آذربایجان اویرنجی حرکاتی

گله جک بیزیمدیر azoyrenci_herekati@yahoo.com

آذربایجان اویرنجی حرکاتی

گله جک بیزیمدیر azoyrenci_herekati@yahoo.com

مقایسه اقتصاد ایران با 9 کشور مطرح شده در سند چشم انداز

مقایسه اقتصاد ایران با 9 کشور مطرح شده در سند چشم انداز

آذربایجان اویرنجی حرکاتی: به گزارش خبرنگار اقتصادی برنا بر اساس گزارش معاونت پژوهش های اقتصادی مرکز تحقیقات استراتژیک نظام در آمد سرانه ایران در سال 2008 میلادی یک پنجم عربستان سعودی خواهد بود.

طبق این گزارش تولید ناخالص داخل سرانه به عنوان یکی از شاخصه های نشانگر رفاه اقتصادی آحاد جامعه حاکی از آن است که ...

 تولید ناخالص داخل ایران از سال 2006 تا 2008 بهتر از پاکستان، مصر و سوریه و کمتر از امارات، ، قزاقستان و ترکیه و آذربایجان خواهد بود. بر اساس این گزارش ایران دومین رتبه بالاترین نیروی کار را دارد که در سال 2010 این رقم به 3/32 میلیون نفر خواهد رسید.

طی بررسی های انجام شده و بر اساس آمارهای بین المللی حساب جاری ایران در سال جاری با کاهش محسوسی به رقم 3/11 میلیارد دلار در سال می رسد، این در حالی است که آذربایجان با 6/14 میلیارد دلار حساب جاری در سال 2008 بهترین وضعیت را در میان کشور ها مورد بررسی دارد.

گفتنی است در میان 9 کشور مورد مطالعه بالاترین نرخ تورم در سالهای منتهی به 2008 میلادی متعلق به ایران است و عربستان در این سال کمترین نرخ تورم را دارد.

بر اساس گزارش واحد اطلاعات اقتصادی اکونومیست در بین کشور مورد مطالعه بالاترین نرخ بهره برای کشورهای ترکیه و کمترین نرخ بهره برای کشور عربستان صعودی و قزاقستان پیش بینی شده است اما در این بررسی تنها کشور ایران و قزاقستان هستند که نرخ بهره آنها کمتر از نرخ تورم است. چرا که در کشورهای دیگر حدود 8 درصد تا حداقل 3 درصد بین بهره و تورم به نفع نرخ بهره تفاوت وجود دارد.

در این راستا طی بررسی های انجام شده در سال 2007 ایران رتبه 79 در بین 82 کشور مورد مطالعه در خصوص شاخص محیط کسب و کار را دارا است .

این در حالی است که امارات رتبه 28 را در منطقه کسب کرده است .

کشور عربستان سعودی و امارات به عنوان کشورهای مورد مقایسه در سند چشم انداز 20 ساله تنها کشورهایی هستند که از مازاد تراز بودجه به صورت درصدی از gdp برخوردار بوده اند.

این شاخص در سال 2008 برای کشورهای عربستان و امارات به ترتیب برابر با 5/12 درصد و 2/7 درصد پیش بینی شده و این در حالی است که مابقی کشورها با کسری تر از بودجه به صورت درصدی از GDP برخوردار خواهند و کشور مصر و ایران در این رابطه وضعیت خوبی نخواهند داشت .

طبق گزارش صندوق بین المللی پول تولید ناخالص داخل بر اساس PPP قدرت خرید مردم در سال 2008 برای ایران 7/688 میلیارد دلار پیش بینی شده است که بالاترین رقم از مابقی کشورهای مطرح شده در سند چشم انداز (9 کشور مورد بررسی) است.

بر اساس معیار تولید ناخالص داخلی سرانه برای PPP وضعیت ایران در سال پایانی 2008 بدتر از امارات، عربستان و قزاقستان، ترکیه و آذربایجان بهتر از پاکستان سوریه و مصر پیش بینی شده است.

بر این اساس ایران با باسهمی کمی بیش از 9دهم در جهان بالاترین سهم را پس از ترکیه در تولید کل جهان از نقطه نظر GDP دارا است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد