آذربایجان اویرنجی حرکاتی

گله جک بیزیمدیر azoyrenci_herekati@yahoo.com

آذربایجان اویرنجی حرکاتی

گله جک بیزیمدیر azoyrenci_herekati@yahoo.com

170 کشته و زخمی در دو انفجار بمب استانبول

170 کشته و زخمی در دو انفجار بمب استانبول

 

انفجار دو بمب به فاصله چند دقیقه در یک میدان بسیار شلوغ در استانبول موجب کشته شدن 16 تن و زخمی شدن بیش از 150 تن شد. این مرگبارترین حمله علیه غیرنظامیان در ترکیه در تقریبا پنج سال گذشته محسوب می‌شود.به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، فرماندار شهر استانبول ترکیه این انفجارها را که یکشنبه شب صورت گرفت، یک حمله تروریستی خواند اما مقامات هیچ گروه مشخصی را مقصر آن ندانستند و هیچ کس نیز تاکنون مسوولیت آن را بر عهده نگرفته است.

به گفته شاهدان، نخستین بمب در منطقه‌ مسکونی گونگورن در یک میدان شلوغ و محل تجمع شبانه‌ مردم منجر شد.تعدادی از مردم به سوی این محل انفجار شتافتند تا ببینند چه اتفاقی افتاده است و به قربانیان کمک کنند در حالی که یک انفجار دوم و قوی‌تر 10 دقیقه پس از بمب اول در نزدیکی این محل روی داد.شاهدان اعلام کردند، بسیاری از تلفات مربوط به انفجار دوم بوده است.

گولر گفت: این موضوع که در منطقه جمعیت زیادی بوده است، شمار تلفات را بالا برده است.مقامات دولت ترکیه عنوان کردند که در این انفجارها 16 تن کشته و 154 تن زخمی شدند.یک خبرنگار آسوشیتدپرس که به محل انفجار رسیده بود گفت: شاهد بود حداقل 12 تن روی زمین بودند. شیشه‌های شکسته، لباس‌ها، مانکن‌های مغازه و دیگر وسایل روی زمین ریخته شده بود و جوخه‌های خنثی کردن بمب با لباس‌های سفید در حال بررسی صحنه بودند.بسیاری از زخمی شدگان در انتظار مداوای پزشکی بودند. صورت‌ها و بدن‌های آن‌ها کاملا خونی بود. چندین تن که به نظر جراحت‌های جدی برداشته بودند در پتو پیچیده شدند و به آمبولانس‌هایی منتقل شدند که در نزدیکی انفجار‌ها مستقر شده بودند.

به گفته شاهدان، انفجار دوم یک مایل آن طرف‌تر از بمب اول روی داد. به گفته فرماندار استانبول، این بمب‌ها در سطل‌های آشغال جاسازی شده بودند.شبکه‌ی خبری سی.ان.ان ترک با استناد به منابع امنیتی گزارش داد: پلیس گمان می‌کند شورشیان کرد ممکن است عامل این حمله تروریستی باشند زیرا بر اساس گزارشهای اطلاعاتی، اعضای حزب کارگران کردستان ترکیه موسوم به پ.ک.ک در حال طراحی بمب گذاری‌هایی در شهرهای ترکیه بوده‌اند.معمر گولر، فرماندار استانبول گفت: هیچ شکی نیست که این یک حمله تروریستی است.

این حمله بدترین حمله به ترکیه از 20 نوامبر سال 2003 بوده است؛ هنگامی که بمب گذاری‌های انتحاری مرتبط با القاعده کنسول‌گری بریتانیا و یک بانک بریتانیایی را ویران کرد و در پی آن حداقل 30 تن کشته شدند. پنج روز پس از آن بمب‌های انتحاری دیگری که به کامیون بسته شده بودند، به هنگام اصابت عمدی کامیون‌ها به دو کنیسه در استانبول جان 27 تن را گرفت.

رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه و عبدالله گل رییس جمهور این کشور، انفجارهای یکشنبه شب را شدیدا محکوم کردند.عبدالله گل در بیانیه‌ای گفت: با خشونت‌ و کشتار مردم بیگناه و تروریسم نمی‌توان به هیچ چیزی دست یافت. این حملات طبیعت غیر انسانی و فلاکت زده‌ی تحریک کنندگان را نشان می‌دهد. پلیس در حال بررسی عوامل این انفجارهاست.حیاتی یازیچی معاون نخست وزیر ترکیه که در محل حاضر بود، به خبرنگاران گفت: ما می‌دانیم این یک حمله تروریستی است اما از این که چه سازمانی مسوول آن است هنوز اطلاعاتی در دست نیست. کرد‌ها، چپ‌ها و شبه نظامیان در استانبول فعالیت دارند و در گذشته نیز در این شهر انفجارهایی را ترتیب داده‌اند.در نهم ژوییه افراد مسلح که گفته می‌شود القاعده الهام بخش آنها بوده است، به روی محافظان کنسولگری آمریکا در استانبول آتش گشودند و جان سه افسر پلیس را گرفتند.

این حمله در حالی انجام شد که قرار است امروز (دوشنبه) دادگاه‌ ترکیه در مورد ممنوعیت فعالیت حزب حاکم عدالت و توسعه که متهم شده است علیه سیستم سکولار این کشور فعالیت می‌کند، تصمیم‌گیری کند.

قایناق:تابناک

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد