آذربایجان اویرنجی حرکاتی

گله جک بیزیمدیر azoyrenci_herekati@yahoo.com

آذربایجان اویرنجی حرکاتی

گله جک بیزیمدیر azoyrenci_herekati@yahoo.com

تردید کاخ سفید به سخنان احمدی نژاد

تردید کاخ سفید به سخنان احمدی نژاد

 

آذربایجان اؤیرنجی حرکاتی : کاخ سفید به سخنان محمود احمدی نژاد درباره پاسخ مثبت ایران به رویکرد جدید آمریکا ابراز تردید کرده است.

محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران گفته است اگر آمریکا رویکرد کاملا جدیدی را در برابر ایران در پیش بگیرد دولت ایران پاسخ مثبت خواهد داد.

آقای احمدی نژاد در گفتگو با شبکه تلویزیونی آمریکایی ان بی سی گفت ...

 "امروز شاهد رفتارهای جدیدی از سوی دولتمردان آمریکایی هستیم و سوال این است که آیا این تغییر رفتار، احترام‌ آمیز و عادلانه است و یا ادامه همان مسیر تقابل با ملت ایران می ‌باشد که در قالب جدیدی در حال ظهور و بروز است. "

او درباره تغییر رفتار ایران نیز گفت: "ما با شرکت در جلسه ژنو این تغییر را نشان دادیم و از حضور نماینده آمریکا در این جلسه استقبال کردیم. اگر آنها همین روند را ادامه دهند، در آینده ای نزدیک شرایط تغییر خواهد کرد. لازمه تغییر شرایط هم‌آن است که آمریکا حقوق ملت ایران، قانون و شرایط احترام‌ آمیز را در مناسبات سیاسی به رسمیت بشناسد و این کار سختی نیست."

دانا پرینو، سخنگوی کاخ سفید می گوید باید به سخنان آقای احمدی نژاد به دیده تردید نگاه کرد.

خانم پرینو که در جلسه مطبوعاتی روزانه کاخ سفید صحبت می کرد، گفت: "باید به این سخنان با تردید نگاه کنیم. آقای احمدی نژاد در روز شنبه به مردم ایران یک چیز گفت و روز دوشنبه به خبرنگار آمریکایی چیز دیگری را گفت."

خانم پرینو به سخنان روز شنبه محمود احمدی نژاد اشاره می کرد که آن رئیس جمهور ایران از نصب شش هزار دستگاه سانترفیوژ در تاسیسات غنی سازی اورانیوم این کشور خبر داده بود.

خانم پرینو همچنین با ابراز امیدواری از گرفتن پاسخ مثبت به بسته پیشنهادی 1+5 از ایران، گفت آمریکا منتظر دیدار آتی نمایندگان 1+5 و ایران در ژنو است تا پاسخ این کشور را بشنود.

'یک گام به جلو'

سخنان آقای احمدی نژاد در مصاحبه با شبکه آمریکایی در حالی بیان می شود که هفته گذشته آمریکا در حرکتی تازه نماینده ای را برای شرکت در مذاکرات سعید جلیلی، مذاکره کننده اصلی اتمی ایران و خاویر سولانا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ژنو فرستاده بود.

در حالی که کمتر از یک هفته به مهلت پاسخگویی ایران به بسته پیشنهادی کشورهای 1+5 باقی مانده است، آقای احمدی نژاد درباره این ضرب الاجل گفت: " شرایط امروز دنیا به گونه ای است که حتی به کشور چند میلیونی هم نمی‌توان اولتیماتوم داد، چه رسد به ملت بزرگ ایران. ضمن اینکه هر اقدامی باید مبنای حقوقی داشته باشد. در اجلاس ژنو نیز بحث ضرب‌ الاجل مطرح نبوده و ما چنین دریافتی از آن نداریم."

با این حال رئیس جمهور ایران مذاکرات ژنو را یک گام به جلو دانسته است.

در حالی که آمریکا و متحدانش عقیده دارند که ایران غنی سازی اورانیوم را با هدف ساخت تسلیحات اتمی انجام می دهد، مقامات این کشور بارها و بارها این مسئله را رد کرده اند.

رئیس جمهور ایران در گفتگوی خود با شبکه تلویزیون آمریکایی ضمن رد این مسئله گفت: "ما به دنبال سلاح هسته ای نیستیم و اعتقادی به آن نداریم و معتقدیم تاثیری در مناسبات سیاسی ندارد. رژیم صهیونیستی صدها کلاهک هسته‌ای دارد اما آیا برخورداری از سلاح هسته‌ای توانسته این رژیم را در جنگ با لبنان پیروز کند؟ آیا سلاح هسته‌ای مانع از فروپاشی شوروی شد؟ آیا توانسته است آمریکا را در عراق و افغانستان پیروز کند؟"

ایران تا به حال توقف غنی سازی را به عنوان پیش شرط مذاکرات نپذیرفته است

قایناق:BBC/Persian

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد