آذربایجان اویرنجی حرکاتی

گله جک بیزیمدیر azoyrenci_herekati@yahoo.com

آذربایجان اویرنجی حرکاتی

گله جک بیزیمدیر azoyrenci_herekati@yahoo.com

گزارش کامل تصویب تحریم های جدید در کمیته امور بانکی سنا 2008؛

گزارش کامل تصویب تحریم های جدید در کمیته امور بانکی سنا 2008؛

منبع اصلى : تلویزیون صدای آمریکا، 27/4/87

 

آذربایجان اؤیرنجی حرکاتی: متن خبر :«مجری. علیرغم حضور معاون سیاسی وزارت خارجه آمریکا در مذاکرات هسته‌یی با ایران، کمیته امور بانکی سنای آمریکا از صبح امروز، بحث و بررسی بر سر لایحه جدید تشدید تحریمهای ایران را در دستور کار قرار داده است. برای آگاهی از آخرین تحولات، سیامک دهقانپور خبرنگار شبکه خبری فارسی صدای آمریکا در کنگره گزارش می‌دهد.
گزارشگر. لایحه ساعتی پیش با 19 رأی موافق و 2رأی مخالفِ - جالب است بدانید - دو سناتور جمهوریخواه در کمیته امور بانکی سنا به تصویب رسید. عنوان لایحه این است ...

 ”لایحه جامع تحریم ایران، پاسخگویی و منع سرمایه‌گذاری در ایران، سال 2008”.
سناتور دموکرات کریستوفر داد رییس کمیته امور بانکی سنا، از حضور آقای ویلیام برنز معاون امور سیاسی وزارت امور خارجه آمریکا، در مذاکرات و گفتگوهای ژنو استقبال کرد و ابراز امیدواری کرد که اقدام آنها مکمل تلاشهای جدید دولت پرزیدنت بوش باشد.
بخشی از صحبتهای کریستوفر داد گوش کنیم (به انگلیسی پخش می‌شود).
گزارشگر. همانطور که شنیدید آقای کریستوفر داد اشاره می‌کرد که شخصًا در گذشته نسبت به کارآیی تحریمهای یک‌جانبه تردید داشته ولی در این‌باره معتقد است که این تحریمها هماهنگ و هم‌ساز و منطبق است با تحریمهای جدیدی که اتحادیه اروپا مد نظر دارد و ایشان اعتقاد دارد که مجموعه این تحریمها است که نشان می‌دهد رفتار جمهوری اسلامی ایران مورد قبول نیست و در انتها اشاره کرده است که در این تحریمها در برابر ایران ما چون گذشته تنها نیستیم.
جریمه‌های سنگینی در این تحریمهای جدید علیه شرکتهای خارجی که با ایران طرف همکاری باشند تعیین شده و تقریبًا تمام قراردادهایی را که آنها ممکن است در آینده ممکن است بخواهند با آمریکا منعقد بکنند منع شده، و از این جهت یک موضع‌گیری خیلی سخت است علیه شرکتهای خارجی که بخواهند با ایران همکاری کنند ، به‌ویژه در صنایع نفت و گاز و به‌طور کلی بخش انرژی ایران.
با آقای ”داد” صحبت کردم این سؤال را مطرح کردم که در این مقطع واقعًا چه هدفی را دنبال می‌کنند؟ چرا این لایحه را کمی دیرتر به رأی نگذاشتند و چرا پیش از نشست ژنو؟ایشان اشاره کرد که مخاطب ما رهبری جمهوری اسلامی ایران است و در واقع خواستیم که اثبات کنیم که ما قصد حل مسأله را از طریق دیپلوماتیک و فشارهای اقتصادی داریم و قصدمان حرکت به سمت گزینه نظامی نیست.
از این جهت ایشان اعتقاد دارد که سعی کردند بر رویکرد کلی آمریکا در قبال حل مسأله هسته‌یی ایران.
لوایح متعددی در کنگره آمریکا در ارتباط با تحریم ایران مد نظر است. آقای ”داد” تلاش کرده این مجموعه تحریمها را در یک تحریم که تحریم ایشان و آقای ریچارد چلبی عضو ارشد جمهوریخواه کمیته امور بانکی است جمع کند. لوایحی که می‌دانیم آقای ”گوردون اسمیت” قبلا مطرح کرده بود، لوایحی که آقای سناتور”اِوِن بای”، آقای ”سم بران بک” ارائه کرده بود، آقای ”لا تن برگ”... این مجموعه و حتی لایحه‌یی که سناتور دموکرات ”باراک اوباما”، لایحه منع سرمایه‌گذاری در ایران را مطرح کرده بود، آقای ”داد” اشاره می‌کرد این مجموعه را تلاش کرده‌اند که در این لایحه جدید جمع‌آوری کنند.
آقای شلبی صحبت از این می‌کرد که در این لایحه جدید تلاش شده است که مفرهای فرار از تحریمها علیه ایران بسته شود، امکانات جدیدی در اختیار قوه مجریه گذاشته شود، برای این که بتوانند امکان صادرات دوباره فن‌آوریهایی که مصارف دوگانه دارند به ایران را جلویش را بگیرند و از این جهت حتی پیش‌بینی شده که امکانات رییس جمهور آمریکا، چه در شرایط فعلی در صورت تصویب و چه رؤسای جمهور بعدی آمریکا برای صرفنظر کردن از تحریمها علیه ایران را محدود بکنند. به بخشی از سخنان سناتور ریچارد شلبی گوش کنیم (به انگلیسی پخش می‌شود)
گزارشگر. نکته جالب مخالفت سناتور جمهوریخواه ”چارک هیگل” بود. ایشان و سناتور ”مایکل اندیدو” سناتور جمهوریخواهی بودند که رأی منفی دادند به لایحه. آقای ”هیگل” اشاره کرده که به طور کلی با هدف تحریم مشکلی ندارد ولی اساسًا به تحریمهای یک‌جانبه اعتقاد چندانی ندارد و اشاره کرده بود که این لایحه ایران را تحریم نمی‌کند بلکه متحدان اروپایی و دوستان آمریکا را هدف قرار می‌دهد و تأکید می‌کرد که در شرایطی پیشرفت را در حوزه دیپلوماتیک می‌بینیم به اعتقاد ایشان، آن‌چه که پس از سال 57 شاهد حضور آقای برنز هستیم در مذاکرات هسته‌یی با ایران، از این جهت به اعتقاد آقای ”هیگل” یک تحول چشمگیر است و احتمال دارد که مسأله لطمه بزند به مذاکرات به‌گفته ایشان. در عین حال ایشان از خبری که امکان دفتر حفاظت منافع آمریکا در ایران را ارائه شده بود که می‌دانیم که امروز در اخبار هم منعکس شده بود، از این خبر بسیار استقبال کرد و گفت حتی احتمال دارد که خطوط هوایی میان آمریکا و ایران برقرار بشود و تأکید کرده بود که در کنگره باید عاقلانه‌تر از این عمل کرد چون آن تحریمهایی که پیشاپیش اِعمال شده، تحریمهای چند جانبه هنوز در دستور کار است. بسیاری از آنها به اجرا گذاشته نشده. به بخشی از صحبتهای سناتور جمهوریخواه ”چارک هیگل” گوش کنیم. (صحبتها به انگلیسی پخش می‌شود).
گزارشگر. آقای ”هیگل” در ادامه صحبت اشاره می‌کرد که به اعتقاد ایشان پنج محور قدرت در ایران وجود دارد. ایران را خیلی با دقت بیشتری باید به ساختار سیاسی اجتماعیش نگاه کرد و اشاره کرد جوانان ایران آمریکا را دوست دارند. نباید تلاش کنیم که آنها را از آمریکا برانیم بلکه باید تلاش کنیم که از ایران متحدی برای آمریکا پدید آوریم.
آقای سناتور دموکرات چارلز شومر که از افرادی بود که خودش متممی را به این لایحه ارائه کرده بود مخالفت خود را با آقای ”هیگل” اعلام کرد و گفت ایران نشان داده که تحریمهای شدید اقتصادی حساس است و این تحریمها در رفتارش تأثیرگذار خواهد بود و اشاره کرد که اصولاً ایران به توسعه اقتصادی علاقمند است و این تحریمها می‌تواند در تغییر رفتار جمهوری اسلامی ایران مؤثر باشد. و اشاره کرد که ایران به‌طور سنتی کشوری سکولار است و مردمش از تمام مردم منطقه به دریافت اطلاعات نیازمندند. اشاره کرد بر اساس گزارشی که ایشان در اختیار داشته یک سوم مردم در ایران ”دیش”[بشقاب]های ماهواره‌یی در اختیار دارند. و اشاره می‌کرد که نه از شبکه خبری الجزیره مورد علاقه مردم است. شبکه
NTV [خبرگزاری. یک شبکه ماهواره‌یی ضد انقلاب به این نام وجود دارد]، به گفته ایشان محبوبترین شبکه تلویزیونی مردم ایران هست. به اعتقاد ایشان باید دقیقتر به شکل دیگری با جوانان ایران برخورد کرد. ایشان متممی که ارائه کرده بانک مرکزی ایران در این لیست تحریمهای جدید قرار می‌دهد. به صحبتهای سناتور چارلز شومر گوش کنیم (به انگلیسی پخش می‌شود
آقای شومر اشاره کرد در صحبتهایش که روسیه طبیعتًا سد راه تحریمهای جدید است و ایشان اعتقاد داشت باید از این طرح دفاع موشکی آمریکا در اروپای شرقی در جمهوری چک و لهستان استفاده کرد و روسیه را مجاب کرد که تا زمانی که به‌طور موقت این طرح را آمریکا معلق نگه دارد روسیه به تحریمهای چندجانبه علیه ایران بپیوندد و ایشان اعتقاد دارد که می‌تواند تحریمها را مؤثرتر بکند.
در نهایت این نکته را اضافه کنم که کمیته روابط خارجی سنا احتمالا در فرصت بعدی نظر خواهد داد در ارتباط با جمع کردن مجموعه لوایحی که گفتم و این لایحه جدید، و احتمال دارد که در چند هفته آینده تصمیم جدی‌تری پس از روشن شدن نتایج مذاکرات ژنو در کنگره آمریکا گرفته شود که آیا لایحه آمریکا به صحن کل سنا خواهد رفت یا نه؟
مجری. نکته‌یی که اشاره کردید برقراری خطوط هوایی بین ایران و آمریکا، یکی از خواسته‌های اصلی جمهوری اسلامی هست. باید صبر کرد ببینیم تا کجا پیش خواهد رفت. (
(VOA

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد