آذربایجان اویرنجی حرکاتی

گله جک بیزیمدیر azoyrenci_herekati@yahoo.com

آذربایجان اویرنجی حرکاتی

گله جک بیزیمدیر azoyrenci_herekati@yahoo.com

اوباما: لزوم تحریم شدید ایران همزمان با گفتگوی نامشروط

اوباما: لزوم تحریم شدید ایران همزمان با گفتگوی نامشروط

 

آذربایجان اؤیرنجی حرکاتی: باراک اوباما نامزد حزب دموکرات آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری در یک سخنرانی عمده درباره انرژی و امنیت ملی که از شبکه های خبری آمریکا به طور زنده پخش شد بار دیگر سیاست خود مقابل ایران در صورت پیروزی در انتخابات را تشریح کرده است.

باراک اوباما روز سه شنبه گفت که ...

 یکی از منافع حیاتی آمریکا جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای است و قول داد از کلیه ابزارهای موجود برای فشار بر ایران استفاده کند.

وی گفت: "من از کلیه عناصر قدرت آمریکا برای فشار بر رژیم ایران استفاده خواهم کرد، که شروع آن با دیپلماسی اصولی و مستقیم خواهد بود - دیپلماسی ای که با حمایت تحریم های شدید انجام می شود اما بدون پیش شرط."

سناتور اهل ایلینوی توضیح داد که لازم می داند بدون پیش شرط با "رهبران مناسب" ایران در مکان و زمانی که خود انتخاب خواهد کرد گفتگو کند. اوباما قبلا توضیح داده است که تمایل او به گفتگو با ایران لزوما به معنی نشستن پشت یک میز با محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران نیست.

او پیشتر نیز خواهان اتخاذ دیپلماسی تهاجمی و اصولی برای از میان برداشتن "مشکل" حکومت اسلامی در ایران شده و گفته بود که برای تضمین امنیت آمریکا و اسرائیل، هیچگاه راه حل نظامی را در قبال ایران رد نمی کند.

جان مک کین نامزد حزب جمهوری خواه در انتخابات قبلا به خاطر تمایل آقای اوباما به گفتگو با رهبران کشورهای متخاصم آمریکا او را مورد انتقاد قرار داده است. آقای مک کین تمایل به گفتگوی نامشروط با ایران را "ناشی از بی تجربگی" عنوان کرده بود.

باراک اوباما درست پس از آنکه نامزدی او در حزب دموکرات قطعی شد موضع نسبتا شدیدی نسبت به ایران اتخاذ کرد.

وی روز 4 ژوئن طی سخنرانی در کمیته امورعمومی اسرائیل در آمریکا (ایپک) گفت که اگر به ریاست جمهوری برگزیده شود، هر آنچه از دستش برآید خواهد کرد تا ایران به سلاح اتمی دست نیابد.

وی در آن سخنرانی ایران را بزرگترین خطر برای اسرائیل و همچنین آرامش و ثبات در منطقه خاورمیانه خواند و گفت: "خطر ایران، شدید و واقعی است و هدف من این خواهد بود که این خطر را از پیش پا بردارم".

وزارت خارجه ایران ارزیابی باراک اوباما از برنامه اتمی ایران و نقش آن در خاور میانه را "کاملا یکسویه و غیرواقعی" خوانده به طوری که "با حقایق مربوط به ماهیت صلح آمیز برنامه هسته ای ایران مغایرت آشکار دارد و غیر قابل قبول است."

وزارت خارجه پس از سخنرانی روز 4 ژوئیه آقای اوباما در بیانیه ای نگرش های او را "فرصت طلبانه" توصیف کرد و گفت: "بیان این مسایل ناشی از القائات صهیونیستی و توهم زدگی این نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است".

به علاوه ایران اتهام آمریکا و برخی دیگر از کشورهای غربی دایر بر تلاش جهت دستیابی به ظرفیت ساخت سلاح های اتمی را رد می کند.

نماینده ایلینوی در مجلس سنای آمریکا اخیرا پس از انجام آزمایش موشکی ایران در هفته گذشته بار دیگر ایران را "یک تهدید بزرگ" توصیف کرد و خواهان آن شد که کانال های ارتباطی مستقیمی با ایران برقرار شود تا از تحریک جلوگیری شود.

او افزود "ما باید سیاست دیپلماسی تهاجمی را به کار گیریم، سیاستی که متاسفانه طی چند سال اخیر به کار گرفته نشده است."

این موضوع یعنی برقرار کانال های دیپلماتیک با ایران تم اصلی سیاست اوباما در برابر ایران بوده است.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد