آذربایجان اویرنجی حرکاتی

گله جک بیزیمدیر azoyrenci_herekati@yahoo.com

آذربایجان اویرنجی حرکاتی

گله جک بیزیمدیر azoyrenci_herekati@yahoo.com

انتشار جزئیات پاسخ ایران به بسته پیشنهادی گروه ۱+۵

انتشار جزئیات پاسخ ایران به بسته پیشنهادی گروه ۱+۵

 

آذربایجان اؤیرنجی حرکاتی: ایران در نامه‌ای که روز سه‌شنبه محتوای آن منتشر شد، به کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ اعلام کرده است که دیگر در مذاکراتی که در آن از موضع بالا و نابرابر به ایران نگاه می شود، وارد نخواهد شد.
به گزارش خبرگزاری رویترز، متن نامه ای که منوچهر متکی، وزیر خارجه ایران، روز چهارم ژوئیه به وزیران امور خارجه کشورهای گروه
۱+۵ نوشته است را یک وب سایت هفتگی فرانسوی منتشر کرده است و منابع دیپلماتیک نیز صحت آن را تایید کرده اند.
خاویر سولانا ...

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، ماه گذشته طی سفر دو روزه ای به تهران، بسته پیشنهادی قدرت های جهانی را به مقامات ایران ارائه کرد.
فرانسه، بریتانیا، روسیه، آمریکا و چین به همراه آلمان، کشورهای موسوم به گروه
۱+۵، برای پایان دادن به بحران هسته ای ایران، یک بسته پیشنهادی شامل مشوق های هسته ای و اقتصادی به تهران ارائه کردند.
این کشورها می کوشند از طریق سیاست های دو سویه؛ تحریم و تشویق، ایران را وادار کنند تا فعالیت های مربوط به غنی سازی اورانیوم را متوقف کند.
این در حالی است که وزیر امور خارجه ایران در این نامه همچنین تاکید کرده است که درخواست توقف فعالیت های مربوط به غنی‌سازی اورانیوم برای مذاکره مناسب نیست.
منوچهر متکی همچنین تصریح کرده است که ایران تمایلی برای تغییر دادن این مسیر ندارد.
آقای متکی در نامه خود تاکید کرده است که ایران خواستار مذاکره درباره یک توافقنامه جامع تر صلح و امنیت است.
وزیر امور خارجه ایران با اشاره به بی اعتمادی کشورش نسبت به قدرت های بزرگ جهانی تصریح کرده است:«زمان مذاکره از موضعی با نگاه از بالا و نابرابر به پایان رسیده است».
آقای متکی در نامه خود اشاره ای به بسته پیشنهادی و مشوقها گروه
۱+۵ نکرده است.
حمایت از گفت وگو با ایران
در همین زمینه، برنار کوشنر، وزیر امور خارجه فرانسه، تاکید کرد به رغم آنکه نسبت به موفقیت مذاکرات با ایران بر سر برنامه هسته ای این کشور خوشبین نیست، ولی خواهان ادامه گفت وگو ها در این زمینه است.
برنار کوشنر گفت:«این خط مشی است که ما می خواهیم ادامه بدهیم در حالی که می دانیم که باید قاطع باشیم. ما نمی توانیم [یک قدرت] اتمی دیگر را در منطقه بپذیریم».
چهار روز پیش از آغاز مذاکرات خاویر سولانا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، با سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، آقای کوشنر تاکید کرد که امیدواری کمی به موفقیت این گفت وگوها دارد.
وزیر امور خارجه فرانسه، که کشورش هم اکنون ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد، همچنین گفت:«من ساعت ها با ایرانی ها گفت وگو کرده ام.»
وی افزود: هیچ پیشرفت اساسی رخ نداد. ما ادامه خواهیم داد، ولی باید بگویم ما تلاش های زیادی پیشتر در این زمینه انجام داده ایم.
«من از کلیه امکانات آمریکا برای تحت فشار گذاشتن رژیم ایران استفاده خواهم کرد ولی کوششهای ما در این زمینه ابتدا از دیپلماسی اصولی و بدون پیش شرط آغاز خواهد شد».
باراک اوباما
ایران همچنین پاسخ رسمی خود به این بسته پیشنهادی را به مقامات اروپایی تحویل داده است.
فرانسه تایید کرده است که ایران در پاسخ خود به بسته پیشنهادی گروه
۱+۵،از آمادگی خود برای تعلیق غنی سازی اورانیوم سخنی به میان نیاورده است.
برنار کوشنر درباره پاسخ ایران گفت:«پاسخ ایران همیشه این بوده است که :«ما واقعا خواهان گفت وگو هستیم، ولی نه درباره غنی سازی».
در همین زمینه، بشار اسد، رییس جمهوری سوریه، در گفت وگو با شبکه خبری الجزیره گفته است: که نیکلا سارکوزی، رییس جمهوری فرانسه، از وی خواسته است تا پیام اتحادیه اروپا را به ایران منتقل کند.
آقای اسد که برای شرکت در نشستی در پاریس به سر می برد، تصریح کرده است برای کمک به حل بحران هسته ای ایران این پیام را منتقل خواهد کرد.
تشدید فشار علیه ایران
همزمان با اظهارات وزیر امور خارجه فرانسه، باراک اوباما، نامزد حزب دموکرات آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری، روز سه شنبه تاکید کرد یکی از منافع حیاتی آمریکا ممانعت از دستیابی ایران به سلاح اتمی است.
آقای اوباما که سخنرانی او توسط شبکه های خبری آمریکا به طور زنده پخش می شد، گفت: جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی از مهمترین منافع حیاتی امریکا است و برای تحقق این هدف از هیچ کوششی فرو گذار نخواهد کرد.
سناتور اوباما گفت: «من از کلیه امکانات آمریکا برای تحت فشار گذاشتن رژیم ایران استفاده خواهم کرد ولی کوششهای ما در این زمینه ابتدا از دیپلماسی اصولی و بدون پیش شرط آغاز خواهد شد».
باراک اوباما پیشتر در
۱۵ خرداد سال جاری در نشست کمیته روابط آمریکا و اسرائیل، آی.پک، گفته بود در صورت انتخاب شدن به عنوان ریاست جمهوری امریکا، هدف نهایی او این خواهد بود که تهدید ایران را از میان بردارد.
سناتور باراک اوباما اضافه کرده بود:«خطر از جانب ایران واقعی و جدی است و هدف من این خواهد بود که این تهدید را از بین ببرم.»
ایران اظهارات باراک اوباما را در خصوص برنامه هسته ای این کشور، «یک سویه و غیر واقعی» خوانده بود.
کشورهای غربی نسبت به توسعه برنامه غنی سازی ایران ابراز نگرانی می کنند و می گویند این کشور تحت پوشش برنامه تولید انرژی در صدد تولید سلاح اتمی است.
این در حالی است که ایران با رد این اتهام می گوید برنامه هسته ای این کشور کاملا صلح آمیز است.»

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد