برای استفاده مسافران نوروزی آماده است.

 

آذربایجان اؤیرنجی حرکاتی: چشمه‌های آبگرم استان اردبیل با دما و خواص درمانی گوناگون آماده پذیرایی و استفاده مسافران نوروزی است.

شهر گردشگرپذیر سرعین بعنوان مهمترین مرکز استقرار این چشمه‌های آبگرم این روزها به‌تدریج پذیرای گردشگران نوروزی است.

از چشمه‌های آبگرم موجود در این شهر می‌توان به چشمه‌های گاومیش گلی، قهوه سویی، ساری سو، قره سو، پهنلی سو، چشم، و مجتمع‌های آبدرمانی سبلان، بش - باجیلار و حمام طبیعی شفا اشاره کرد.


*
مجتمع آبدرمانی سبلان سرعین *
مجتمع آبدرمانی سبلان به عنوان بزرگترین مجتمع آبدرمانی خاورمیانه با امکانات و استخرهای متعدد سرپوشیده و حوضچه‌های آبگرم تحت فشار (جکوزی)، سونای خشک و بخار، دوشها و وان‌های انفرادی متعدد، خدمات پزشکی و درمانی مجزا برای آقایان و بانوان ، پارکینگ اختصاصی و سایر امکانات مورد نیاز منطبق با آخرین استانداردهای جهانی آبدرمانی‌های دنیا در داخل شهر سرعین واقع شده و هم کانون آماده ارایه خدمات به مسافران نوروزی است.

زیربنای آن هفت هزار و ‪ ۲۰۰متر مربع و در دو طبقه مجزا جهت پذیرایی و سرویس دهی برای آقایان و بانوان احداث شده است. این مجتمع دارای سه استخر سرپوشیده ( دو استخر عمومی برای بانوان و یک استخر عمومی برای آقایان) ، چهار واحد سونای خشک ، دو واحد سونای بخار ، حوضچه‌های آب سرد ، دوشهای آب سرد و گرم ، ‪ ۱۱۲واحد وان انفرادی ، ‪ ۱۹واحد حوضچه تحت فشار (جکوزی) ، بخش فیزیوتراپی با امکانات مجهز ، بوفه ، رستوران و سالنهای انتظار است.


*
آبدرمانی بش باجیلار ( پنج خواهران) *
مجتمع آبدرمانی بش باجیلار با استخر سرپوشیده بزرگ ، سونای خشک و بخار، آبگرم تحت فشار(جکوزی) دوشهای انفرادی ، خدمات پزشکی و درمانی و پارکینگ در داخل شهر سرعین واقع شده و به لحاظ گنجایش دومین آبگرم شهر سرعین محسوب می‌شود.

دبی پنج چشمه موجود در محدوده این مجتمع آبگرم روی هم رفته ‪ ۱۳لیتر در ثانیه و به صورت دایمی، نشتی و جوشان در جریان است.

دمای آب در داخل استخر در حدود ‪ ۳۵درجه با ظاهری کدر، کمی ترش مزه و کمی بودار است.

از آنیونهای موجود در آن می‌توان به بی‌کربنات ، کلرور ، سولفات و از کاتیونهای آن به کلسیم ، منیزیم ، سدیم و پتاسیم اشاره کرد. ترکیب آب از نوع کلرو بیکربنات سدیم و گرم است.

در حال حاضر در محل این چشمه‌ها ، موسسه آب درمانی احداث شده که شامل امکانات زیر است: استخر بزرگ عمومی با عمق کم ، دوشهای گرم و سرد ، رختکن مستقل و بوفه.

خاصیت درمانی این آبگرم:برای درمان بیماریهای عمومی و تسکین دردهای عصبی و مفصلی استفاده می‌شود.


*
آبگرم قهوه خانه ممتاز ‪ ۲(قهوه خانه یعقوب): *
این آبگرم در داخل حیاط قهوه خانه ممتاز ‪ ۲واقع شده است. آبدهی این چشمه ‪ ۴لیتر در ثانیه و جریان آن به صورت دایمی و متغیر می‌باشد. دمای آب در مظهر ‪ ۴۷درجه سانتی گراد است. ظاهر آب کمی تیره و مزه آن کمی ترش است.

‪ PHآن در حدود ‪ ۶و آنیونهای مهم آن کلرور، بیکربنات ، کربنات و کاتیونهای مهم آن منیزیم ، سدیم و پتاسیم است.

خاصیت درمانی: برای درمان بیماریهای سیستم حرکتی (درد دست و پا) و اعصاب استفاده می‌شود.


*
آبگرم ژنرال *
آبگرم ژنرال در شمال شهر سرعین واقع شده است. ارتفاع چشمه از سطح دریا دو هزار متر است. مانند سایر چشمه‌های شهر سرعین این چشمه نیز در کف دره قرار گرفته است. دبی آب ‪ ۶لیتر در ثانیه و دمای آن در حوض ‪ ۴۳درجه سانتی گراد و مزه آب کمی ترش و بیرنگ است.

آنیونهای آن بی‌کربنات ، کلرور ، سولفات و کاتیونهای آن سدیم ، کلسیم ، پتاسیم ، منیزیم می‌باشد. ‪ PHآن از نوع اسیدی و ‪ ۲/۶است. تیپ آب آن از نوع کلروبیکربنات سدیم است.

خاصیت درمانی: به علت داشتن عناصر فوق بیشتر برای تسکین دردهای عضلانی و رفع روماتیسم استفاده می‌شود.


*
چشمه گوز سویی (آب چشم) *
این چشمه در کنار قهوه خانه ممتاز واقع شده و دمای آب ‪ ۲۱درجه سانتیگراد و تقریبا اسیدی است. مزه آب گس و بی‌بو است. آنیون آن بی‌کربنات و کاتیون آن کلسیم است. آب آن در ردیف آبهای بیکربنات کلسیک قرار دارد.

آبدهی آن خیلی کم و در حدود ‪ ۱لیتر در ثانیه و از دو نقطه کف حوضچه با مقدار قابل توجهی گاز کربنیک و هوا با فشار خارج می‌شود.

خاصیت درمانی: از آب آن برای درمان بیماریهای چشم استفاده می‌کنند.


*
آبگرم گاومیش گلی *
آبگرم معدنی گاومیش گلی ( پر آب‌ترین و بزرگترین چشمه آب معدنی ایران ) در داخل شهر سرعین واقع شده است.

این چشمه در مرکز شهر سرعین و در ارتفاع ‪ ۱۹۴۰متری از سطح دریا بر روی کف دره واقع شده است. آبدهی آن ‪ ۱۴۰لیتر در ثانیه و پرآبترین چشمه این ناحیه است.آب آن به صورت دایمی و جوشان در جریان بوده و دهانه آن پراکنده و دمای آب در حوض۴۶درجه سانتی گراد است.

آب این چشمه ترش مزه ، بیرنگ و کمی بودار است و بوی هیدروژن سولفوره به مشام می‌رسد. در اطراف مظهر چشمه و حوضچه‌ها کمی رسوبات زرد رنگ اکسید آهن دیده می‌شود. آنیونهای آن کربنات، بی‌کربنات، کلروره، سولفات و کاتیونهای آن کلسیم ، منیزیم ، سدیم و پتاسیم می‌باشد. آب آن در ردیف آبهای کلروره ، بی‌کربنات سدیک و کلسیک گرم می‌باشد.

خاصیت درمانی: آب آن به علت داشتن ترکیب کلرو بی‌کربناته سدیک و کلسیک برای درمان بیماریهای عمومی ، سیستم حرکتی ( دردهای مزمن روماتیسمی ) ، بیماریهای زنان ، خنازیر و بیماریهای قلبی و نیز تقویت عمومی بدن استفاده می‌شود.


*
آبگرم پهنلو *
این آبگرم در شمالی‌ترین نقطه شهر سرعین واقع شده است. ارتفاع چشمه از سطح دریا به ‪ ۱۹۵۰متر می‌رسد. آبدهی چشمه در حدود ‪ ۱/۸لیتر در ثانیه و به صورت دائمی و جوشان در جریان است. دمای آن در حوض ‪ ۳۷درجه سانتی گراد و حالت نیمه اسیدی دارد. رنگ آن مایل به سبز بوده و آنیونها و کاتیونهای مهم آن کلرور ، سولفات ، سدیم و پتاسیم می‌باشد. آب آن در ردیف آبهای کلرو بی‌کربنات سدیم است.

خاصیت درمانی: از آب این چشمه برای درمان بیماریهای عمومی و تسکین اعصاب و دردهای مفصلی استفاده می‌شود.


*
آبگرم قره سو (اعصاب سویی) *
این چشمه در شهر سرعین و در جنب آبگرم ساری سو واقع شده است. دبی آن در حدود ‪ ۵لیتر در ثانیه و دارای جریانی دایمی و متغیر با فصول و به صورت جوشان در سطح زمین است.

دمای آب حوضچه در حدود ‪ ۴۴درجه سانتیگراد و رنگ آن بیرنگ و مزه‌ای شبیه گس دارد. از آنیونهای مهم آن می‌توان به سولفات ، کلرور ، بیکربنات و از کاتیونهای قابل توجه آن به سدیم ، پتاسیم و منیزیم اشاره کرد.

خاصیت درمانی: یکی از آبهای مورد استفاده برای تسکین دردهای روماتیسمی و نیز آرامش‌دهنده اعصاب و روان می‌باشد.


*
آبگرم ساری سو *
این آبگرم در مرکز شهر سرعین واقع شده است. دبی آن حدود ‪ ۵لیتر در ثانیه و جریان آب به صورت دائمی و متغیر در فصول مختلف است. دمای آب در حوضچه اول ‪ ۴۷درجه سانتیگراد ، بودار و رنگ آن کمی مایل به سبز پسته‌ای است و مزه آب هم کمی ترش می‌باشد.

آنیونهای آن سولفات ، کلرور ، بیکربنات و کاتیونهای آن سدیم ، پتاسیم و منیزیم می‌باشد.

خاصیت درمانی: برای دردهای روماتیسمی ، مفصلی و به طور کلی برای تسکین دردهای عضلانی اثرات سودمندی دارد.


*
آبگرم حمام شفا *
حمام شفا در شهر سرعین واقع شده است. آب این حمام از چشمه‌ای با آبدهی ‪۵ لیتر در ثانیه تامین می‌شود. دمای آب در حدود ‪ ۴۰درجه سانتیگراد و ظاهر آن کمی کدر ، ترش مزه و بیرنگ و بی‌بوست. آنیونها و کاتیونهای مهم آن بی کربنات ، کلرور ، سدیم و کلسیم است. آب این چشمه در ردیف آبهای معدنی کلرو بی‌کربنات سدیک قرار دارد.

خاصیت درمانی: از آن برای درمان دردهای مفاصل ، تسکین بیماریهای عصبی و امراض جلدی استفاده می‌شود.

رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان اردبیل به خبرنگار ایرنا گفت: با بسترسازی مناسب و توسعه امکانات لازم تلاش داریم که مدت اقامت مسافران در شهرسرعین افزایش یابد.

مسعود علویان صدر افزود: شهر توریستی سرعین قابلیت‌های زیادی برای گردشگری دارد و تدوین و اجرای برنامه‌های متنوع برای افزایش مدت اقامت گردشگران در اولویت برنامه‌های این سازمان قرار دارد.

وی گفت: بدنبال تدوین برنامه‌ای هستیم که گردشگران از بدو ورود به شهر تا پایان اقامت بصورت برنامه‌ریزی شده هدایت شوند تا ازتمام منابع توریستی و گردشگری این شهر استفاده شود.

وی افزود: در هتل‌ها، هتل آپارتمان‌ها و سایر میهمان‌پذیرهای این شهر بیش از دو هزار اتاق و هشت هزار تخت برای اسکان مسافران وجود دارد.

شهر سرعین که در ‪ ۲۵کیلومتری غرب شهر اردبیل و در دامنه کوه ‪ ۴۸۱۱متری سبلان واقع است یکی از ده مرکز مهم گردشگری در ایران محسوب می‌شود که سالانه بیش از۳/۵میلیون نفر گردشگر داخلی و خارجی برای استفاده چشم‌اندازهای طبیعی و دل‌انگیز به این منطقه مسافرت می‌کنند.

تپه باستانی آناهیتا ، باغ‌های ورنیاب ، دربند ورگه‌سران ، ویلادره ، ساری دره و دره‌های گنجه و ایردموسی بامناظر دل‌انگیز و آب و هوای مطبوع از دیگر جاذبه‌های این شهر محسوب می‌شوند .

پیست اسکی آلوارس در نزدیکی این شهر و در دامنه کوه سبلان قرار دارد.

 

نظرات 1 + ارسال نظر
بیر تورک یکشنبه 4 فروردین‌ماه سال 1387 ساعت 12:50 ق.ظ

سلاملار

خبرگزاری دانشجویان ایران - منطقه یزد



مسئول گروه باستان شناسی پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی یزد گفت: در طی مطالعات باستان شناسی شواهد حضور کارگاه تولید سفال در دوره ایلخانی ( آل مظفر) یزد را به دست آوردیم.

ابراهیم کاظم نژند در گفت و گو با خبرنگار سرویس میراث و گردشگری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)-منطقه یزد، اظهار داشت: سال 86 در ادامه فعالیت‌های باستان شناسی مرحله ی سوم مطالعات بافت تاریخی شهر یزد را ادامه دادیم. بیشتر در محدوده داخل برج و بارو بوده و در حدود 5 ماه کارهای میدانی با انتخاب 14 گمانه در محدوده بافت تاریخی در محلات دارالشفاء، مسجد جامع، محله لب خندق و محله نقیب الشرف و غیره به انجام رسید.



وی گفت: در راستای ادامه برنامه‌های قبلی در خصوص دستیابی به هسته اولیه شهر یزد که در کجا قرار گرفته و لایه نگاری فرهنگی و تاریخی شهر یزد بر اساس داده‌ها و یافته‌های باستان شناسی در این فصل نزدیک به 30 هزار قطعه مواد فرهنگی از جمله سفال بدست آوردیم که شواهد حضور 2 کارگاه تولید سفال مربوط به دوره های ایلخانی (آل مظفر)، و دوره تیموری و صفوی به دست آوردیم که تیم باستان شناسی در مرحله مستند نگاری، مطالعه و تحلیل یافته‌ها است.



وی ادامه داد: آنچه بر ما مسلم شده این محدوده از لحاظ تاریخی قدمت بیشتری از نقاط دیگر بافت تاریخی شهر یزد دارد که در میان یافته‌های فرهنگی شواهدی از آثار مربوط به قرون 5 و 6 هـ .ق به چشم می‌خورد ولی عمده یافته‌ها مربوط به قرن 7و 8 هجری می‌باشد، که می‌توان نتیجه گرفت اوج رونق و تعالی شهر یزد مربوط به دوره آل مظفر بوده است.

کاظم نژند گفت: در پاره ای از منابع به تولید سفال در شهر یزد اشاره ای شده بود ولی دسترسی به آن نداشته‌ایم که در نتیجه فعالیت‌های میدانی شواهد مستند حضور صنعتگران بخش تولید سفال در محله مسجد جامع پیدا کردیم که آثار یافته شده نشان‌گر تولید انبوه آن و تنوع خیلی زیاد که نوع قلم سیاه این سفال‌ها از ویژگی‌های خاصی برخوردار است که از آن به عنوان سفال نوع یزد که بومی منطقه می‌باشد یاد خواهیم کرد.

علاوه بر سفال نوع قلم سیاه در این مرحله از گمانه زنی در گمانه ای که شواهد حضور کارگاه در این محل به خوبی مشخص می‌باشد انبوه سفال‌های سفید آبی به دست می‌آمد که تولید محلی بوده اند چرا که در بیشتر موارد این سفال‌ها دفرمه شده در اثر حرارات زیاد بوده و در مقایسه‌های اولیه‌ای که صورت گرفته در بعضی موارد این احتمال می‌رود که از نمونه‌های مشابه وارداتی الگو برداری شده اند.



این مقام مسئول ادامه داد: این سفال ها با توجه به نمونه‌های مشابه خود که از سایر مناطق بدست آمده اند هم از لحاظ فرم و استفاده از طرح و نقوش بر روی آنها از جمله درخت نخل بیشتر که به چشم می‌خورد از تنوع و ویژگی‌های خاصی برخوردار می‌باشند که امیدواریم در ادامه‌ی مطالعات در این بخش بتوانیم سیر مراحل تولید و شیوه‌های آن دست پیدا نماییم.



مسئول گروه باستان شناسی پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی یزد خاطر نشان کرد: بخش باستان شناسی پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی یزد، مقدمات انجام بررسی باستان شناختی منطقه را شروع کرده و4 برنامه برای سال 87 آماده و طرح کرده که پس از اخذ مجوز لازم در محلات شیخداد؛ چهارمنار برنامه گمانه زنی و بررسی و مطالعه برج وباروی شهر را آغاز خواهیم کرد.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد