آذربایجان اویرنجی حرکاتی

گله جک بیزیمدیر azoyrenci_herekati@yahoo.com

آذربایجان اویرنجی حرکاتی

گله جک بیزیمدیر azoyrenci_herekati@yahoo.com

دو دانشجوی دانشگاه سهند تبریز بازداشت شدند.

دو دانشجوی دانشگاه سهند تبریز بازداشت شدند.

مادر فراز زهتاب: مسوولان جواب درستی به ما نمی دهند. از دادسرای زندان سوال کردم، می گویند ما نمی دانیم. از اداره اطلاعات هم پرسیدم جوابی به من ندادند.

 

فعالان دانشجویی می گویند: عصر روز دوشنبه، دو تن از دانشجویان دانشگاه سهند تبریز بازداشت شدند. این دو دانشجو از دانشجویان فعال در تحصن و اعتصاب غذا در دانشگاه سهند تبریز بودند.

پیمان غلامی و علی عبدالله زاده،  جزو دانشجویانی بودند که در پی تعرض یکی از مسوولین حراست دانشگاه سهند تبریز به یکی از دختران دانشجو، تحصن و اعتصاب غذا کردند . در پی آن اعتراضات، مسوولین دانشگاه سهند ضمن پذیرش خواسته های دانشجویان، قول پیگیری حادثه و برخورد با فرد متخلف را دادند.فعالان دانشجویی می گویند در زمان تعطیلی دانشگاه ها در تابستان، دولت نهم برخورد با دانشجویانی که به عملکرد مدیران دانشگاه ها اعتراض داشتند را آغاز کرده است.در همین حال یک دانشجوی دانشگاه اردبیل روز سه شنبه در منزلش در رشت بازداشت شده است.

 

 بازداشت دانشجویان ادامه دارد.

حسن رحیمی، فعال دانشجویی که از نزدیک با خانواده دانشجویان بازداشت شده در ارتباط است، در گفت و گو با رادیو فردا درباره آخرین وضعیت دانشجویان بازداشت شده اخیر می گوید:« عصر روز سه شنبه ودود اسدی، دبیر سابق انجمن اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل در منزل خود در شهر رشت بازداشت شده است. گفته شده است که ماموران منزل وی را نیز مورد تفتیش قرار داده اند و هم اکنون خبری از وی در دست نیست. ودود اسدی، دانشجوی زمین شناسی دانشگاه آزاد رشت است.»

حسن رحیمی می افزاید:« محمد نبیلی، دانشجوی دانشگاه آزاد خوی نیز به دلیل فعالیت های خود به شش ماه حبس تعزیری محکوم شده است.»

در همین حال از وضعیت چهار دانشجویی که هفته گذشته در تبریز بازداشت شدند، خبری در دست نیست.

حسن رحیمی در این باره می گوید:«از محل نگهداری فراز زهتاب، آیدین خواجه ای و برادران حاتمی که هفته گذشته در تبریز بازداشت شدند، خبری در دست نیست و تنها یک بار تماس کوتاه تلفنی با خانواده هایشان داشته اند.»

مادر فراز زهتاب، از دانشجویان بازداشت شده در تبریز به رادیو فردا می گوید فرزندش تنها یک بار با منزل تماس تلفنی گرفته است و می افزاید:« تماس گرفت و گفت حالش خوب است و به من گفت نگران نباش .»

مادر فراز زهتاب در ادامه می گوید از محل نگهداری پسرش و دیگر دانشجویان بازداشت شده اطلاعی ندارد و می افزاید:« از او پرسیدم کجا نگهداری می شود، گفت اداره اطلاعات است. مسوولان جواب درستی به ما نمی دهند. از دادسرای زندان سوال کردم، می گویند ما نمی دانیم. از اداره اطلاعات هم پرسیدم جوابی به من ندادند. گفتند قبل از اینکه دادسرا بروند و دادگاه آنها تشکیل شود، به شما اطلاع می دهیم. اصلا نمی دانم کجا هست. فقط یک بار صدایش را شنیدم.»

خانم زهتاب در ادامه درباره چگونگی دستگیری فرزندش می گوید:« برای جشن دفاعیه سجاد رادمهر، دانشجوی دانشگاه تبریز رفته بود که بازداشت شد. بعد ماموران به خانه ما آمدند و منزل را تفتیش کردند. کتاب ها، جزوه ها، سی دی ها و کیس کامپیوتر پسرم را با خود بردند.»

در همین حال حسن رحیمی، فعال دانشجویی می گوید که هنوز اتهام خاصی برای دانشجویان بازداشت شده در تبریز عنوان نشده است و می افزاید:« اتهام خاصی هنوز برای آنها تعیین نشده زیرا دادگاه آنها هنوز تشکیل نشده است.ظاهرا ادامه بازداشت آنها به نوعی غیر قانونی است.»

در همین حال به گفته فعالان دانشجویی، الهه رادمهر، دانشجوی دانشگاه ارومیه و  خواهر سجاد رادمهر که بازداشت شده است، به کمیته انضباطی اخضار شده و به او گفته شده که در صورت اطلاع رسانی درباره وضعیت برادرش، از دانشگاه اخراج خواهد شد.

دانشجویان بازداشت شده در تبریز از سوی برخی مقامات به هویت طلبی متهم شده اند.

حسن رحیمی، فعال دانشجویی در توضیح هویت طلبی و فعالیت های هویت طلبانه دانشجویان بازداشت شده می گوید:« این دانشجویان در فعالیت های خود به نوعی خواستار رفع تبعیض ها در منطقه آذربایجان شده اند و خواستار به رسمیت شناخته شدن زبان مادری خود شده اند. نمی توانیم آنها را تجزیه طلب بنامیم. زیرا فعالیت های آنها در راستای تجزیه طلبی نبوده است.»

فعالان دانشجویی از توقف انتشار نشریه دانشجویی ستارخان در تبریز خبر داده اند و اعلام کرده اند از انتشار آن جلوگیری به عمل آمده است.

در همین حال خبرگزاری ایرنا به نقل از مدیر کل سیاسی و تقسیمات استانداری آذربایجان گزارش داد که تا کنون هیچ گزارشی مبنی بر دستگیری دانشجویان دانشگاه تبریز از سوی مدیریت دانشگاه اعلام نشده است.

 

وضعیت بهاره هدایت و  محمد هاشمی

خبرگزاری ایرنا به همراه خبرگزاری ایسنا چند روز پس از بازداشت محمد هاشمی، دبیر تشکیلات دفتر تحکیم وحدت و بهاره هدایت، مسوول کمیته زنان دفتر تحکیم وحدت ، به نقل از یک مقام آگاه که نامی از وی برده نشده، گزارش دادند که اتهام این  دو عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت«ارتباط با گروه های غیر قانونی و ضد انقلاب خارج از کشور» است.

چند روز پس از آن بارپرس پرونده این دو دانشجو، اتهام آنان را «اقدام علیه امنیت ملی» عنوان کرد.

متین راسخ، بازپرس پرونده محمد هاشمی و بهاره هدایت همچنین به مادر محمد هاشمی، دبیر تشکیلات تحکیم وحدت گفته است که از خبرگزاری های ایسنا و ایرنا شکایت کند زیرا از قول یک مقام آگاه خبری کذب منتشر کرده اند.

از آخرین وضعیت محمد هاشمی و بهاره هدایت خبری در دست نیست و این دو دانشجو تنها یک بار موفق به تماس تلفنی با خانواده هایشان شده اند.

در همین حال به گزارش سایت نوروز، ارگان خبری جبهه مشارکت ایران اسلامی، آذر منصوری، معاون سیاسی دبیر کل حزب مشارکت، بازداشت های اخیر دانشجویان را محکوم کرد و گفت:« این نوع برخورد با دانشجویان در فضای علمی کشور غیر از رادیکالیزه کردن فضای دانشگاه ها و بالا بردن هزینه کار سیاسی و از همه مهم تر فرار مغز ها نتیجه دیگری در پی نخواهد داشت.»

فعالان دانشجویی می گویند بهاره هدایت و محمد هاشمی، دو عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت به دلیل حمایت های دفتر تحکیم وحدت از اعتراضات دانشجویان نسبت به فساد اخلاقی مسوولین دانشگاه ها از جمله دانشگاه های سهند تبریز و زنجان در بیست و سوم تیر ماه بازداشت شدندو دفتر تحکیم وحدت در پی تلاش معاون دانشجویی دانشگاه زنجان برای تعرض به یک دختر دانشجو، خواستار استعفای وزیر علوم شده بود.

در همین حال گزارش ها حاکی است که حسن مددی، معاون دانشجویی دانشگاه زنجان که قصد تعرض به یک دختر دانشجو را داشته و مدتی را در زندان گذرانده بود، به تازگی آزاد شده است.

فرین عاصمی-رادیوفردا

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد