آذربایجان اویرنجی حرکاتی

گله جک بیزیمدیر azoyrenci_herekati@yahoo.com

آذربایجان اویرنجی حرکاتی

گله جک بیزیمدیر azoyrenci_herekati@yahoo.com

چیلتیک -۸

چیلتیک - ۸

 

آذربایجان اویرنجی حرکاتی : ضرورت  توجه به نقش رسانه های گروهی در حرکت ملی در جهان

 

امروز  لزوم  توجه  به نقش  رسانه ها ی  گروهی  در تأثیر گذاری  و  جهت دهی  به افکار عمومی  در  عرص بین  المللی و اهمیت  آنها  در  معادلات  و تحولات سیاسی  و منطقه ای بیش از پیش احساس می شود . مانند آنچه که در یازده سپتامبر  و جنگ عراق  شاهد آن بودیم.

وجود  صدا وسیمای  غیرمستقل   و وابسته  به حاکمیت با  معدود کانالهای تلویزیونی  و رادیویی که سیاست ها  و تاکتیک های آن در امر خبررسانی ،  تحلیل وقایع  اجتماعی ـــ سیاسی  و تولید  محصولات  فرهنگی  (  فیلم و گزارش ....) از طرف مقامات جمهوری اسلامی  دیکته شده  و مستقیماً  تحت نظارت  ولایت امر فقیه  قرار دارد  ،  گردش آزاد  اطلاعات  را   به مخاطره می اندازد ...

خلاء وجود رسانه های  شنیداری  و  دیداری  فرا گیر   در سطح  بین المللی  که بتواند  اخبار و رویدادها ی  حرکت ملی  ،  وضعیت فعالین  و زندانیان سیاسی آذربایجان  و همچنین سیاست های علنی  و پنهان  رژیم   شوونیستی  ایران  در مقابله و ایجاد  انحراف  در  حرکت ملی  آذربایجان اشکار  و چندین  دهه  استعار  و استثمار  شوونیسم  فارس   در جهت تحریف  تاریخ  ،جعل هویت  و تحقیر و توهین ملت تورک آذربایجان را  فاش  ساخته  و صدای  آنها  را   به گوش  مجامع  وسازمانهای  بین المللی  فعال  در زمینه حقوق  بشر  برساند  برهمگان آشکار است .

لزوم  بازنگرش   بر    اصول  و  مبانی  رسانه ای  حرکت ملی  آذربایجان  ،  ضعف و قوت ابزارهای  تبلیغی   موجود  ،  بررسی چالش  ها و فرصت های  پیش رو  حرکت  در ارتباط  با فعالیت های  رسانه ای  و....  بیش از پیش  احساس می شود . حوادث خرداد ماه 85 ثابت کرد  با اطلاع رسانی دقیق  و همه جانبه قیام ملی  ملت آذربایجان از طریق سایت های اینترنتی  و با ایجاد  کانالهای تلویزیونی شناخته شده  و مشهور  همسطح  با سایر  رسانه های  بین المللی  وابسته  به  گروهها  و  احزاب سیاسی  اپوزیسیون  رژیم ایران می توانستیم  توجه  افکار عمومی  جهان  را  به عظمت  و شکوه   آن قیام  و نیز به  فریادهای  حق طلبانه ملت  ستم دیده آذربایجان  معطوف نماییم .

 

 

مروری کوتاه بر ادبیات وسابقه موضوع نشان می دهد که بیداری ذهنی انسانها مرحله ای است که به آموزش همگانی نیاز دارد ، رشد سطح شعور سیاسی مردم و ارتقای سطح زندگی عادی ، همواره در برابر مطبوعات و رسانه های گروهی قرار دارند و همین وسایل ارتباط جمعی اند که صدای مردم را به گوش دوست ها و جامعه بین الملل می رساند و همچنان وسایل اند که مردم را از رویدادهایی که در محیط رخ می دهد و به زندگی و سرنوشت آن ها ربط دارد .آگاه می سازد و بالاخره همین اسباب اند  که مردم را آماده می سازند تا نیروی خویش را مشترکاً در امر دگرگونی ها به کار اندازند  اطلاعات به منزله محور موفقیت فرد و جامعه شناخته می شود و حتی بعضی صاحبنظران آن را پیش نیاز توسعه قلمداد نموده اند از این رو ارتباطات به مثابه عامل اصلی و اساسی رشد و توسعه و زندگی ومعنوی انسان شناخته شده است.                                                                                                                    

رسانه و حکومت ها

 

رسانه ها امروز نیز همچون گذشته در زمینه هایی عمل می افند که تاریخ چارچوبه آنها رامعین کرده است. بدیهی است که حکومت ها بر اساس منطق پی جوی منافع ملی در سطح محلی وجهانی روی کسب امتیاز سیاسی و اقتصادی رقابت می کنند با توجه به سیر تحول اقتصاد از اقتصاد مبتنی بر فراروی کشاورزی تا اقتصاد مبتنی بر دانش و اطلاعات امروز ، هیچ چیز به اندازه رسانه ها ، اطلاعات ، مالکیت صنایع فرهنگی وتسلط بر بازار محصولات فرهنگی بروی دوست ها قدرت ایجاد نمی کند این امر موجب شده است که دولت ها فناوری اطلاعاتی را عامل اصلی رفاه ملی، انتخاب مجدد دوست ها واحزاب و توسعه فرهنگی تلقی کند                              .

بازیگران اجتماعی ، به منزله ی رای دهنده ، قدرت واقتدار را به دولت ها اعطا می کنند تا آن ها را طرف ایشان عمل کنند و یقیناً مهمترین بازیگران اجتماعی که به دولت ها چشم دوخته اند تا دولت ها از طرف ان دست به اعمال قدرت بزنند رسانه های بزرگ صنایع اطلاعاتی هستند.     

     

 

رسانه و تبلیغات سیاسی

 

رسانه ها جز دستگاههای ایدئولوژیک دولت هستد که وظیفه باز تولید گفتمان حاکم رابرعهده دارند.آنچه از رسانه ها انتظار می رود این است که جانعه را برای پذیرش دیدگاههای حاکم آماده سازد و در جهت ترویج ان اقدام کند پیوند رسانه ها و حکومت در نقطه ای است که برای حمایت از قدرت و هنجارهای موجود تلاش می شود و در این راه از روش های تبلیغی و ترویجی در زمینه اهداف مختلف بهره برداری می شود و از همین روی رسانه ها معمولاً صدای مرجع قدرت است. این وجه از کارکرد رسانه ها در حیطخ ارتباطات سیاسی قرار می گیرد یعنی هنگامی که از شیوه های ارتباطی برای برای اقناع و ترغیب مردم نسبت به موضوعات مورد نظر حکومت استفاده می شود .                                                                           .                                                                                                               

در این میان مطبوعات و تلویزیون نقش تعیین کننده ای در سیاست دارند ، تلویزیون تشکل های کلاسیک واسط را در زندگی سیاسی از کار می اندازد و رابطه مستقیمی بین چهره های سیاسی و مردم برقرار می کند . اگر نتیجه گیری کنیم افکار عمومی به منزله یک پدیده روانی –اجتماعی بر نگرش های استوار است که برگردانیدن آن در یک جهت معین کوشش های بی شماری می طلبد کارگزاران تبلیغ سیاسی هر گاه لازم که افکار عمومی را به حمایت از حکومت ترغیب کنند، در بیشتر موارد بااعمال نفوذ در احساسات مردم به این کار مبادرت ورزند. در واقع در تبلیغات سیاسی تلاش می وشد که تا حد امکان نیروی اندیشه و وجدان کمتر به کار افتد و بر عکس در او واکنش های انعکاسی شرطی پدید آید . به عبارت دیگر کارکزاران تبلیغ سیاسی معتقدند که شیوه ی گفتار و رفتار شخصیت های سیاسی می تواند جهت دهنده  و هدایت کننده افکار عمومی به سمتی خاص و معنی باشد بنابراین عموم مردم هر جامعه پیوسته در معرض بمباران تبلیغات سیاسی هستند که رسانه های مختلف در سطح وسیع انتشار می دهند .                                                     

رسانه و جنبش ها

 

آنچه علما و دانشمندان برآن اتفاق دارند اینست که اطلاعات جمعی یگانه وسایلی اند که مسیر و رند حرکت اجتماعی را معین می سازند زیر هر تحول اجتماعی را مجاب می کند تا مردم در ارتباط وتفاهم قرار داشته. نظریات خود را با هم در میان گذراند و یگانه وسایل ارتباط همگانی که می تواند تفاهم همگانی بوجود آورده و در نهایت حرکت وسیع اجتماعی را به راه اندازد ، وسایل اطلاعات همگانی است رسانه های گروهی یا وسایل ارتباط جمعی باعث می شود عموم مردم را از تمام مسائل آگاه ساخته و ارتباطات اجتماعی را تأمین کند  هرچند تماس های فردی می تواند تغییراتی در فرد بوجود آورد و امام وسایل ارتباط همگانی در زمان کوتاهی می تواند طرز دیدگاههای انسانی تغییر بوجود آورده و تحولات اجتماعی را به بار آورد.                                       سال های پایانی قرن بیستم و اوایل قرن 21 مشاهد پدیداری جامعه جهانی و اضمحلال مرزهای ملی بودند. جنبش های اجتماعی جدید در ذات خود - اما نه به طرز کاملاً آشکار  فرا ملی اند و به دسترسی جهانی تمایل ذاتی دارند . این جنبش ها(صلح ، حقوق بشر ، جنبش زنان مردم سالاری) به نوعی ماهیتاً و اصالتاً جهانی اند. رشد و توسعه این جنبش ها در نتیجه فراگیری مشکلاتی بروز خواهد کرد که ایجاد ان ها ایجاب کرده است بدیهی است موتور محرک خونی که در رگ ارتباطی این جنبش ها در جریان هست رسانه ها هستند و رسانه ها  هستند که سبب ماهیت وذات فرا مرزی خود در حرکتی که به سوی جامعه جهانی است نقش انکار ناپذیردارد.        کارکرد دیگر رسانه د رعرصه جهانی رسانیدن صدای بحران های سیاسی  ، کشورها ، جنبش ها به همه مردم جهان است. اما چگونه یک بحران جهانی می شود.                                            

گاهی جنگ های محلی از این جهت اهمیت جهانی یافته اند که منافع قدرت های بزرگ را تحت تاثیر قرار داده اند مثلاٌ جنگ عراق و کویت ، گاهی علت جهانی شرکت یک بحران وقوع آن حیطه نفوذ سنتی یک قدرت بزرگ بوده است: مثلاً بحران چچن ویا بحران یوگسلاوی .                     

و اما رسانه های گروهی   (  تلویزیون ، مطبوعات ، رادیو و ... ) ارزش هژمونیک  و  فرهنگ های سنتی  ملت آذربایجان را  ریشه کن می کند .  ملت  آذربایجان در اخبار و برنامه های جاری صداوسیمای  جمهوری اسلامی  یا نادیده گرفته می شوند یا  تصویر ارایه شده از آنها  بکلی  تحریف شده  است .  در این  خصوص  مصادره کردن  حماسه خرداد  85  به نفع خود  و وارونه نشان دادن  واقعیات  بخوبی  آشکار ساخت  که  چگونه  ذهنیت مردم  دنیا  در خصوص  حرکت ملی آذربایجان ،  خواسته  و وقایع  این  حماسه  تابع  و بازیچه خواست ها  و گزارشات رسانه های گروهی  ایران  است .

حزب گاموح ( حرکت بیداری  ملی آذربایجان  جنوبی  )  با اینکه  برای  ارائه خود و فعالیت هایش  در آذربایجان  جنوبی  با  محدودیت اعمالی  از طرف  رژیم مواجه است .  اما این حزب  بواسطه  وجود کادر مجرب خود و نیزبا عنایت و راهبری لیدر حرکت ملی  دکتر  چهرگانی  و  حضور ایشان در  مجامع بین المللی  و دیدار با شخصیت های  برجسته  فعال در زمینه حقوق بشر سعی در بیان خواسته های  ملت آذربایجان  جنوبی  را در صحنه بین الملل دارد . ایشان با قبول دعوت کانالهای تلویزیونی  کشور های مختلف ، شرکت در اجلاس  اتحادیه اروپا و با تلاش برای   شناساندن آذربایجان جنوبی در سازمان ملل بعنوان یک ملت بدون دولت و عضویت در U.N.P.O  وهمچنین در تعامل با گروههای مختلف فعال در حرکت ملی  و با فعالین  اقوام  مختلف  موجود در ایران یک تنه  حرکت  ملی   را  در صحنه بین الملل  مطر ح  می کند .

داغمان  موغانلی                                             

فعال جنبش دانشجویی

نظرات 2 + ارسال نظر
! جمعه 27 اردیبهشت‌ماه سال 1387 ساعت 01:38 ق.ظ

توهم ،انحصار طلبی و بعضا حتی دروغ پردازی یکی از آفات حرکت ملی است

urmulu یکشنبه 29 اردیبهشت‌ماه سال 1387 ساعت 01:13 ق.ظ

این یک واقعیتی است انکار ناپذیر که حرکت ملی آذربایجان از بابت رسانه ضعفهای بسیاری دارد، و بایستی هزینه های بسیاری را در این باره کرد.عده ای از دوستان به جای صرف هزینه برای تهمت و افترا اگر در توان دارند مثل این فعال دانشجویی جناب داغمان مقالاتی در این رابطه بنویسند. ویا یه طور منطقی ان را نقد کنند. من از همین جا از داغمان عزیز تشکر میکنم چراکه واقعا موضوعی است که قبل از این به غیر از چن تا مقاله کمتر دیده به موضوع رسانه و اهمیت ان پرداخته شده بود.فقط امیدوارم که بعد از این ضعفهای حرکت را در این رابطه نقد کنند مخصوصا عملکرد به اصطلاح تنها کانال تلویزیونی حرکت گوناز که این روزه واقعا آبروی ما را در بین دیگر حرکتهای ملی و سیاسی ایران برده است . با تشکر. یاشاسین اورمو یاشاسین موغان

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد