آذربایجان اویرنجی حرکاتی

گله جک بیزیمدیر azoyrenci_herekati@yahoo.com

آذربایجان اویرنجی حرکاتی

گله جک بیزیمدیر azoyrenci_herekati@yahoo.com

نحوه اجرای عملیات اجرایی راه‌آهن اردبیل

نحوه اجرای عملیات اجرایی راه‌آهن اردبیل

 

چند تن از مسئولان اجرایی استان اردبیل از کند بودن عملیات اجرای راه‌آهن اردبیل با گذشت سه سال از آغاز اجرای آن انتقاد کردند.  استاندار اردبیل در این ارتباط در گفتگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه تا‌کنون 14 میلیارد تومان اعتبار به این پروژه اختصاص یافته است، گفت: اولویت ما راه اصلی اردبیل به سرچم است اما برای تکمیل پروژه راه‌آهن نیاز به 300 میلیارد تومان اعتبار است.

اخیراً سید حسن عاملی نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه اردبیل از تأخیر به وجود آمده در اجرای پروژه راه‌آهن اردبیل انتقاد کرده و خواستار تسریع عملیات اجرایی آن شده است.

وی در خطبه‌های نماز جمعه هفته گذشته اعلام کرد: عملیات اجرایی طرح احداث راه‌آهن در یکی از استان‌ها که مدت‌ها پس از طرح راه‌آهن اردبیل شروع شده بود، در شرف بهره‌برداری است اما این طرح در استان اردبیل فراموش شده است. امام جمعه اردبیل گفت: علت تسریع در اجرای طرح راه‌آهن استان مذکور، اهتمام و اتحاد نمایندگان و مردم آن استان در مجلس را نشان می‌دهد در حالیکه نمایندگان ما حضور در مجلس و مراسمات را در شأن خود دانسته و از بسیاری از مسائل غفلت کرده‌اند.

عاملی گفت: من نمی‌خواهم بگویم که اعتبار اختصاص یافته به راه‌آهن استان چقدر است اما باید اذعان داشت که این طرح در حکم تعطیلی قرار دارد. وی افزود: نمایندگان استان قزوین به شدت پیگیر موضوع انتقال آب رودخانه قزل‌اوزن به استان خود هستند به طوریکه از هفت نماینده استان اردبیل فقط دو نماینده دعوت وزیر نیرو را برای پیگیری این موضوع پذیرفته و با او ملاقات کرده‌اند. امام جمعه اردبیل در ادامه تصریح کرد: نمایندگان استان امروز مسابقه حضور در همایش و مراسم‌ها گذاشته‌اند و لابد فردا شرکت در مراسم‌ها را به عنوان کارنامه عملکردی خود به مردم ارائه خواهند داد، که این کار ارزش ندارد.

وی اظهار داشت: مسئولان استان باید برای سرانجام طرح راه‌آهن به مردم توضیح دهند و از دولت نیز می‌خواهم سیاست توجه وی‍ژه به مناطق محروم را فراموش نکند. قاسم محمدی نماینده مردم اردبیل، نیر و نمین در مجلس نیز در این خصوص به خبرنگار فارس گفت: وزارت راه باید جدول زمان افتتاح راه‌آهن اردبیل را اعلام کند. وی افزود: طی نامه‌ای به وزیر راه و ترابری خواستیم جدول زمان‌بندی افتتاح راه‌آهن اردبیل را با توجه به اهمیت این پروژه سریعاً اعلام کند.

جواد صبور دیگر نماینده اردبیل در مجلس با بیان اینکه تذکر جدی به وزیر راه در خصوص تعلل در اجرای پروژه راه‌آهن داده‌ایم، گفت: شخصاً نامه‌ای به رئیس‌جمهور نوشتم و اعلام کردم که منطقه اردبیل و مغان به مثابه سرخ‌رگ و سیاهرگ هستند و راه‌آهن برای مردم استان حیاتی بوده و در توسعه اقتصادی، تجاری،گردشگری و از نظر دفاعی و امنیتی نیز بسیار برای کشور موثر است بنابراین سریعاً عملیات اجرایی آن تسریع شود. عضو کمسیون اکثریت مجلس افزود: امسال اعتبار راه‌آهن اردبیل 14 میلیارد تومان است که 1/5 برابر اعتبار موجود الان هزینه شده است. صبور گفت: در اولین جلسه با سرپرست جدید وزارت راه و ترابری برای افزایش اعتبار این پروژه رایزنی خواهیم کرد.

نماینده مردم اردبیل، نیر و نمین افزود: در حال حاضر روند کار در این پروژه لاک‌پشتی پیش می‌رود و تلاش می‌کنیم پروژه راه‌آهن اردبیل از اولویت آخر به اولویت دوم و سوم کشور برسد. معاون عمرانی استاندار اردبیل نیز در خصوص اجرای این پروژه و تعلل به وجود آمده در اجرای آن گفت: پروژه راه‌آهن اردبیل ـ میانه، سه یا چهار سال آینده هم تکمیل نخواهد شد. ناصر هاشم‌پور افزود: اولویت اصلی در کشور اتصال راه‌آهن بوشهر به عسلویه و زاهدان ـ چابهار است و تا‌کنون برای پروژه راه‌آهن اردبیل بر اساس اعلام استاندار آخرین رقمی که مصوب شده، 30 میلیارد تومان است در حالی که برای اتمام پروژه 300 میلیارد تومان اعتبار نیاز است. وی تصریح کرد: در سفر رئیس‌جمهوری به استان برای راه‌های استان، 200 میلیارد تومان اعتبار مصوب شد و سال گذشته نمایندگان استان در مجلس، 4 هزار و 600‌ میلیون تومان طرح ارائه در این راستا ارائه دادند که نهایتاً این مبلغ به یک هزار و 600 میلیارد تومان رسید.

هاشم‌پور به روند اجرایی پروژه راه‌آهن اشاره کرد و گفت: راه‌آهن اردبیل متشکل از شش قطعه است که قطعه ششم توسط شرکت هران در حال اجراست و 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و قطعه یک، چهار و پنج نیز در حال اجرا و قطعه دو و سه این پروژه هنوز به مناقصه نرفته است. پروژه راه‌آهن اردبیل ـ میانه به گفته معاون ‌عمرانی استاندار اردبیل در اولویت وزارت راه نیست و بعید به نظر می‌رسد این پروژه در چهار یا پنج سال آینده به بهره‌برداری برسد. وی افزود: این پروژه، یک پروژه ملی است و زیر نظر وزارت راه و ترابری اداره می‌شود.

قایناق:فارس

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد