آذربایجان اویرنجی حرکاتی

گله جک بیزیمدیر azoyrenci_herekati@yahoo.com

آذربایجان اویرنجی حرکاتی

گله جک بیزیمدیر azoyrenci_herekati@yahoo.com

بیانیه

بیانیه

اندکی صبر، سحر نزدیک است .

 

آذربایجان اویرنجی حرکاتی : در دورانی که در آن به سر می بریم، ارزشهایی چون حقوق بشر، آزادیهای فردی، آزادی اندیشه، حقوق زنان، آزادی رسانه ها و در کنار اینها گفتمانهایی چوم دولت-ملت موضوع بحث جوامع و نهادهای بین المللی است. از نظر سازمانهای بین المللی و کلیه جوامع پیشرفته، حق تعیین سرنوشت برای هر ملتی به شکل یک حق کاملا ابتدایی و طبیعی به رسمیت شناخته شده است. در این بین رژیمهای استعمارگر، نژادپرست و توتالیتر در حال محو از صفحه سیاسی روزگارند...

در چنین دوره ای رژیم جمهوری اسلامی با اتخاذ شیوه های حکومتی بدوی و با تکیه بر اندیشه های استعمارگری، دیکتاتوری و ماکیاولیستی، سیاستهایی با محوریت فاشیزم فارس در پیش گرفته و با سلب حق تحصیل به زبان مادری حتی در مراحل ابتدایی آن، به مقابله با اصول اساسی و انسانی پذیرفته شده از جانب دنیای امروزی پرداخته است.

  ملت ترک آذربایجان جنوبی در مسیر بیداری ملی و شناسایی خود به عنوان یک ملت با هویت و ارزشهای ملی مخصوص به خود در سطح بین المللی و منطقه ای با سرعت تمام به پیش می رود. حرکت ملی آذربایجان جنوبی نیز به عنوان یک حرکت مدنی در راستای حفظ منافع ملی آذربایجان جنوبی در چارچوب حقوق به رسمیت شناخته شده از جانب سازمان ملل متحد و سایر نهادهای بین المللی و فراملی روز به روز در حال پیشرفت و کسب موفقیتهای روز افزون است.

ملت آذربایجان که در هر برهه ای از تاریخ در راه پیشرفت سیاسی و اجتماعی و مبارزه در راه آزادی نقش اساسی ایفا کرده، این بار نیز در خرداد ماه 1385 با خلق نقطه عطفی در راه مبارزات تاریخ معاصر خود، دوره جدید مبارزات آزادیخواهانه خود را آغاز کرده است. ملت ترک آذربایجان جنوبی در طی ده روز قیام فراگیری که در بیش از 25 شهر با حضور میلیونها شهروند ترک آذربایجان جنوبی به میتینگها و تظاهرات باشکوه انجامید جواب محکم و دندان شکنی به بیش از 80 سال اعمال سیاستهای بدوی و غیر انسانی علیه خود داد و در کانون توجهات رسانه های بی طرف بین المللی قرار گرفت.

طی ده روز تمامی شهرها و روستاهای آذربایجان جنوبی سلسله وار و یکی پس از دیگری شاهد فریاد خشم فروخورده چندین ساله ملت آذربایجان علیه استعمار و استثمار فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی اعمالی علیه خود بود که منتج به تقدیم دهها شهید از بهترین فرزندان آذربایجان گردید. صدها نفر بیگناه زخمی شدند و هزاران نفر نیز کاملا غیر قانونی به زندان افتادند.

    در حالی به دومین سالگرد قیام ملی خرداد ماه آذربایجان جنوبی نزدیک می شویم که فشارها بر ملت ترک آذربایجان بی وقفه ادامه داشته و بنا به شواهد افزایش شدیدی نیز یافته است. در چنین وضعیتی کلیه فعالیتهایی که از جانب فعالان حرکت ملی آذربایجان با در نظر گرفتن شرایط محل زندگی آنان انجام می شود را ستوده و حمایت خود را از آنان اعلام نموده و آرزوی موفقیت روزافزون برایشان داریم.

ما فعالان حرکت ملی آذربایجان جنوبی در تهران، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای عزیز خود و عرض تسلیت به خانواده محترم آنها و ملت ترک آذربایجان جنوبی، درخواستهای خود را به شرح زیر اعلام می داریم:

1-        محاکمه عوامل و اوامر تیراندازی به تظاهرات مسالمت آمیز و مدنی ملت آذربایجان جنوبی در خرداد 1385 در یک دادگاه بی طرف در حضور رسانه ها و خانواده های داغ دیده آنها و به صورت علنی

2-        طرح و پیگیری مسئله ملی آذربایجان جنوبی در مجامع حقوق بشر بین المللی

3-        کلیه آذربایجانی هایی که در نیروهای انتظامی و امنیتی جمهوری اسلامی عضو هستند به دیده احترام به این حرکت بنگرند.

4-        روشنفکران و دست به قلمان دلسوز و ملی آذربایجان جنوبی این واقعه عظیم و ماندگار را مستند کرده و مکتوب کنند.   

5-        رسانه های بی طرف و بین المللی در سراسر دنیا چنین مسائلی را همان گونه که هست منتشر کنند.

6-        زندانیان سیاسی حرکت ملی آذربایجان جنوبی بدون قید و شرط آزاد شوند.    

 حرکت ملی آذربایجان جنوبی - تهران 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد