آذربایجان اویرنجی حرکاتی

گله جک بیزیمدیر azoyrenci_herekati@yahoo.com

آذربایجان اویرنجی حرکاتی

گله جک بیزیمدیر azoyrenci_herekati@yahoo.com

12 سال پیش در۳۱ فروردین ماه سال ۱۳۷۵

12 سال پیش در۳۱ فروردین ماه سال ۱۳۷۵

همزمان با دومین مرحله از انتخابات پنجمین دوره مجلس ملت آذربایجان جنوبی در تبریزعلیه فتنه شوونیسم به پا خاست .

 

آذربایجان اویرنجی حرکاتی : 12 سال پیش در چنین روزی در حالیکه اهالی غیور تبریز آماده می شدند تا با شرکت در انتخابات مجلس، اراده ملی خود را به نمایش بگذارند تصمیم گیرندگان جمهوری اسلامی در اقدامی غیر قانونی، استبدادی و ظالمانه دکتر محمود علی چهرگانی، بعنوان یکی از برترین نامزدهای مطرح در بین مردم را ربودند و او را به شدت تحت فشار گذاشتند تا انصراف خود را از شرکت در انتخابات به اطلاع عموم برساند. این اقدام تبهکارانه، بوضوح اثبات کرد که در نزد مقامات رژیم ایران، هرگز میزان رای ملت نیست!

مامورین رژیم با یورش به منزل و ستادهای انتخاباتی دکتر چهرگانی، او و همرزمانش را به اسارت گرفتند.با انتشار خبر ربایش فرزندان آذربایجان، اهالی غیور تبریز و بسیاری از مشتاقان جسور حرکت ملی آذربایجان که آنروز جهت اعطای رای به چهرگانی در تبریز حضور داشتند به پا خاستند و بیش از ده هزار تن، در عرض دو ساعت در میدان اصلی شهر در روبروی فرمانداری تجمع کردند و با پلیسهای ضد شورش و مامورین لباس شخصی به زد و خورد پرداختند.

رژیم با آمادگی قبلی، جهت ترساندن مردم اقدام به شکستن دیوار صوتی توسط هواپیماهای جنگی بر فراز شهر و بخصوص میادین و خیابانهای مملو از جمعیت در تبریز کرد. اما مردم به رغم همه این سرکوبها برای ساعتها در خیابانها ماندند و با صدای بلند از رای خود دفاع کردند.

آنروز صدها تن از فرزندان فداکار آذربایجان، اعم از دختر و پسر بازداشت شدند و جمعی از آنها، از جمله کسانی چون مهندس غلامرضا امانی، برای ماهها و حتی سالهای متوالی، شدیدترین شکنجه ها را تحمل کردند.سرعت و قدرت قیام تبریز به حدی بود که مطبوعات رژیم به تکاپو افتادند و همانند مطبوعات رژیم شاه بعد از قیام ۲۹ بهمن سال ۱۳۵۶، عوامل نفوذی آنسوی ارس را مسئول بروز این حادثه دانستند!

پس از قیام شکوهمند ۳۱ فروردین ماه، تبریز و تمامی شهرهای تورک نشین وارد فاز جدیدی از مبارزه در راستای حرکت ملی آذربایجان شد. حرکت ملی آذربایجان اکنون با قوتی غبرقابل مهار، ایمانی خلل ناپذیر، وحدتی مثال زدنی و صمیمیتی عمیق در حال گسترش و پیش روی است.( میللی شورا )

نظرات 1 + ارسال نظر
رزا یکشنبه 1 اردیبهشت‌ماه سال 1387 ساعت 08:40 ب.ظ

یاشاسین دکتر چهرگانی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد