آذربایجان اویرنجی حرکاتی

گله جک بیزیمدیر azoyrenci_herekati@yahoo.com

آذربایجان اویرنجی حرکاتی

گله جک بیزیمدیر azoyrenci_herekati@yahoo.com

زمستان امسال هم گاز قطع می شود ؟

زمستان امسال هم گاز قطع می شود ؟

 

آذربایجان اویرنجی حرکاتی: در حالیکه بحران گاز زمستان گذشته مشکلات بسیاری برای مردم کشور به وجود آورده بود یکی از روزنامه ها از تشدید این بحران در زمستان آتی خبر داد.

به گزارش «فردا»، در این خصوص روزنامه سرمایه با این ادعا که بحران کمبود گاز امسال تشدید می شود در بیان دلیل خود به نقل از یک مقام آگاه در وزارت نفت نوشت ...

«به دلیل اشتباه شرکت ملی حفاری در حفر چاه های فازهای 9 و10 به احتمال زیاد این دو فاز در زمستان امسال وارد مدار تولید نخواهند شد که در این صورت بحران کمبود گاز در زمستان امسال در مقایسه با سال های گذشته بی سابقه خواهد بود

این در حالی است که نوذری وزیر نفت بارها بر عدم کمبود گاز در زمستان امسال تاکید کرده است.

بنابراین گزارش برخی شنیده ها نیز حکایت از افزایش حجم صادرات گاز ایران به ترکیه در زمستان امسال دارد. این در حالی است که در حال حاضر ایران در زمستان هر سال روزانه بین 25 تا 30 میلیون مترمکعب گاز به ترکیه صادر می کند که این میزان در تابستان و دیگر فصل ها کاهش می یابد.

گفتنی است هم اکنون ایران در حال مذاکره برای صادرات گاز به سوئیس (چهار میلیون مترمکعب در روز)، امارات (600 میلیون فوت مکعب در روز)، بحرین (یک میلیارد فوت مکعب در روز)، عمان (11 میلیون مترمکعب در روز) و هند و پاکستان (144 میلیون مترمکعب در روز) است که به گفته کارشناسان این امر حکایت از نبود یک استراتژی مشخص در صادرات گاز ایران دارد.

بنابراین گزارش در حال حاضر قراردادهای در حال اجرا و عملیاتی ایران در بخش صادرات گاز شامل صادرات گاز به ارمنستان (1/1 تا 3/2 میلیارد مترمکعب در سال)، آذربایجان به طور معاوضه (5/80 تا 402 میلیارد مترمکعب در سال) و ترکیه و ترکمنستان به ترتیب هر کدام با حجم (دو تا 14 و سه تا 10 میلیارد مترمکعب در هر سال) است.

به گزارش «فردا»، خبر حفر اشتباهی چاه های فازهای 9 و10 در حالی منتر می شود که سال گذشته امیر منصور برقعی سازمان منحله مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در نامه‌ای به رئیس جمهور، ضمن تشریح وضعیت فازهای پارس جنوبی، به صراحت بر این نکته تاکید کرده است اگر فازهای 9 و 10 پارس جنوبی به بهره‌بردای نرسد، کشور در زمستان امسال با کمبود گاز روبرو می‌شود.

این در حالی است که سیدرضا کسایی زاده مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران سال گذشته نمره این شرکت را صفر دانسته بود و در مورد نامه برقعی گفته بود: این گونه نامه ها از سال 1374 تاکنون نوشته می شود و نوشتن آنها نیز ادامه پیدا می کند حتی خودم نیز این موضوع را پیش بینی کرده بودم اما در عمل اتفاق خاصی نمی افتد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد