آذربایجان اویرنجی حرکاتی

گله جک بیزیمدیر azoyrenci_herekati@yahoo.com

آذربایجان اویرنجی حرکاتی

گله جک بیزیمدیر azoyrenci_herekati@yahoo.com

پایان جدال تبریز و خوی بر سر مزار شمس

پایان جدال تبریز و خوی بر سر مزار شمس

 

سرانجام جدال تبریز و خوی درباره محل دفن «شمس تبریزی» پایان یافت و شهر تبریز به عنوان «زادگاه» و شهر خوی به عنوان «بارگاه» مراد مولانا مشخص شد. حجت‌الله ایوبی مدیر عامل بنیاد شمس، در گفت‌وگو با فارس، گفت: ادعای وجود مقبره شمس در تبریز، نظر شورای شهر تبریز هم نبود. سخنگوی شورای شهر تبریز به نقل از برخی اظهار داشت که مقبره شمس، تبریز است.وی با انتقاد از رسانه‌ها و صدا و سیما عنوان کرد: چیزی که برای ما عجیب است اینکه حرف سخنگوی شورای شهر تبریز در رسانه‌ها به شدت بازتاب داشت. به طوری که این همه کنگره و حضور بزرگان در خوی آنقدر در رسانه‌ها برجسته نشد.

ایوبی بیان داشت: ما به اعضای شورای شهر تبریز گفتیم اگر مدرک مستندی دارید ارائه کنید، وگرنه ما که نمی‌خواهیم مقبره جعل کنیم. آنها هیچ مدرک مستندی ارائه نکردند و حتی دکتر موحد و دکتر ریاحی هم در برابر اظهارنظر آنها موضع گرفتند. مدیر عامل بیناد شمس تأکید کرد: ما اکنون از این بحث عبور کردیم که مقبره شمس کجاست. سال گذشته و امسال هم، همه بزرگان فرهنگی داخل و خارج از کشور به خوی آمدند و کنار مقبره شمس ادای احترام کردند.

ایوبی تصریح کرد: با تبریزی‌ها صحبت شد و قرار است برنامه بزرگی با عنوان از زادگاه تا بارگاه تدوین شود و همچنین مقرر شد فرمانداری‌ها، استانداری‌ها و شوراهای شهر استان‌های آذربایجان شرقی و غربی بنشینند و برنامه‌های مشترک تدارک ببینند.

وی با اشاره به طرح راه خورشید خاطرنشان کرد: طرح راه خورشید قرار است از قونیه ترکیه به شهرستان خوی و از آنجا به بارگاه حضرت امام رضا(ع) در مشهد امتداد یابد که این مسیر از شهر تبریز زادگاه شمس هم می‌گذرد و از آنجا نیز قرار است به سمت کشورهای شرق ایران ادامه یابد که همان جاده ابریشم سابق است.

سید طه مرقاتی،‌ عضو هیأت مؤسس بنیاد شمس و مسئول بنیاد در شهرستان خوی نیز گفت: مدارک ما مبنی بر این‌که بارگاه شمس در خوی واقع است، ثبت شده و متقن است. شما اگر به «باغ سبز موحد» موحد و کتاب «تاریخ خوی» نوشته دکتر محمدامین ریاحی و «من و مولانا» پرفسور ویلیام چیتیک مراجعه کنید،با ادله عنوان کرده‌اند که مقبره شمس در خوی واقع است.

وی افزود: به تازگی هم در یکی از روزنامه‌ها نویسنده‌ای ترک، سفرنامه‌هایی را از دوران عثمانی ذکر کرده که در آن آمده است قبر شمس در خوی است. یعنی بزرگ‌ترین دانشمندانی که در زمینه شمس و مولانا کار کردند می‌گویند مقبره او در شهرستان خوی است.

وی ادعای ترک‌ها را مبنی براینکه شمس از قونیه رد شده است، اساسا ادعایی بی‌اساس خواند و بیان داشت: شمس هرگز از قونیه رد نشده است.

مرقاتی با اظهار تأسف از اظهارات سخنگوی شورای شهر تبریز، اذعان کرد: شورای شهر تبریز تاکنون هیچ مدرکی و کتابی ارائه نکرده‌است. نظر دکتر موحد این است که ممکن است شخصی به اسم شمس در تبریز دفن شده باشد، ولی این شمس تبریزی مسلما نیست.

عضو هیأت مؤسس بنیاد شمس با بیان اینکه ما باید مدارک متقن را از شورای شهر تبریز طلب کنیم، تصریح کرد: باید از آن‌ها بپرسیم که شما چه ادله و مدرکی دارید؟ از تاریخ چه در اختیار دارید؟

مرقاتی به سفر ایوبی و مذاکره با اعضای شورای شهر تبریز اشاره و اضافه کرد: ایشان بعد از این موضوع به تبریز سفر کردند و به اعضای شورای شهر تبریز گفتند که این ادعای شما جز اینکه، خارجی‌ها بیایند و شخصیت‌های ما را مصادره کنند هیچ اثری ندارد. ما باید در مورد شمس اتفاق نظر داشته باشیم که شمس در ایران است. چون الآن در خارج از کشور هم مدعی دارد. پس بگوییم زادگاه شمس در تبریز است و یک نمادی را هم به او اختصاص دهیم و بارگاه و مقبره او هم در خوی است. هر دو هم جزو آذربایجان است. پس چه کاری است که اختلاف ایجاد کنیم که نفر سوم از بیرون بیاید و بهره برداری کند. این سرمایه ملی ماست. زمانی که شمس به خوی آمده خوی محل اجتماع عرفا بوده است. طارمی هم که زنجانی بود به خوی آمده و اکنون در آنجا دفن است.

وی ادامه داد: بعد از صحبت‌های دکتر ایوبی قرار شد زادگاه شمس تبریز و بارگاه او خوی باشد و همه گردشگران و مولانا شناسان باید به هر دو شهر سفر کنند. بر اساس این موضع دکتر ایوبی، همه اعضای شورای شهر تبریز هم پذیرفتند و قائله ختم به خیر شد.

قایناق:تابناک

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد