آذربایجان اویرنجی حرکاتی

گله جک بیزیمدیر azoyrenci_herekati@yahoo.com

آذربایجان اویرنجی حرکاتی

گله جک بیزیمدیر azoyrenci_herekati@yahoo.com

قصه پر غصه آزاد راه تبریز - زنجان

قصه پر غصه آزاد راه تبریز - زنجان

 

آذربایجان اویرنجی حرکاتی : طبق اعلام استانداری آذربایجان شرقی به طور میانگین سالانه 400 نفر در محور قدیم تبریز- زنجان بر اثر سوانح رانندگی کشته می‌شوند.تلاش برای جلوگیری از تکرار این حوادث باعث شد تا از بیش از 15 سال پیش اقدامات جدی برای احداث آزاد راه تبریز- زنجان صورت بگیرد...

پس از تعیین مجریان طرح، عملیات احداث این آزاد راه رسما آغاز شد ولی عدم اجرای تعهدات از سوی پیمانکاران و جایگزینی چند باره پیمانکاران و عدم برنامه‌ریزی و مدیریت مناسب پروژه، باعث شد احداث کامل این آزاد راه همچنان ادامه داشته باشد.پس از روی کار امدن دولت نهم و شتاب گرفتن اتمام پروژه‌های نیمه کاره، چندین بار قول افتتاح این آزاد راه با حضور رئیس جمهور از سوی مسئولین استانی داده شد که آخرین آن نیز 18 بهمن سال 1385 بود که به دلایلی بازهم امکان افتتاح آزاد راه با حضور وی محقق نشد.با وجود این مسایل و علی‌رغم وجود نظریات مختلف در خصوص امنیت آن، تردد اتومبیلها در آزاد راه تبریز- زنجان آغاز گشت ولی مهمترین بحثی که از ابتدای تردد در آن مطرح شد، تحویل نگرفتن آزاد راه از سوی پلیس راه به دلیل عدم وجود ایمنی در آن بود.این کش و قوسها ادامه داشت و اظهار نظرهای گوناگونی از سوی مقامات رسمی و مسئولان مربوطه صورت می‌گرفت در حالی که مردم همچنان در این اتوبان که نه راهدار خانه داشت، نه پمپ بنزین و نه پلیس راه تردد می‌کردند.تا اینکه سردار رویانیان، فرمانده پلیس راهنمایی و رانندگی کشور که در ایام نوروز 1387 به تبریز سفر کرده بود، در جمع خبرنگاران با حالتی کنایه‌آمیز آزاد راه تبریز- زنجان را مایه ننگ دانست و گفت: پلیس راه تاکنون این اتوبان را تحویل نگرفته است چرا که عدم وجود ایمنی راه، مسافران در این مسیر را به شدت تهدید می‌کند.با این وضعیت معلوم نیست چرا اجازه تردد در این جاده داده  شده است؟

اکبر غفاری، معاون سیاسی امنیتی استانداری آذربایجان شرقی در واکنش به اظهارنظر سردار رویانیان گفت: اینگونه اظهارنظرها در خصوص بزرگراه تبریز- زنجان صحیح نیست. چرا زمانی که این اتوبان طراحی و ساخته می‌شد کسی اعتراض نکرد؟ و حال که به اتمام رسیده اعلام می‌کنند ایمن نیست.محمد اشرف‌نیا، معاون عمرانی استانداری آذربایجان شرقی نیز پیش از این اعلام کرده بود: اظهارات مقامات پلیس در مورد فقدان امنیت در اتوبان تبریز- زنجان به غیر از چند مورد کاملا غلط است و طبق صورت جلسات امضا شده پلیس راه موظف به ایجاد امنیت در این اتوبان است.آنچه مسلم است، این که انتقادات بسیاری بر اتوبان تبریز- زنجان وارد است در حالی که از سوی محمود کلانکی، مدیرعامل شرکت آزاد راه تبریز- زنجان اعلام می‌شود که این اتوبان به طول 289 کیلومتر در اوایل سال 89 به طور کامل به بهره‌برداری می‌رسد شاهد این هستیم که در این آزاد راه که به قول مسئولین هنوز افتتاح نشده، عوارض گرفته می‌شود.تعطیلات نوروزی و حضور خیل عظیم مسافران در این آزاد راه بازهم نتوانست مسئولین را وادار کند که فکری به حال ایجاد امکانات رفاهی، اورژانس و پمپ بنزین در آن نمایند.در حالی که در اکثر قریب به اتفاق راههای کشور گروه‌های امداد جاده‌ای به چشم می‌خورد، در این بزرگراه خبری از آنها نبود به جز یک پمپ بنزین سیار و عبور معدود اتومبیلهای راهنمایی و رانندگی.علاوه بر موارد فوق ایرادات فنی و خطرآفرین نیز که از سوی کارشناسان و بعضا مسئولان بر اتوبان تبریز- زنجان گرفته می‌شود، همچنان پابرجاست.تغییر ارتفاعهای ناگهانی، عدم آسفالت‌ریزی مناسب و وجود دست‌اندازهایی در حد گودال، عدم وجود دور برگردان، وجود پیچ و خمهای ناگهانی و در برخی نقاط نبود شانه خاکی جهت توفق اضطراری اتومبیلها و ... همه و همه باعث شده تا این آزاد راه همچنان مورد انتقاد و سرزنش قرار گیرد.این که بخواهیم آزاد راه تبریز- زنجان یک اتوبان کاملا استاندارد باشد، کاملا دور از ذهن است ولی این توقع که آزاد راه مذکور همانند اتوبانهای احداث شده در استانهای کرمان، اصفهان و یا فارس باشد، خواسته عجیبی بنظر نمی‌رسد و کمتر کسی به یاد دارد که اتوبانهای فوق چه زمانی ساخته شده و به بهره‌برداری رسیده‌اند(!) ولی آزاد راه تبریز- زنجان با این حرف و حدیث به شهرت کشوری دست یافته! و همچنان مورد نکوهش قرار دارد و تازه آن را لکه ننگ منطقه هم اتلاق می‌نمایند! ( مهدآزادی)

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد