آذربایجان اویرنجی حرکاتی

گله جک بیزیمدیر azoyrenci_herekati@yahoo.com

آذربایجان اویرنجی حرکاتی

گله جک بیزیمدیر azoyrenci_herekati@yahoo.com

هشدارمحترمانه کیهان و جمهوری‌اسلامی به آغاز مذاکره باآمریکا

هشدارمحترمانه کیهان و جمهوری‌اسلامی به آغاز مذاکره باآمریکا

 

آذربایجان اؤیرنجی حرکاتی: دو روز پس از نخستین حضور سطح بالای آمریکا در مذاکره با دکتر جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان، دو روزنامه اصولگرا و با اهمیت «کیهان» و «جمهوری اسلامی» با لحنی محترمانه مذاکره با آمریکا را کاملا مضر ارزیابی کرده و نسبت به برخی موضعگیری‌های حاکی از اشتیاق به مذاکره با آمریکا هشدار دادند.

روزنامه «جمهوری اسلامی» که در خارج از کشور به عنوان روزنامه رهبر انقلاب شناخته می‌شود، نوشت ...

مقوله برقراری رابطه با آمریکا و قبل از آن مذاکره با آمریکا در طول 30 سال گذشته همواره در محافل مختلف مطرح بوده و نشیب و فرازهایی را طی کرده است. در تمام این مدت مواضع رهبری چه حضرت امام و چه آیت الله خامنه‌ای در برابر خواسته‌های آمریکا و نظرهایی که در داخل یا خارج درباره این مساله داده میشد مواضعی پرصلابت و نشان دهنده بی‌نیازی و استغنا بود.

اقتضای جایگاه نظام جمهوری اسلامی و آرمانهای بلند انقلاب اسلامی نیز همین است. مهمتر آنکه آمریکا نه تنها هرگز حاضر نشد از رفتارهای گستاخانه گذشته خود نسبت به ایران عذرخواهی کند و آن را جبران نماید بلکه همواره به دخالت‌ها و تحریکات خود علیه نظام جمهوری اسلامی ادامه داد و هر کاری که توانست علیه ملت ایران انجام داد. به طور طبیعی در برابر این گستاخی‌های مستمر موضع جمهوری اسلامی ایران نمی‌توانست چیزی غیر از نپذیرفتن مذاکره از سوی مسئولان نظام جمهوری اسلامی باشد.

این روزنامه به مدیریت حجت‌الاسلام مسیج مهاجری ادامه داد: «مقوله برقراری رابطه با آمریکا و قبل از آن مذاکره با آمریکا در طول 30 سال گذشته همواره در محافل مختلف مطرح بوده و نشیب و فرازهائی را طی کرده است . در تمام این مدت مواضع رهبری چه حضرت امام و چه آیت الله خامنه‌ای در برابر خواسته‌های آمریکا و نظرهائی که در داخل یا خارج درباره این مساله داده میشد مواضعی پرصلابت و نشان دهنده بی‌نیازی و استغنا بود.»


«اقتضای جایگاه نظام جمهوری اسلامی و آرمانهای بلند انقلاب اسلامی نیز همین است . مهمتر آنکه آمریکا نه تنها هرگز حاضر نشد از رفتارهای گستاخانه گذشته خود نسبت به ایران عذرخواهی کند و آنرا جبران نماید بلکه همواره به دخالت‌ها و تحریکات خود علیه نظام جمهوری اسلامی ادامه داد و هر کاری که توانست علیه ملت ایران انجام داد. بطور طبیعی در برابر این گستاخی‌های مستمر موضع جمهوری اسلامی ایران نمی‌توانست چیزی غیر از نپذیرفتن مذاکره از سوی مسئولان نظام جمهوری اسلامی باشد.»

«آمریکا همچنان موضع خصمانه خود نسبت به ایران را حفظ کرده و کسانی که فکر می‌کنند بوش و سایر حاکمان کاخ سفید دست از خصومت با ملت ایران برداشته‌اند و آماده نشان دادن انعطاف هستند دچار توهم شده‌اند. دولتمردان آمریکا همچنان دچار خوی استکباری هستند و قابل اصلاح نیستند. آمریکا هنوز هم همانطور که امام خمینی گفتند «شیطان بزرگ» و «ام الفساد قرن» است و اینکه کسانی فکر کنند با ام الفساد قرن و شیطان بزرگ می‌توانند نرد دوستی ببازند سخت در اشتباهند.»

روزنامه «کیهان» البته با اشاره مستقیم به نشست روز شنبه دکتر جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان با سولانا و نمایندگان گروه 1+5 که در آن برای اولین بار ویلیام برنز معاون وزیر خارجه آمریکا به عنوان نماینده این کشور در مذاکرات حضور یافته بود، این پرسش را مطرح کرد که آیا این حضور همزمان به مفهوم عقب نشینی ایران از دیدگاه قبلی و پذیرش مذاکره مستقیم با آمریکاست؟

حسین شریعتمداری در این زمینه به نقل یادداشتی از صادق زیباکلام در روزنامه «اعتماد ملی» پرداخت که در آن گفته بود: «آنچه مهم است نفس حضور ایران اسلامی و آمریکا در پشت میز مذاکره است. یعنی پدیده‌ای که ظرف سه دهه گذشته دست کم علنی صورت نگرفته. این ملاقات در شرایطی صورت می‌گیرد که تا قبل از این حتی فکر نشستن با آمریکایی‌ها پشت میز مذاکره یک تابو بود.

... اهمیت نشست امروز (شنبه) را باید در چارچوب شکستن تابوی گفت وگو با آمریکا نگریست. فراموش مان نشود که قریب به سه دهه پیش وقتی مرحوم مهندس بازرگان نخست وزیر به همراه دکتر ابراهیم یزدی ملاقاتی غیررسمی در لابی محل برگزاری یک اجلاس بین المللی در الجزیره با برژینسکی مشاور امنیت ملی داشتند چه توفانی در داخل کشور به پا شد که چرا با برژینسکی صحبت کرده‌اند به نحوی که مهندس بازرگان صراحتاً اعلام داشت من که هویدا نیستم تا برای انجام کوچک ترین امری موظف به کسب اجازه باشم. چند سال بعد از آن شاهد جریان مک فارلین بودیم و با اینکه آقای هاشمی رفسنجانی امام(ره) را در جریان کامل ماوقع قرار داده بودند اما باز هم آن توفان به پا خاست و تحولی که می‌توانست سرنوشت جنگ با عراق را به نفع ما رقم بزند در نیمه راه متوقف شد. چند سال بعد نوبت دکتر عطاءالله مهاجرانی بود که به عنوان مشاور هاشمی رفسنجانی رئیس جمهور، مجبور شد آنچه را که درخصوص مذاکره با آمریکا گفته بود پس بگیرد. بعد نوبت به خاتمی رسید که پس از پیروزی در دوم خرداد سال76، شاخه زیتونی در دست جلوی دوربین CNN با کریستین امانپور ظاهر شد. واکنش محافظه کاران آنچنان سهمگین بود که او مجبور شد شاخه زیتونش را به زیرپا بیفکند و چند شب بعدش در مراسم احیا در مرقد مرحوم امام، با همه وجود به آمریکا بتازد و عملاً آنچه را که گفته بود پس بگیرد.»

مدیر «کیهان» در پاسخ، به سه دلیل تلاش می‌کند اثبات کند که «این مذاکره، آن مذاکره نیست!» و به این منظور، مستقیم نبودن مذاکره جلیلی با معاون رایس، عدم رضایت طرف ایرانی از حضور در این مذاکرات و عدم توافق بر محورهای گفت‌وگو را به عنوان دلایل خود برشمرده است و در پایان تأکید می‌کند:

 جمهوری اسلامی ایران بر این باور منطقی بوده و هست که مذاکره با آمریکا نه فقط به نفع ایران اسلامی نیست بلکه دام خطرناکی است که آمریکا اصرار به پهن کردن آن دارد. از جمله آن که؛ آمریکا مذاکره را فقط برای «مذاکره» می‌خواهد، زیرا مقاومت30 ساله ایران اسلامی در برابر باج خواهی و زورگویی آمریکا و متحدانش، جمهوری اسلامی ایران را به پرچمدار مبارزه با سلطه جهانی و الگوی موفق برای حرکت‌های آزادیخواهانه تبدیل کرده است به گونه‌ای که امروزه نهضت‌های اسلامی در جهان اسلام با الهام گرفتن از این مقاومت 30 ساله عرصه را بر زورگویی‌ها و باج خواهی‌های شیطان بزرگ تنگ کرده‌اند. هدف آمریکا از کشاندن ایران به پای میز مذاکره، ابلاغ این توهم به نهضت‌های اسلامی است که ایران نیز بعد از 30 سال مقاومت چاره‌ای جز تسلیم در برابر آمریکا نداشت! و این قصه سر دراز دارد...

نویسنده «کیهان» که این یادداشت را با دقت و استفاده از کلمات لاتین نگاشته، احتمالا عامدانه، مصلحت‌اندیشانه و هدفمند، به تغییر سخنان دکتر جلیلی پرداخته و می‌نویسد: آقای دکتر جلیلی مسئول تیم مذاکره کننده ایران در اجلاس ژنو، با اعلام ناخرسندی از حضور آمریکا در این مذاکرات فرمول «1-7» را پیشنهاد کرده بود که مفهوم آن حذف آمریکا از دور مذاکرات و ادامه مذاکرات با حضور 5 کشور، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان از یک سو و جمهوری اسلامی ایران از سوی دیگر بود و سپس می‌پرسد: در کدام فرهنگ سیاسی و عرف شناخته شده دیپلماتیک، یکی از طرفین مذاکره مستقیم خواستار حذف حریف از دور مذاکرات می‌شود؟!

این در حالی است که دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در ژنو گفته بود: بسیاری از مسائل و مشکلات وجود دارد ولی امروز این مسائل در مدل «1+6» بسیار بهتر از مدل «1-7» می‌تواند حل و فصل شود.

عصر روز شنبه هم در خبری که احتمالا شورای عالی امنیت ملی منتشر کرده، به نقل از یک مقام مسئول گفته شد: «دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان، در این مذاکرات پیشنهاد داد مسأله هسته‌ای از طریق مدل 1+6 دنبال شود؛ چرا که این مدل برای حل این مسأله و سایر موضوعات منطقه راهشگاتر خواهد بود.» (تابناک)

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد