آذربایجان اویرنجی حرکاتی

گله جک بیزیمدیر azoyrenci_herekati@yahoo.com

آذربایجان اویرنجی حرکاتی

گله جک بیزیمدیر azoyrenci_herekati@yahoo.com

افزایش تنش آمریکاو روسیه واحتمال تلافی در ایران

افزایش تنش آمریکاو روسیه واحتمال تلافی در ایران

 

آذربایجان اویرنجی حرکاتی : ولادیمیرمدودیف، رییس جمهوری روسیه، روز چهارشنبه امضای توافقنامه سپردفاع ضد موشکی میان جمهوری چک و آمریکا را به شدت محکوم کرد.وی گفت که روسیه «فوق العاده ناراحت است»، اما بدون رفتاری نامعقول، دست به اقدامات تلافی جویانه در مقابل آن خواهد زد.

آمریکا و جمهوری چک دیروز توافق نامه ای را در قالب طرح سپر دفاع ضد موشکی امضاء کردند که بموجب آن ۱۰ رادار ردیابی موشک در جمهوری چک مستقر خواهد شد.ایالات متحده آمریکا روز چهارشنبه از روسیه خواست که با پیوستن به سپر دفاع ضد موشکی بعنوان یکی از شرکای این طرح، دست از تهدیدات خود بردارد.این درخواست ایالات متحده بعد از آن مطرح می شود که روز سه شنبه، روسیه اعلام کرد که اگر آمریکا سپر دفاع ضد موشکی را در جمهوری چک اجرا کند، این اقدام را با واکنش نظامی پاسخ خواهد داد. در بیانیه وزارت امور خارجه روسیه آمده است: « اگر سامانه دفاع موشکی آمریکا در نزدیکی مرزهای ما ایجاد شود، ما هم مجبور خواهیم شد که با ابراز نظامی واکنش نشان دهیم نه با اصول دیپلماتیک.»بدنبال این بیانیه بود که واشینگتن از مسکو خواست لحن خصمانه خود را تغییر داده و کشورهای اروپایی را تهدید نکند.

همزمان، خبرگزاری آسوشیتد پرس، به نقل از گوردون جان درو، سخنگوی کاخ سفید، می نویسد که واشینگتن به تلاش هایش برای متقاعد کردن مسکو ادامه خواهد داد. جاندرو در حاشیه کنفرانس جی هشت در توکیو همچنین گفته است که ایالات متحده دراین طرح بدنبال همکاری های استراتژیک است تا مانع خطر حمله موشکی از سوی کشورهایی چون ایران بر علیه دوستان و هم پیمانان مان بشود. سخنگوی کاخ سفید با این عنوان که آنها به مذاکرات بیشتر با مسکو ادامه خواهند داد افزود که ایالات متحده بدنبال طراحی سیستمی بین واشینگتن، مسکو و کشورهای اروپایی است تا هریک از طرفین بعنوان شرکای برابر در این طرح شرکت داشته باشند.

گوردون جاندرو درحالی از تمایل ایالات متحده آمریکا برای مذاکرات بیشتر با روسیه، اصلی ترین مخالف این طرح، خبر می دهد که به گزارش خبرگزاری فر انسه، روز دوشنبه جورج بوش رییس جمهوری آمریکا در اولین ملاقات حضوری خود با دیمیتری مدودیف رییس جمهوری روسیه به نتیجه ای نرسید. توافق نامه استقرار سامانه دفاعی موشکی، روز سه شنبه به امضای کاندولیزا رایس و کارل شوارزنبرگ، وزیران امور خارجه آمریکا و جمهوری چک رسید. پیمان استقرار رادارهای ردیابی موشک، موجب بروز اختلاف نظرهایی در جمهوری چک و از جمله در پارلمان این کشور شده است.گروه های حامی صلح می گویند که با اجرای این طرح، کشورشان هدف قرار خواهد گرفت. شعار این گروه این است: از ما یک هدف نسازید. روز گذشته نیز مخالفان با برپایی راهپیمایی در شهر پراگ نگرانی خود را از امضای چنین توافق نامه یی ابراز کردند. تظاهرکنندگان شعارهایی چون نه به رادار و یا رفراندوم، صدای ما را بشنوید سر داده بودند. بر اساس آخرین نظرسنجی ها، از هر ۱۰ نفر، شش نفر در جمهوری چک مخالف ایجاد این پایگاه در خاک این کشور هستند.(تابناک)

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد