آذربایجان اویرنجی حرکاتی

گله جک بیزیمدیر azoyrenci_herekati@yahoo.com

آذربایجان اویرنجی حرکاتی

گله جک بیزیمدیر azoyrenci_herekati@yahoo.com

مصاحبه با یاشار قیزیل باش

مصاحبه با یاشار قیزیل باش

 

کمیته مردمی دفاع از غرب آذربایجان از آغاز مبارزه مردمی خود بر علیه تروریسم فعال در غرب آذربایجان تلاش نموده است که مواضع و دیدگاه های کمیته را به صورت شفاف در اختیار مردم و فعالین حرکت ملی آذربایجان قرار دهد. بدین منظور نشریه توپراق به عنوان ارگان کمیته مردمی دفاع از غرب آذربایجان تلاش می نماید این دیدگاه ها را در قالب مصاحبه به میان مردم ببرد. بدین سبب مصاحبه یاشار بی قیزیل باش را ( از مسئولین کمیته مردمی دفاع از غرب آذربایجان) با رعایت  اصول امنیتی تقدیم حضور می گردد. سیاست نشریه توپراق بر حسب تصمیمات شورای مرکزی کمیته مردمی دفاع از غرب آذربایجان بر این اساس پایه ریزی شده است که به دلیل اهمیت مسئله حضور تروریسم در غرب آذربایجان، همه نیروهای سیاسی – ملی آذربایجانی در دفاع از اراضی تاریخی غرب آذربایجان مسئول دانسته و نشریه توپراق به دلیل گستره پخش آن و ضرورت ایجاد جبهه ملی علیه تروریسم می بایست فضای لازم برای ابراز دیدگاه  طیف های مختلف حرکت ملی در مورد تروریسم فعال در غرب آذربایجان فراهم نماید. در روزهای آتی مصاحبه چهره های سیاسی و فرهنگی حرکت ملی آذربایجان را با نشریه توپراق مطالعه خواهید نمود.

نشریه توپراق

1-     جناب یاشار قیزیل باش می خواستم در مورد وضعیت عمومی کمیته برایمان بگوئید.

با عرض سلام خدمت خوانندگان گرامی نشریه توپراق. با لطف الهی و تلاشهای اعضای کمیته مردمی دفاع از غرب آذربایجان، از هئیت موسس و شورای مرکزی گرفته تا اعضای دیگر، کارهای کمیته بر وفق مراد است و با برخی تغییر و تحولات صورت گرفته در سیستم تشکیلاتی، کمیته اکنون با شرایطی بهتر از قبل در راه دفاع از اراضی ملی مان گام بر میدارد.    

2-     ما با وقفه چند ماهه در فعالیت های کمیته روبرو بودیم دلیل این وقفه چه بود؟

البته این وقفه تنها در بعد فعالیتهای اینترنتی کمیته بود، بنا به تصمیم شورای مرکزی مقرر شد جهت گسترش و توسعه فعالیتهای کمیته، اعضا راهکارها و برنامه های خود را ارائه دهند که در بخش فعالیتهای اینترنتی اتفاقا تمامی اعضا در مساله تبدیل وبلاگ به سایت متفق القول بودند لذا جهت رسیدن به این امر برای مدتی حدودا 2ماهه فعالیت وبلاگ کمیته متوقف شد تا اکیپ فنی با زوم بر مساله سایت آنرا به بهترین نحو ممکن به سرانجام رسانند که اینجا جا دارد از تمامی دوستان بخش انفورماتیک تشکر و قدردانی بعمل آید. شایان ذکر است فعالیت کمیته در طول این مدت بجز بخش اینترنتی در بقیه بخشها متوقف نبود و حتی در طول این مدت مقدمات تشکیل چند شاخه – شهر دیگر نیز در دستور کار شورای مرکزی بود که با امید حق در آینده ایی نزدیک بیانیه های اعلام موجودیت این شاخه-شهرها به اطلاع افکار عمومی خواهد رسید.      

3-     پس می گوئید کارها به خوبی پیش می رود، انتظار شما از مردم وفعالین حرکت ملی آذربایجان چیست؟

در طول فعالیت تقریبا دو ساله کمیته سعی شده است با ادبیاتی مردمی  و عمومیت گرا در راه آنچه که در منشور کمیته موجود است حرکت نماییم، در طول این مدت خیل ایمیل ها و پیامها و نظرات از سوی مردم بحدی بود که به جرات می توان گفت که دور از تصور هیت موسس بوده است، دلیل این کار را نیز بر عهده گرفتن وظیفه ایی خطیر توسط کمیته و تلاشهای موفقیت آمیز آن می دانیم، از سوی دیگر فعالان ملی نیز با ارائه نقدهای اصولی و صحیح و حمایتهای معنوی کمیته را در راستای انجام هرچه بهتر وظایفش کمک نموده اند. امیدواریم این روند ادامه داشته باشد تا با درسهایی که از تاریخ گرفته ایم با وحدت و یکدلی تمامی نیروهای سیاسی آذربایجان با امداد یکدیگر در دفع تهدیدات و فزون خواهی ها و زیاده طلبی های دشمنان ارضی آذربایجان سربلند از این کارزار بیرون آییم.   

4-     فکر می کنید کمیته مردمی دفاع از غرب آذربایجان توانسته که به معنای واقعی خود در بین مردم جا بی افتد؟

در بررسی فیدبک کار کمیته جواب این سوال مشخص می شود. اولا از بدو تشکیل کمیته بنا بوده است از پتانسیل مردمی بیشتر از پتانسیل فعالان ملی بهره گرفته شود، یکی از مهمترین دلایل چنین سیاستی خروج از دور تسلسل و نیز نفوذ در بین تمامی طبقات اجتماعی، صنفی و شغلی مردم بوده است تا بدین وسیله به مقابله با ادعاهای درشت و خطرناک گروههای تروریستی و افراطی کردها پرداخته شود. تا کنون دهها هزار برگه و اطلاعیه و آگاهی نامه از سوی کمیته چاپ و در بین عموم مردم پخش شده است، در همین چاپ نشریه توپراق تا جاییکه بنده اطلاع دارم در هر شماره حدود 3 هزار نسخه در اکثر شهرهای غربی آذربایجان در بین مردم منتشر می شوند و cd های تهیه شده توسط کمیته با استقبال فراوانی همراه بوده است. فکر میکنم کمیته حتی فراتر از حد بضاعت خود عمل کرده است و توانسته در بین مردم جایگاه خاصی برای خود باز کند، آثار آنرا می توان در انتخابات هشتمین دوره مجلس و حساسیتهای مردم در خصوص انتخاب نمایندگان تورک و روحیه آنتی تروریسمی آنان مشاهده نمود که معتقدیم این امر مهم با تلاشهای تمامی فعالان و گروههای سیاسی از جمله کمیته مردمی دفاع از غرب آذربایجان تحقق یافته است.

5-     به نظر شما حمایت های فعالین و گروه های حرکت ملی از کمیته مردمی دفاع از غرب آذربایجان راضی کننده بوده است؟

ببینید، بحث فعالان با عموم مردم جداست، مردم از روشنفکران، یعنی آنهاییکه داوطلبانه پیشگام شده اند تا در راه سعادت بشری امری را به فعلیت برسانند، انتظار دارند آنها را ناکام نگذارند، فعالان نیز در واقع روشنفکران فعلی آذربایجان هستند که در راه سعادت ملی تلاش میکنند، از مردم انتظار حمایت دارند، اما قضیه برخورد فعالان با یکدیگر متفاوت است خصوصا اگر طیف بندیها، تشکیل حزبها، گروهها و تشکیلاتها پیش آید آنگاه بحث رقابتهای سیاسی نیز وجود خواهد داشت. ما بعنوان کمیته که یکی از اهداف اساسی و پایه ایی مان را تلاش جهت همسویی نیروههای سیاسی آذربایجان در خصوص مساله غرب آذربایجان می دانیم سعی نموده اییم با تمامی فعالان و گروههای سیاسی حرکت ملی  تعامل برقرار نموده و ارتباطاتی خلاق بر پایه همکاریهای مشترک بنا نهیم تا از حداکثر پتانسیل لازم در مواجهه با دشمنان برخوردار باشیم. در این بین فعالان و اکثریت گروهها نیز تاکنون برخورد منطقی با قضیه داشته اند و حتی برخی از گروهها و فعالان نیز همواره کمیته را مورد لطف و حمایت قرار داده اند که از ایشان سپاسگذاریم.     

6-     آیا کمیته مردمی دفاع از غرب آذربایجان را می توان زیر مجموعه تشکل خاصی قلمداد کرد؟

اگر منظور از تشکل، گروه یا حزب یا تشکیلات خاصی باشد بنده از شما سوال میکنم گروهی که آرم تشکیلاتی، منشور، اساسنامه و ساختار تشکیلاتی منحصر به خود را دارد چگونه ممکن است زیر مجموعه تشکلی دیگر تلقی گردد؟ اما اگر منظور از تشکل مفهوم اتنیکی و فرهنگی آن باشد خود را زیرمجموعه ملت آذربایجان می دانیم که در راه سرافرازی و سربلندی و سعادت آن تلاش می کنیم.  

7-     بعضا جریان هایی اقدام به کار موازی با کمیته مردمی دفاع از غرب آذربایجان می کنند این مسئله را چگونه می بینید؟

مبارزه با دشمنان ارضی آذربایجان و مقابله با تروریستهایی که منافع ملی مان را با خطر مواجه ساخته اند وظیفه ایی همگانی است و معتقدیم هرگونه اهمال و سستی در این خصوص به هیچ عنوان پذیرفته شده نیست. اساسا کمیته تلاش دارد تا مساله غرب آذربایجان و اقدامات و ادعاهای ارضی گروهکهای تروریستی و افراطی کردی به دیالوگ روزمره مردم و عنصر اصلی در سیاست گذاریهای گروههای سیاسی آذربایجانی وارد شود و همین فعالیتهای موازی را نیز گاها نتیجه همین سیاست می دانیم همچنین نمی توان منکر حس رقابت جویی برخی گروهها شد. بهرحال ما به این قضیه با فراغ بال می نگریم و امیدواریم در بلند مدت نه از روی رقابت بلکه بعنوان وظیفه ایی ملی نیروها و گروههای سیاسی آذربایجانی با مراجعه به حافظه تاریخی مان در این مسیر همسو و متحد باشند تا بلکه با کمترین هزینه ها از این میدان سخت سربلند و پیروز بیرون آییم.   

8-     بعضا  نقد هایی از سوی فعالین حرکت ملی به  مواضع و ادبیات کمیته گرفته می شود پاسخ شما در مورد این نقد ها چیست؟

نقد و آسیب شناسی عنصر غیر قابل انکاری در ادامه حیات هر گروه سیاسی است. خوشبختانه کمیته گاها از سوی برخی فعالان و یا حتی منسوبین رده بالای برخی تشکیلاتها مورد نقد قرار گرفته است که کمیته نیز تمامی آنها را با دقت مطالعه کرده که برخی از آنها در بهبود امور کمیته اتفاقا موثر نیز بوده اند، برخی نقدها نیز بوده است که بیشتر بنظر میرسید حالتی احساسی دارد تا واقع بینی سیاسی، به این دسته نیز پاسخهایی در خصوص مواردی که مورد نقد قرار گرفته بودند ارسال شده است. معتقدیم نقد باید همراه با ارائه راهکار باشد و بدور از سوگیریهای خاصی صورت پذیرد که درچنین شرایطی آنرا با چشم و دل پذیرا هستیم.

9-     مثلا استفاده از عنوان شهید برای قربانیان گروه های تروریستی که معمولا از نظامیان حکومتی هستند نمونه ای از همین نقد هاست، نظر کمیته در این مورد چیست؟

در خصوص استفاده این عنوان دو دیدگاه وجود دارد یکی مخالفان که معتقد هستند کشته شدگان در راه مبارزه با تروریسم کرد نیروهای حکومتی هستند و آنها در جای خود بر علیه آذربایجان و تورکها نیز عمل میکنند و کعبه مقدس آنان جمهوری اسلامی است و نباید عنوان شهید را برای ایشان استفاده کرد، در مقابل دسته ایی موافق استفاده از این عنوان هستند، ما بعنوان کمیته اعلام می داریم که اگر مدعی 35 میلیون تورک در ایران هستیم لذا نباید تنها افرادی که در راستای اهداف و خواسته های ما حرکت می کنند را جزو ملت آذربایجان بدانیم و آن عده که با ما همگام نیستند را جزو این ملت ندانیم، معتقدیم که یک ملت با تمامی بدیها و خوبیها، پیروزیها و شکستها، ضعفها و قوتهایش وجود دارد و ما امروز در مرحله رشد و تکوین هویت ملی در آذربایجان باید از تمامی داشته های مادی و معنوی، مثبت و منفی خود حراست نماییم، نکته جالب اینکه در بین همین نیروهایی نظامی که معمولا برخی فعالان از آنها بعنوان آلت دست جمهوری اسلامی یاد میکنند و با عباراتی نظیر مزدور، خودفروش و خائن یاد می کنند افرادی وجود دارند که از من و شما بیشتر به وطن مادری عشق می ورزند و ما بعنوان گروههای ملی آذربایجانی وظیفه داریم بستری فراهم نماییم تا این افراد نیز وارد چرخه حرکت ملی – مدنی و هویت گرای آذربایجان شوند، تصدیق ادعاهای بنده آن دسته از نیروهای نظامی هستند که در همین ماههای اخیر بدلیل گرایش به فعالیتهای هویت گرایانه آذربایجانی از نهادهای نظامی اخراج شده اند و اخبار آنها نیز در سایتهای آذربایجانی منعکس شده است. از سوی دیگر این نیروها فعلا در مسیری همسو با منافع ملی آذربایجان با تروریستهای کرد مبارزه می کنند و ما دارای منافع مشترک در این مساله هستیم، همچنین جایگاه شهید و شهادت در بین عموم مردم رده مهم و مقدسی تلقی میشود و منطق سیاسی حکم میکند بر اساس روحیات ملتی که ادعای سربازی آنرا داریم سیاستگذاری کنیم، با تمام این وجود کشته شدگان در راه مبارزه با تروریسم کرد که سرزمین ما را مورد هدف قرار داده اند را شهید می دانیم و این حداقل کاری است که می توان در حق این از خود گذشتگان انجام داد.     

10-کمیته مردمی دفاع از غرب آذربایجان به غیر از فعالیت های نظامی گروه های تروریستی فعالیت های اقتصادی و سیاسی آن ها را نیز محکوم می کند. چرا؟

علاوه بر اقدامات تروریستی در اصل کمیته "تفکر تروریستی" را محکوم می کند. بدیهی است قاچاق انواع مواد مخدر، قاچاق انسان، فحشا و قاچاق اسلحه بوسیله این تروریستها را مورد بی اعتنایی قرار نخواهیم داد، آنها از این رهگذر علاوه بر بدست آوردن منافع اقتصادی کلان در اصل فعالیتهای ضد بشری انجام می دهند و بشریت را به آلودگی می کشند. همچنین با بدست آوردن منابع مالی عظیم زمینه های تغییر ترکیب جمعیتی منطقه غرب آذربایجان را تسریع می بخشند. در اصل تروریستهای پ.ک.ک و پژاک اکنون برخی باندها و مافیای اقتصادی در غرب آذربایجان تشکیل داده اند که در واقع مجری سیاستها و فزون خواهی های تروریستهای پ.ک.ک و پژاک و دیگر گروههای افراطی کردی می باشند، اینان در اصل با نفوذ در لایه های دولتی با پوششی قانونی بدنبال محقق کردن آرزوهای واهی خود هستند. لذا تا زمانیکه این گروهکهای تروریستی فعالیت دارند و تفکر تروریستی و زیاده خواهانه در بین آنها حاکم است ما اقدامات آنها را بر علیه صلح و بشریت می دانیم و در مقابله و مبارزه با آنها کوتاهی نخواهیم کرد.      

11-خط قرمز کمیته مردمی دفاع از غرب آذربایجان در مورد فعالیت های تروریستی تا کجاست؟

ببینید آنچه در غرب آذربایجان وجود دارد تنها اقدامات تروریستی نیست، بلکه عده ایی زیاده خواه از وادی تروریسم ادعای ارضی بر سرزمین آذربایجان را دارند، طبیعی است در خصوص تروریسم خط قرمز همان ریشه کنی تفکر تروریستی است، مادام که این تفکر وجود دارد جهان و بشریت با مشکلات عدیده ایی روبرو خواهند شد.  

12-برخی از نیروهای مخالف دولت ایران معتقدند که گروه های مسلح کرد برای دفاع از حقوق کرد ها مبارزه می کنند، کمیته مردمی دفاع از غرب آذربایجان این نگرش را چگونه تحلیل می کند؟

مبارزه مراحلی دارد که معمولا در جهان سوم به جهت وجود حاکمیتهای توتالیتر و اقتدارگرا یکی از این مراحل، مرحله مبارزه مسلحانه است، مثلا در همین انقلاب اسلامی در مواجه با حکومت پهلوی این مساله بصورت جنگ مسلحانه شهری وجود داشت و یا از سال 1992 میلادی تا سقوط صدام در عراق مبارزه مسلحانه بر علیه صدام در جریان بوده است. البته ما موافق چنین استراتژی در مبارزه نیستیم و افراطی گری و خشونت را همچنانکه در منشور کمیته نیز موجود است محکوم می کنیم و به روشهای سیاسی و فرهنگ سازی اعتقاد بیشتری داریم، اما در خصوص اینکه گروههای مسلح کردی با حاکمیت ایران در مبارزه هستند ما نیز شکی در این خصوص نداریم ولی مساله مهم اینست که این نیروها قبل از اینکه با حاکمیت جمهوری اسلامی در گیر باشند با تاکتیکها و استراتژیهایی که اتخاذ کرده اند و ادعاهای ارضی که در خصوص غرب آذربایجان عنوان می کنند منافع ملی آذربایجان را مورد تهدید قرار داده اند و شیپور جنگ را در منطقه نواخته اند، از نظر آنها ملت آذربایجان مزاحم و دشمن اصلی آنها در رسیدن به اهدافشان در منطقه است، همچنین این نیروهای مخالف دولت ایران نیز نباید برخوردی دوگانه با مساله تروریسم از خود نشان دهند، فکر نمی کنم ایشان حوادث صورت گرفته توسط  گروههای مسلح کردی در بدو انقلاب تا سالهای 1372 و کشتارهای مردم عادی و حمله به مسافران جاده ایی و غارت آنها را فراموش کرده باشند، همچنین اقدامات تروریستی گروهکهای پ.ک.ک و پژاک که جای خود دارد که نمونه آخر آن ربودن چند کوهنورد و ورزشکار آلمانی بود که برای صعود به قله آغری داغ (آرارات)  آمده بودند و تروریستها آنها را گروگان گرفته بودند، یا باجگیری از مزرعه داران، دامداران و زنبورداران منطقه غرب آذربایجان توسط این تروریستها را به هیچ وجه نمی توان در قالب مبارزه برای احقاق حقوق ملی برشمرد این اعمال بیشتر به یاغی گری و باج خواهی که از رشد تفکر تروریسمی نشات گرفته باشد شبیه اند. در اینجا ذکر یک مثال را لازم می دانیم، همین حزب دموکرات که در بدو انقلاب تا اواسط دهه 70  مشی مسلحانه داشت و مستحضرید که این حزب ریشه دارترین و قدیمیترین حزب کردهاست، اکنون پس از حدود 60 سال فعالیت مسلحانه روشی سیاسی را برگزیده است و فعالیتهای نظامی خود را فعلا قطع نموده و گروههای نظامی سلاحهایشان را فعلا بر زمین گذاشته اند، وضعیت کومله نیز که می توان آنرا دومین حزب کردها دانست به همین ترتیب است، بهرحال با مراجعه به تاریخچه، مراحل تشکیل و تکوین گروهکهای پ.ک.ک و پژاک دست نشاندگی آنها کاملا معلوم است و اینهمه غوغا و هیجان از سوی هواداران این تروریستها تنها آب در هاون کوبیدن است چراکه این تروریستها دانسته و ندانسته تا دیروز در راستای اهداف چند دولت منطقه ایی عمل می کردند و اکنون در قالب سربازان ارزان قیمت و تاریخ مصرف دار آمریکا قابل بحث هستند نه بعنوان کسانیکه در راستای حقوق ملی کردها مبارزه می کنند.   

13-یعنی شما  مبارزه برخی گروههای کردی را تائید می کنید؟

ببینید ما معتقدیم کردها نیز بسان تورکها از محرومیتهای اساسی سیاسی، فرهنگی، اقتصادی در جامعه ایران در رنج هستند و از حقوق ملی بی بهره ایم و اساسا دردهای مشترکی داریم. ما از قانون همه یا هیچ در خصوص کردها استفاده نمی کنیم و مرزبندیهای مشخصی برای گروههای کردی قائلیم، همانقدر که وجود گروهکهای تروریستی و نظامی در منطقه را خطرناک و بر علیه صلح و آرامش می دانیم وجود گروههای سیاسی کردی را جهت رفع مسائل و بحرانهای موجود و آتی لازم و ضروری می دانیم. الیته خط قرمز ما همانا جغرافیا و تمامیت سرزمینی آذربایجان است و هر گروهی که با احترام با آن برخورد نماید را دوست خود تلقی می کنیم.

14-آیا کمیته حاضر است روزی با گروه های سیاسی کرد به مذاکره بنیشیند؟

اساسا وقتیکه که عنوان می شود اعتقاد به کار سیاسی داریم یعنی خواهان حل مسائل از وادی سیاست هستیم، فکر می کنم مذاکره مهمترین بخش رویکرد سیاسی در حل منازعات باشد و ما آمادگی مذاکره برای بهبود وضعیت و تنش زدایی را داریم، البته با کسانی مذاکره می کنیم که به واقعیات سیاسی و اتنیکی و تاریخی منطقه واقف باشند و از آرمانگرایی بدور باشند و نیز در خصوص تمامیت سرزمینی آذربایجان با ارج و احترام رفتار نمایند.

15-پس همکاری برخی از گروه های سیاسی آذربایجانی را با آنها چگونه ارزیابی می کنید؟

این همکاریها اگر بر اساس دفاع از تمامیت سرزمینی آذربایجان و در راستای حفظ و حراست از منافع ملی باشد آنها را مثبت ارزیابی می کنیم، در غیر اینصورت کمیته حق افشاگری و مقابله را بر خود محفوظ می دارد.

16-تکلیف اقلیت مهاجر کورد منطقه چه می شود؟

ببینید اساس مشکل ما با ادعاهای ارضی گروههای تروریستی و افراطی کردها است و ما هیچ مشکلی با تحصیل کردها در زبان مادریشان و یا حقوق فرهنگی و سیاسی و برخورداری از منابع اقتصادی سالم نداریم، وقتیکه گروههای سیاسی کردی در خصوص مرزها و جغرافیای آذربایجان با احترام رفتار نمایند مشکلی باقی نخواهد ماند، تورکها و ملت آذربایجان در طول تاریخ همواره نشان داده اند که ملتی معتقد به حقوق انسانی و بزبان امروزی معتقد به دموکراسی هستند و اقلیت مهاجر کرد منطقه نیز از حقوق بدیهی و انسانی خود بهره مند خواهد بود، البته مستحضرید که بعد از قضایای انفال در 1992 میلادی در عراق و نیز در طول جنگ 8 ساله ایران و عراق شمار زیادی از کردهای عراقی به سبب وضعیت جنگی و نامطلوب آنجا به منطقه غرب آذربایجان مهاجرت کرده اند و اکنون عده ایی از آنها به کشور خود بازگشته اند اما عده ایی هنوز در شهرهای غربی آذربایجان سکونت دارند، وظیفه اخلاقی و قوانین بین المللی حکم می کند تا به بازگشت این مهاجران به شهر و کاشانه خود مساعدت نماییم و امیدواریم این مهاجران که اکنون از آن درگیریهای داخلی بر علیه کردها در عراق خبری نیست و حتی کردها به امتیازات فراوانی دست یافته اند به شهر و خانه و کاشانه خود بازگردند.     

17-اگر گروه های کورد این مسئله را قبول نکردند چه؟

آنوقت باید دید پیشنهاد آنها چیست، ولی جواب منفی آنها منطقه را با چالشی بزرگ مواجه می سازد و آینده ایی تاریک را برایشان ترسیم میکند.

18-کمیته مردمی دفاع از غرب آذربایجان حیطه جغرافیایی فعالیت خود را غرب آذربایجان تعریف کرده ولی می بینیم که در مورد کرکوک و فعالیت گروه های تروریستی در کشور تورکیه نیز ابراز نظر می کند در این مورد نظر کمیته چیست؟

با یک مثال پاسخ میدهم: ببینید آمریکاییها هزاران کیلومتر دورتر از کشورشان اکنون در خاورمیانه حضور نظامی دارند و به اعتقاد کاخ سفید ارتش آمریکا جهت حفاظت و دفاع از منافع ملی این کشور در خاورمیانه حضور دارد، یعنی از نظر آمریکا منافع آمریکا، در این منطقه و دیگر مناطقی که حضور دارد تامین می شود نه فقط در خاک آمریکا و یا سفارتخانه های آن در کشورهای مختلف. همین مثال در خصوص جمهوری اسلامی ایران نیز صادق است، بسیاری همواره این سوال را مطرح می کنند که چرا ایران در مسائل فلسطین و لبنان دخالت دارد، جواب اینست که ایران با نفوذی که در بین گروههایی نظیر حزب الله و شاخه های جهاد اسلامی و مبارزین فلسطین و لبنان دارد در واقع مرزهای سیاسی و حتی نظامی خود را بغل گوش اسرائیل بزرگترین متحد آمریکا در منطقه تدوین کرده است و بنوعی تعادلی ضد جنگ را بوجود آورده است. حال ما معتقدیم گروههای تروریستی و افراطی کردی در کشورهای ایران، ترکیه و عراق ارتباطات نزدیک و گسترده و تشکیلاتی بایکدیگر دارند، مثلا نگاه کنید به نوع ادبیات بیانیه های آنها و موارد مطروحه در آنها. این گروهها پس از اشغال کرکوک و کشتار و اخراج و مهاجرتهای اجباری تورکهای کرکوک، موقعیت ژئواسراتژیکی و اقتصادی بسیار مهمی کسب می کنند که در درجه اول به ضرر منافع ملی ماست، همچنین فراموش نکنیم که در شرایط آشفته و حساس فعلی خاورمیانه تمامی تحولات با سرنوشت ملت آذربایجان و آینده نواحی غربی آذربایجان در ارتباط است و ما نباید بی تفاوت به مسائل منطقه ایی باشیم و باید تلاش شود معادلاتی که به ضرر ماست آنها را در راستای منافع ملی تغییر دهیم. در یک کلام اگر در طول سالیان "دربند" (داریول) در قسمت شمالی آذربایجان در آهنین و دژ استوار آذربایجان بوده است اکنون کرکوک باید دارای چنین جایگاهی باشد. همچنین فراموش نکنیم که وظیفه انسانی ماست که در قبال فجایع رخ داده در کرکوک و توطئه های پیش رو بر علیه تورکها بی تفاوت نباشیم.      

19-سوال مهمی که می خواستم از شما بپرسم این است آیا کمیته حاضر است با حاکمیت ایران در مورد مبارزه با گروه های تروریستی همکاری کند؟

اولا چنین امکانی وجود ندارد، مستحضرید که از نظر جمهوری اسلامی کمیته مردمی دفاع از غرب آذربایجان اساسا یک تشکیلات مخفی و غیرقانونی است و شاید جمهوری اسلامی اصلا خواهان وجود چنین تشکیلاتی نباشد تا چه برسد به همکاری مشترک. اما می توان اینگونه عنوان کرد که در این برهه جمهوری اسلامی و کمیته مردمی دفاع از غرب آذربایجان دارای منافع مشترکی در مبارزه با تروریسم کرد هستند و ما بعنوان کمیته از اقدامات ضد تروریستی جمهوری اسلامی حمایت می کنیم ولی از نظرات جهوری اسلامی در خصوص کمیته اطلاعی نداریم.   

20-بنظر میرسد کمیته در ادبیات خود مرز بین نیروهای تورک شاغل در داخل حاکمیت را با نیروی غیر تورک جدا کرده است. چرا؟

با رشد روزافزون پدیده ناسیونالیسم در بین ملت های غیر فارس ایران اعم از تورک، ترکمن، بلوچ، کرد، عرب و ... چونکه صحبت از یک اقلیم و منطقه خاص جغرافیایی است بنظر می آید نیروهای تورک دلسوزی بیشتری به غرب آذربایجان از خود نشان دهند، همانگونه که در فوق نیز اشاره شد ما به این مساله قائلیم که همه تورکهای آذربایجانی باهم ملت آذربایجان را تشکیل می دهند و ما باید بسترسازی برای بیداری ملی و هویت گرایی آنها نماییم. 

21-آیا کمیته واقعا اعتقاد دارد که شوونیسم فارس از گروه های تروریستی کردی حمایت می کند؟

در اصل دشمن مشترک  همه ملت های تحت ستم ملی در ایران، همین شووینیسم فارس است، طبیعی است هر قدر اختلافات تورکها و کردها بیشتر شود منافع آنرا تنها شووینیسم فارس کسب خواهد کرد، از سوی دیگر شووینیسم فارس تنها آلترناتیو قوی را ملت آذربایجان می داند و تلاش دارد با عباراتی نظیر "کردها اصیلترین مردمان آریایی" و یا "کردهای اصیل ایرانی" با گسترش و اشاعه تفرقه و دشمنی بین تورک و کرد و شیعه و سنی به تحکیم موقعیت خود و تضعیف دیگرگروههای ملی خصوصا تورکها بپردازد. امیدواریم گروههای سیاسی کردی نیز با آگاهی به این مساله از گرفتار شدن در دام شووینیسم فارس بدور باشند.

22-شما نقش نیروهای بومی سپاه و بسیج و اطلاعات و انتظامی را در این بین چگونه ارزیابی می کنید؟

خوب طبیعتا این نیروها به مانند تمام دنیا تابع حاکمیت مرکزی و مجری سیاستهای آنها هستند، اما در خصوص برخورد این نیروها با تروریستهای کرد باید معترف شد که در بین این نیروها نیز افراد علاقمند و دلسوز به وطن مادری کم نیستند هرچند افراد مغرض و مزدور نیز وجود دارند، منتها بدلیل وضعیت شغلی و معذوریتهای موجود نحوه علاقمندی و نشان دادن این علاقمندی آنها با علاقمندی فعالان ملی متفاوت است، مخصوصا در سالهای اخیر با شدت یافتن اقدامات تروریستی گروهکهای پ.ک.ک و پژاک اکنون حس نفرت عمیقی مخصوصا در بین این نیروها بر علیه تروریستها بوجود آمده است، شایان ذکر است در راستای همان بحث بسترسازی جهت کمک به حس هویت گرایی این نیروها کمیته مردمی دفاع از غرب آذربایجان تلاشهایی داشته است تا از طریق انتشار برخی مقالات و خبرها و نوشته ها ایشان را با اهداف خود همسو نماید. البته اشتباهی که در بین عموم همیشه در این خصوص وجود داشته اینست که ما از این نیروها انتظارات فراتر از واقعیت داریم، مثلا انتظار داریم این نیروها در مواقع اعتراضات واکنش نشان ندهند، بازداشت ها صورت نگیرد، نشریات توقیف نشوند، در انتخابات محلی در رد صلاحیت ها بیشتر دقت شود و ... ، اما نباید فراموش کرد که در ایران بجهت ساختار سانترالیستی بیشتر تصمیمها در مرکز گرفته شده و استانها مجری آنها هستند و هرگونه نافرمانی از سوی این نیروها با واکنشهای شدید علیه این نیروها مواجه میشود. بهرحال ما به همین حداقل ها نیز اعتقاد داریم و نمی خواهیم از هیچ روزنه امیدی بی تفاوت رد شویم.     

23-آیا فکر نمی کنید که خود کمیته روزی از سوی همین نیروها مورد حمله قرار گیرد؟

بله، دقیقا اینگونه است و شاید روزی برسد که با فرمان تهران و یا افراد مغرض بومی چنین مساله ایی در دستور کار ایشان قرار گیرد.

24- می خواستم سوالی بپرسم که شاید شما نپسندید، بعضا شایعاتی پخش می شود که گویا کمیته از سوی اداره اطلاعات و یا سپاه پاسداران هدایت می شود، آیا کمیته از این بیم ندارد که از سوی برخی ها متهم به همکاری با حاکمیت ایران و این جور شایعات بشود؟ همچنین نظر شما در خصوص مساله اخلاق سیاسی چیست؟

این شایعات به مانند همان سیاست مارک زنی است، مثلا اگر یک تورک در ایران خواهان تحصیل بزبان مادریش باشد فورا می گویند او تجزیه طلب یا پان تورکیست است در حالیکه این مساله اکثرا دور از واقعیت است. اهداف کمیته در منشور آن درج شده است و فعالیتهای ما نیز مشخص است، حال عده ایی اگر دوست دارند فضای سالم حرکت ملی آذربایجان را آلوده کنند و در این راه به هر عمل ضد اخلاقی نیز دست میزنند بحث تازه ایی نیست، ولی ما اعتقاد داریم بین سیاست و اخلاق رابطه مستقیم وجود دارد و ما حتی در مواجه با دشمنانمان نیز متاثر از فرهنگ و مدنیت والای ملت آذربایجان هیچگاه اتهامات ناروا به ایشان وارد نمی کنیم و با همان ادب و نزاکت سیاسی رفتار می کنیم. در اصل ما اعتقاد به اخلاق سیاسی داریم نه سیاست اخلاقی که خود این مساله مشکل ساز است، وقتی می‌گوییم می‌خواهیم سیاست را اخلاقی کنیم، این خطر وجود دارد که حد و مرز مفاهیم اخلاقی در سیاست با مفهوم اخلاق در حوزه‌های دیگر بویژه حوزه خصوصی خلط و اشتباه شود. گرچه سیاست، جنگ نیست، اما در جنگ، طرفین یکدیگر را می‌کشند، در عین حال که یک حداقل قواعد اخلاقی در آن حاکم است، مثل رعایت حقوق اسرا، رعایت توافقات و آتش‌بس، رعایت بیماران و زخمی‌ها و عدم استفاده از سلاح‌های خاص، مصون بودن غیر نظامیان و... همه مواردی که در کنوانسیون‌های مربوط به صورت مواد قانونی مورد توافق قرار گرفته است. در واقع جنگ اخلاقی نداریم، اما اخلاق جنگی داریم. این را کلی عرض میکنم که متاسفانه گاها برخی رفتارها را در حرکت ملی آذربایجان مشاهده میکنیم که افراد همدیگر را از بن و ریشه قطع می کنند حال وقتی به ریشه این اختلاف پرداخته شود می بینید که در اصل از یک سوتفاهم یا رقابت ناسالم آتشی افروخته شده است که دامان هردو طرف را می گیرد و در نهایت این ملت آذربایجان است که متضرر می شود. بهرحال امیدواریم چنین مباحثی را در حرکت ملی آذربایجان شاهد نباشیم و هر ادعایی هم که داشته باشیم با ادله کافی آنرا ارائه دهیم.      

25-البته برخی از طیف ها نیز کمیته را متهم به همکاری با کشور تورکیه و یا جمهوری آذربایجان می کنند نظرتان در این مورد چیست؟

اولا به استقلال کمیته تاکید می کنیم و به کشورهای دوست و برادر آذربایجان و ترکیه بعنوان دو پتانسیلی که می توان از آنها جهت رسیدن به اهدافمان استفاده کرد می نگریم، اما این تنها دیدگاه تئوریکی ماست و در عمل هیچ رابطه ایی وجود ندارد، ما معتقدیم هر ملتی برای رسیدن به خواسته هایش و رفع سختی هایش بجز خودآگاهی و خودباوری و خواستن به عامل خارجی نیازی ندارد.  

26-آیا تا به حال از اعضا و یا هواداران کمیته از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و یا دستگیر شده است؟

تلاش بر این بوده است تا لایه های امنیتی کمیته بصورتی طراحی شود تا با حداقل هزینه در راستای اهدافمان تلاش نماییم و با وجود گستردگی فعالیتهای عملی کمیته تاکنون نیز اینگونه بوده است، بلی بازداشتی و دستگیر شده نیز داشته ایم.

27-ظاهرا سایت کمیته شروع به کار کرده و آرم کمیته مردمی دفاع از غرب آذربایجان نیز معرفی شده است. لطفا در مورد آرم کمیته برایمان توضیح دهید.

بلی، آرم کمیته طراحی شده است. در وسط این آرم آتش بعنوان سمبل سرزمین آذربایجان و نیز یکی از عناصر چهاگانه حیات جای گرفته است و بدور آن دو شاخه زیتون که نماد صلح و دوستی است قرار دارند و در پایین آرم نیز تاریخ تشکیل کمیته درج شده است و در بالای آرم نیز عبارت کمیته مردمی دفاع از غرب آذربایجان با الفبای لاتین نوشته شده است. 

28-سوال دیگری ندارم اگر نظر و یا سخنی دارید بفرمائید.

بنده از شما و دیگر دوستان و همفکران و همسنگرانمان در نشریه توپراق تشکر و قدردانی می کنم و امیدوارم کمیته مردمی دفاع از غرب آذربایجان با حمایتها و کمکهای گروههای سیاسی آذربایجان و فعالان ملی و عموم ملت آذربایجان در راستای اهدافش موفق عمل نماید و با یکدلی و وحدت بتوانیم ادعاهای ارضی دشمنان آذربایجان را خنثی و دفع نماییم. 

www.bati-az.com

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد