آذربایجان اویرنجی حرکاتی

گله جک بیزیمدیر azoyrenci_herekati@yahoo.com

آذربایجان اویرنجی حرکاتی

گله جک بیزیمدیر azoyrenci_herekati@yahoo.com

پیشنهادات سخاوتمندانه به روسیه علیه همکاری با ایران

پیشنهادات سخاوتمندانه به روسیه علیه همکاری با ایران

 

آذربایجان اؤیرنجی حرکاتی: دمیتری مدویدیف رییس جمهور روسیه و ولادیمیر پوتین نخست وزیر روسیه دیروز مذاکراتی را با شاهزاده بندر بن سلطان دبیر کل شورای امنیت ملی عربستان سعودی انجام دادند. در این مذاکرات در مورد امضای قراردادهای هنگفت تسلیحاتی و توسعه طرح های تجاری با عربستان سعودی با حضور کمپانی های روسیه مطالبی عنوان شد. پیشنهادات مذکور می تواند بهایی برای موافقت روسیه در جهت عدم حمایت از ایران باشد.

بندر بن سلطان اولین شاهزاده عربستانی نیست که ...

 طی چند وقت گذشته به روسیه سفر کرده است. در ماه فوریه سال جاری سعود الفصیل وزیر امور خارجه عربستان سعودی برای چند ساعت دیدار و مذاکراه با ولادیمیر پوتین رییس جمهور آن زمان وارد روسیه شد. در آن موقع شاهزاده پیام گرم پادشاه عربستان را به پوتین تسلیم کرد که در آن از رشد نفوذ ایران در خاور نزدیک ابراز نگرانی شدید شده بود. مقامات عربستان سعودی به روسیه نصیحت کردند که از همکاری با تهران دست بردارد و در عوض به قراردادهای سودمند با عربستان اشاره کرد. به عبارت دیگر به روسیه پیشنهاد داده شد که به شریک مهمی در خاور نزدیک مبدل شود. منابعی در محافل سیاسی اطلاع می دهند که در جریان این دیدار بندر بن سلطان پیشنهادات گذشته را تشریح کرده است.

مهمترین عامل روابط متحدانه میان روسیه و عربستان سعودی باید امضا قرارداد همکاری های فنی-نظامی باشد. عربستان سعودی به نمونه های معینی از تسلیحات روسی تمایل از خود نشان می دهد: در ماه فوریه ریاض در باره خرید بیش از 100 دستگاه خودرو زرهی ""بی ام پی-3" به ارزش در حدود 200 میلیون دلار، در حدود 150 دستگاه تانک "تی-90 اس" به ارزش 600 میلیون دلار و بیش از 160 فروند هلیکوپتر مدل های "می-17"، "می-35" و "می-26 به ارزش در حدود 1,6 میلیارد دلار اعلام آمادگی کرده بود. عربستان سعودی به واسطه آزمایشات موشکی در ایران به سیستم های مختلف پدافند ضد هوایی روسی هم تمایل دارد.

اخیرا مذاکرات در کل درباره خرید تانک و هلیکوپتر است. به نظر می رسد که جزئیات این قراردادها دیروز در کرملین و به ویژه در کاخ سفید (کاخ دولتی روسیه) مورد بررسی قرار گرفته است. دمیتری پسکوف دبیر مطبوعاتی نخست وزیر روسیه توضیح داد که در جریان دیدار با بندر بن سلطان علاوه بر خود ولادیمیر پوتین، سرگی ایوانوف معاون نخست وزیر در امور مجموعه های صنایع دفاعی و آناتولی ایساکین رییس کمپانی "روس آبارون اکسپورت" نیز حضور داشته اند. این در حالیست که طرفین قصد ندارند که به معاملات تسلیحاتی بسنده کنند.

یکی از مسائل کلیدی در مذاکرات دیروز کاخ سفید سرنوشت قرارداد شرکت سهامی عامی "ار ژ د"(راه آهن روسیه) برای احداث خط آهن "الزبیرا-الریض" به ارزش 800 میلیون دلار بود که کمپانی در ماه ژانویه سال جاری منعقد نمود. در ماه مه مقامات عربستان سعودی نتایج مناقصه را فسخ کرده و مناقصه جدیدی اعلام نمودند. دلیل آن، قرارداد کمپانی روسی با لیبی بود که روابط عربستان سعودی با این کشور بسیار حاد است. ضمنا عربستان اعلام کرد که کمپانی راه آهن روسیه برای شرکت مجدد در مناقصه مجاز است. در حال حاضر کمپانی خواستار عودت قرارداد مذکور بوده و به نظر می رسد که بر حمایت سیاسی نیز امیدوارست. حداقل اینکه حضور ولادیمیر یاکونین رییس کمپانی راه آهن روسیه در مذاکرات دیروز کاخ سفید می تواند تایید این مطلب باشد.

دیگر ساختارها از جمله کمپانی" روسال"، "روس کاسموس" و "روس اتم" نیز برای همکاری با عربستان تمایل دارند.

جالب توجه است که بندر بن سلطان در ریاض یکی از اشخاصی است که نزدیک ترین روابط را با مقامات کنونی آمریکا دارد: وی بیش از 20 سال سفیر عربستان در آمریکا بود و با خانواده بوش دوستی نزدیکی دارد. مخصوصا وی با دیک چینی معاون رییس جمهور آمریکا دوستی نزدیکی دارد که اصلی ترین طرفدار اتخاذ روش های شدید در حل مسئله هسته ای ایران از جمله عملیات نظامی است. احتمال آن می رود که پیشنهادات سخاوتمندانه ریاض به مسکو از پیش با واشنگتن هماهنگ شده است که در حال حاضر به خنثی سازی روابط متحدانه (مسکو) با تهران مشغول است.

"الکساندر گابویف" مفسر"کامرسانت"، خبرگزاری «نووستی» روسیه، 25 تیرماه

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد