آذربایجان اویرنجی حرکاتی

گله جک بیزیمدیر azoyrenci_herekati@yahoo.com

آذربایجان اویرنجی حرکاتی

گله جک بیزیمدیر azoyrenci_herekati@yahoo.com

چیلتیک - 5

چیلتیک - 5

 

آذربایجان اویرنجی حرکاتی : این روز ها بحث انرژی هسته ای ، بحث اول محافل جمهوری اسلامی است . رسانه های دولتی مانند رادیو ، تلویزیون ، روزنامه ها  و حتی بولتن ادارات مملواز تبریک روز ملی هسته ای و موفقیت حاصل از بدست آوردن و ملی کردن تکنلوژی آن هستند .

در نگاه اول این حجم تبلیغاتی مانند تبلیغات دیگر نظام ، مسئله زیاد تاثیرگذاری نمی نماید . ولی در نگاهی جامعه شناختی ، متوجه تفاوت جنس تبلیغات انرژی هسته ای با دیگر تبلیغات نظام می شویم . تبلیغات معمول همچون حضور پرشور در انتخابات یا مبحث رهبر و یا پیشرفت های اقتصادی چون حتی عوام نیز می توانند بزرگنمایی ها و دروغ های رسانه ها را درک کنند ، نمی توانند تاثیر زیادی در مشروعیت و محبوبیت نظام داشته باشند . یعنی مردم عادی نیز می توانند به راحتی درک کنند که اجناس بازار روز به روز گرانتر می شوند و یا رهبر محبوبیتی بین اکثریت مردم ندارد اما مبحث انرژی هسته ای کمی با مطالب فوق فرق می کند . مسائلی از جنس انرژی هسته ای مسائلی کاملا علمی و آکادمیک هستند و در نتیجه از سطح درک محسوس مردم عادی بالاترند . حتی مردم عادی به راحتی " غنی سازی در یک زودپز توسط دختر دانش آموز " را مسئله ای ممکن و یک موفقیت به حساب می آورند چون شناختی از غنی سازی ندارند . از جانب دیگر تبلیغات هسته ای در خود نوعی غرور کاذب و حس موفقیت را برای جامعه افسرده فعلی ایران به ارمغان می آورد . همچنین فناوری هسته ای ، حس امنیتی را نیز برای تک تک افراد جامعه - در مقابل تجاوزات بیگانگان -  به وجود می آورد . در کنار این موهبت ها ، همواره فناوری هسته با نام ملی خوانده می شود و با شعارها و کلیپ هایی در مورد ایران زمین پوشش داده می شود . به بیان بهتر فناوری هسته ای جمهوری اسلامی به عنوان یک غرور ملی برای ایرانیان ارایه می شود که امنیت در پرتو رسیدن و کامل کردن چرخه تولید و استفاده آن است و این گونه القا می شود که تمام دنیا کمر همت بسته اند که نگذارند ایران به آن دست یابد و باید مردم مشکلات درونی ، هویت اصلیشان – تورک ، بلوچ و ...- و تمام نارضایتی هایشان را فراموش کنند تا این غرور ملی را برای ایران متحد حفظ کنند .

با این اوصاف تبلیغات انرژی هسته ای کاملا افراد ملیت های مختلف را که در چارچوب فعلی ایرانند ، از لحاظ عاطفی به ایران علاقه مند می کند و در قالب آن راهی برای نفوذ دادن تفکرات شووینیستی و اسیمیلاسیون باز می نماید .

برای مقابله با این حربه فعالین حرکت ملی باید با ایجاد موج منفی و بیان حقیقت - که تکنلوژی ایران بومی نیست -  تا حد توان در برابر این موج جدید آسیمیلاسیون ایستاده و این تاکتیک جمهوری اسلامی را برای استحاله ملتمان برملا سازند .

حسین محمودی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد