آذربایجان اویرنجی حرکاتی

گله جک بیزیمدیر azoyrenci_herekati@yahoo.com

آذربایجان اویرنجی حرکاتی

گله جک بیزیمدیر azoyrenci_herekati@yahoo.com

مبادله اسرای حزب الله و اسرائیل آغاز شد.

مبادله اسرای حزب الله و اسرائیل آغاز شد.

 

آذربایجان اؤیرنجی حرکاتی: اسرائیل و گروه حزب الله لبنان زندانیان و اجساد قربانیان درگیری بین دو طرف را دو سال پس از جنگ اسرائیل و لبنان مبادله می کنند.

براساس توافقی که با میانجیگری سازمان ملل متحد بین اسرائیل و حزب الله به دست آمده است، روز چهارشنبه، 16 ژوئیه (26 تیر)، مبادله اسرا و اجساد کشته شدگان درگیری های بین دو طرف با نظارت نمایندگان کمیته بین المللی صلیب سرخ در مرز لبنان و اسرائیل آغاز شد.

قرار است ...

 اسرائیل پنج تن از شبه نظامیان حزب الله را در برابر تحویل الداد رگو و اهود گلدواسر، دو نظامی اسرائیلی که در سال 2006 در مرز این کشور با لبنان به اسارت حزب الله در آمدند تحویل این گروه دهد.

حزب الله لبنان اطلاع دقیقی از وضعیت الداد رگو و اهود گلدواسر در اختیار اسرائیل قرار نداده بود اما با آغاز تشریفات مبادله اسرا، تایید شد که دو تابوت حاوی اجساد این دو نفر تحویل اسرائیل شد.

پس از آن که کارشناسان اسرائیلی تحقیقات و بررسی برای تعیین هویت اجساد را انجام دادند، ارتش اسرائیل تایید کرد که اجساد تحویل داده شده متعلق به الداد رگو و اهود گلدواسر است.

عملیات شبه نظامیان حزب الله و دستگیری این دو نفر انگیزه حمله اسرائیل به مواضع حزب الله در لبنان و جنگ سی و سه روزه دو طرف در تابستان سال 2006 شد.

در ساعات اولیه بامداد چهارشنبه گزارش شد که پنج عضو حزب الله از زندان های اسرائیل به گذرگاه مرزی روش هانیکرا (ناقوره)، در مرز با لبنان، منتقل شده اند.

مقامات اسرائیلی گفته بودند که پس از آنکه هویت دو نظامی اسرائیلی مورد تایید قرار گرفت، پنج عضو حزب الله را برای تحویل به این گروه در اختیار نمایندگان صلیب سرخ قرار خواهند داد.

در جریان مبادله، اجساد حدود دویست تن از افراد مسلح لبنانی و فلسطینی نیز که در درگیری با ارتش اسرائیل در شمال این کشور و لبنان کشته شده اند تحویل حزب الله می شود.

در مقابل، حزب الله نیز اجساد یا قطعات اجساد سربازان نظامیان کشته شده در جنگ سال 2006 را در اختیار اسرائیل قرار خواهد داد.

توافق بر سر مبادله اسیران و اجساد کشته شدگان جنگ، که پس از دو سال مذاکره دشوار نماینده سازمان ملل متحد با دو طرف به دست آمده، با مخالفت هایی در داخل اسرائیل همراه بوده است.

از جمله، چند وزیر عضو کابینه ائتلافی اسرائیل با مبادله زندانیان حزب الله با اجساد نظامیان اسرائیلی مخالفت و آن را مبادله ای نابرابر توصیف کردند.

'مسئولیت اخلاقی'

در مقابل، دولت اسرائیل تحویل اجساد نظامیان کشته شده اسرائیلی به خانواده های آنان و آگاهی از وضعیت الداد رگو و اهود گلدواسر را اقدامی انسانی توصیف کرده است.

خانواده های این دو نظامی اسرائیلی گفته بودند که خود را برای آگاهی از وضع این دو نفر و حتی دریافت خبر کشته شدن آنان آماده کرده اند.

روز سه شنبه سرانجام کابینه اسرائیل اکثریت آرا مبادله اسیران را با اکثریت آرا تایید کرد.

پس از اعلام تصمیم هیات دولت، رئیس جمهور اسرائیل تحویل مبادله اسرا و اجساد را اقدامی ناخوشایند اما ضروری و بازگرداندن سربازان اسرائیلی و یا اجساد آنان را عمل به "تعهدی اخلاقی و عاطفی" دانست و از اعضای حزب الله که از زندان های اسرائیلی آزاد می شوند با عنوان "قاتل" یاد کرد.

دولت لبنان به مناسبت بازگشت اسیران لبنانی از اسرائیل یک روز تعطیل عمومی اعلام کرده و به گفته خبرنگار بی بی سی در بیروت، پایتخت لبنان، گروه حزب الله این واقعه را یک پیروزی بزرگ برای خود دانسته است.

یکی از کسانی که در این مبادله تحویل حزب الله خواهد شد سمیر القنطار، از اعضای جبهه رهایی بخش فلسطین است که به اتهام قتل چهار شهروند اسرائیلی در سال 1979، در دادگاهی در این کشور محاکمه و به حبس ابد محکوم شد.

شیمون پرز، رئیس جمهور اسرائیل، با امضای فرمان عفو سمیر القنطار امکان آزادی او از زندان را فراهم آورد.

به گفته ناظران، حبس سمیر القنطار یکی از دلایل عملیات شبه نظامیان حزب الله در حمله به مواضع ارتش اسرائیل در مرز لبنان و اسارت دو نظامی اسرائیلی بود که به جنگ سال 2006 منجر شد.

در این جنگ بیش از یکهزار و یکصد تن از شهروندان لبنانی و حدود یکصد و شصت اسرائیلی کشته شدند و زیرساخت های اقتصادی لبنان به شدت آسیب دید.

سرنوشت مبهم ران آراد

پیشتر، اهود اولمرت، نخست وزیر اسرائیل، گفته بود که سمیر القنطار مهمترین برگ برنده برای آگاهی از سرنوشت ران آراد، خلبان ناپدید شده اسرائیلی است.

در اکتبر سال 1986، هواپیمای ران آراد هنگام انجام عملیاتی علیه مواضع فلسطینیان در نزدیک شهر صیدا در لبنان دچار حادثه شد و خلبان ناگزیر با چتر نجات فرود آمد و توسط شبه نظامیان جنبش شیعه امل دستگیر شد و به بیروت انتقال یافت.

سال بعد، نامه ها و عکس هایی از ران آراد، به عنوان دلیل زنده بودن این خلبان اسرائیلی، برای خانواده آراد ارسال شد و مذاکراتی برای آزادی او صورت گرفت که به نتیجه نرسید.

از آن زمان، مقامات اسرائیلی گفته اند که اطلاع دقیقی از وضعیت و محل نگهداری ران آراد دریافت نکرده اند و گاه حتی گفته اند که احتمال دارد جنبش امل این خلبان اسرائیلی را در اختیار جمهوری اسلامی قرار داده باشد.

جمهوری اسلامی این نظر را هرگز تایید نکرده است.

براساس توافق مبادله اسرا، هفته گذشته جنبش حزب الله مدارکی را در مورد ران آراد در اختیار اسرائیل قرار داد اما مقامات اسرائیلی گفتند که این مدارک حاوی اطلاعات تازه ای نبوده است.

نمایندگان کمیته بین المللی صلیب سرخ ابراز امیدواری کرده اند که مبادله اسیران اسرائیلی و فلسطینی تا پایان روز چهارشنبه خاتمه یابد اما این احتمال را هم نادیده نگرفته اند که ممکن است تکمیل تشریفات مربوطه تا روز پنجشنبه به طول انجامد

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد