آذربایجان اویرنجی حرکاتی

گله جک بیزیمدیر azoyrenci_herekati@yahoo.com

آذربایجان اویرنجی حرکاتی

گله جک بیزیمدیر azoyrenci_herekati@yahoo.com

در نخستین اظهارنظر رسمی در ماجرای دانشگاه زنجان، وزیر علوم: جرمی

در نخستین اظهارنظر رسمی در ماجرای دانشگاه زنجان، وزیر علوم: جرمی ثابت نشده است.

 

آذربایجان اویرنجی حرکاتی : گروه اجتماعی، علی رنجی پور؛ سرانجام وزیر علوم روز گذشته در حاشیه جلسه هیات دولت به اظهارنظر درباره وقایع این هفته دانشگاه زنجان پرداخت. محمدمهدی زاهدی، که ترجیح داده بود طی روزهای گذشته در این باره سکوت کند، با ایراد شبهاتی که طی روزهای پیش از جانب برخی جریان های تندرو اصولگرا مطرح شده بود، در جمع خبرنگاران گفت؛ «... عده یی با اطلاع قبلی از حادثه یی که در شرف وقوع است، به اتاق یکی از معاونان دانشگاه می روند و متاسفانه انعکاس آن را به شیوه غیراخلاقی، در سطح بین المللی مطرح می کنند.

من در اینجا قاطعانه عرض می کنم، اگر تخلفی صورت بگیرد، یا گرفته باشد، وزارت علوم بسیار محکم با متخلفان برخورد می کند، به ویژه کسانی که بخواهند در حیطه اخلاقی خلافی انجام دهند.» زاهدی با اعلام اینکه موضوع تخلف معاون دانشجویی دانشگاه زنجان توسط هیات بررسی استادان دانشگاه در دست بررسی است، تاکید کرد؛ «هنوز اتهام مطرح شده ثابت نشده است.» وزیر علوم در حالی از قطعی نبودن مورد اتهامی معاون دانشگاه زنجان سخن گفت که پیشتر با انتقاد از فیلمبرداری و پخش فیلم، آن را غیراخلاقی و غیرشرعی عنوان کرده بود. با این حال وی توضیح بیشتری در این باره نداد که حالا که با وجود فیلم صریح از وقایع دانشگاه زنجان، اتهام مطرح شده را قطعی نمی داند، در صورت موجود نبودن فیلم و صرف مشاهدات دانشجویان، وزارت علوم حاضر به پذیرفتن مسوولیت این رسوایی می شد؟ زاهدی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه با وجود فیلم این وقایع چگونه جرم معاون دانشگاه اثبات نشده است فقط به ذکر این نکته بسنده کرد؛ «همان طور که گفتم فیلمبرداری از این موضوع کاری غیرشرعی و خلاف اخلاق بوده، ضمن آنکه آنچه در فیلم نشان داده شد، فقط دختری بود که به دفتر مراجعه کرده و در آنجا روسری به سر نداشت، اما اینکه متاسفانه عده یی بخواهند با اهداف سیاسی از این تصاویر سوءاستفاده کنند کاری غیرصحیح است.» با این حال زاهدی بدون اشاره به مصادیق سوءاستفاده سیاسی از این قضایا و بدون آنکه بخواهد به سوءاستفاده کنندگان مورد نظر خود اشاره داشته باشد، به انتقاد کلی از برخی جریان هایی پرداخت که با اهداف سیاسی به ناآرامی در دانشگاه های کشور دامن می زنند. وی ادامه داد؛ «من از دانشجویان متعهد و آگاه دانشگاه زنجان تشکر می کنم که به رغم برخی تاخیرات نه تنها اقدام خلاف اخلاق را محکوم کردند، بلکه نسبت به مسائل سیاسی این قبیل مباحث نیز کاملاً هوشیارند. اینها نشان می دهد جوانان ما باید بحث امر به معروف و نهی از منکر در دانشگاه ها را جدی بگیرند.» در حالی که صحبت های روزهای گذشته مقامات وزارت علوم و برخی جریان های تندرو بیشتر به فرافکنی برای فرار از رسوایی دانشگاه زنجان می ماند، جریان های مختلف دانشجویی و جامعه استادان دانشگاه زنجان نیز درباره این ماجرا بیانیه صادر کردند و موضع گرفتند. در بیانیه جمعی از استادان دانشگاه زنجان، با تاکید بر لزوم قضاوت اصولی پس از اثبات اتهام، آمده است؛ «نگرانیم در مسیر امواج هیجانات دانشجویی و گسترش شبهه ها و شایعات، احترام، عزت و روابط سالم علمی، اخلاقی حاکم بر فضای دانشگاه و مابین استاد و دانشجو تهدید یا تحقیر شود.»

بسیج اساتید دانشگاه زنجان نیز، ضمن تشکر از مدافعان ارزش های اخلاقی، از آمیخته شدن ارزش ها با جریانات مبهم سیاسی انتقاد کرده است. از سوی دیگر بسیاری از تشکل ها و گروه های دانشجویی، از جمله نشریات دانشگاه علم و صنعت، انجمن اسلامی علوم پزشکی ایران، شورای صنفی دانشگاه صنعتی امیرکبیر و... بدون اشاره به شبهات فرافکنانه درباره انحراف سیاسی اعتراض ها به هتک حرمت یک دانشجو توسط یکی از مسوولان و مدیران ارشد دانشگاه، به محکوم کردن اصل ماجرا پرداختند. در همین حال دفتر تحکیم وحدت (طیف علامه) نیز روز گذشته با انتشار بیانیه یی به موضع گیری صریح در این باره پرداخت. در بخش هایی از این بیانیه آمده است؛ «رئیس دولت ادعا کرده بود براساس میثاقی مدیران انتخاب می شوند و وزیر علوم مدعی پاسخگو بودن نسبت به اعمال مدیران انتصابی خود بود. آیا به راستی این اقدامات شنیع، مورد تایید آنها است که چنین در برابر آن سکوت کرده اند؟ چگونه است زمانی که یک استاد دانشگاه در کلا س درس به موی دختری اشاره می کند سیاه پوش شدن دانشگاه از سوی حامیان دولت تبلیغ می شود اما اکنون که این منصوب وزیر علوم با سوء استفاده از قدرت و عدم پاسخگویی خود، به دختری تعرض نموده است آقایان سکوت کرده اند ؟

اعتماد

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد