آذربایجان اویرنجی حرکاتی

گله جک بیزیمدیر azoyrenci_herekati@yahoo.com

آذربایجان اویرنجی حرکاتی

گله جک بیزیمدیر azoyrenci_herekati@yahoo.com

ایتالیا: اروپا به اظهارات آیت الله خامنه ای پاسخ جدی بدهد.

ایتالیا: اروپا به اظهارات آیت الله خامنه ای پاسخ جدی بدهد.

 

آذربایجان اؤیرنجی حرکاتی: فرانکو فراتینی، وزیر امور خارجه ایتالیا، پس از گفت وگو با دیوید میلیبند، وزیر امور خارجه بریتانیا، در لندن درباره برنامه هسته ای ایران گفت: از اظهارات آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، « بسیار مایوس» شده است.

 فرانکو فراتینی تصریح کرد: کشورهای اروپایی لازم است به این سخنان « پاسخی جدی و فوری» دهند.

آیت الله خامنه ای روز چهارشنبه در خصوص سیاست های جمهوری اسلامی در قبال کشورهایی که وی انها را «استکبار» خواند، گفت ...

« یک قدم عقب نشینی در برابر مستکبران، منجر به یک قدم پیشروی آنان خواهد شد و این تصور که عقب نشینی و «عدول از مواضع و حرفهای صحیح»، باعث تغییر سیاست استکبار خواهد شد تصوری کاملاً غلط و بی اساس است».

در حالی رهبر جمهوری اسلامی بر ادامه برنامه هسته ای ایران تاکید می کند که کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ منتظر پاسخ ایران به بسته پیشنهادی این کشورها هستند.

در همین زمینه، دیوید میلیبند، وزیر خارجه بریتانیا، نیز گفت که کشورهای اروپایی در انتظار پاسخ رسمی ایران تا  روز شنبه آینده هستند.

 اقای میلیبند افزود که دولت بریتانیا امیدوار است بتواند به رویکرد دوگانه تشویق و تنبیه ایران را ادامه دهد.

خودداری از وقت کشی

 فرانکو فراتینی همچنین روز سه شنبه با  کاندوالیزا رایس، وزیر خارجه آمریکا،دیدار و درباره مسئله هسته ایران مذاکره کرده بود.

 در جریان این دیدار، کاندوالیزا رایس به ایران هشدار داد که باید تا روز شنبه آینده، در پایان مهلت دو هفته ای پس از مذاکرات ژنو، به بسته پیشنهادی کشورهای ۱+۵ یک پاسخ جدی دهد و از وقت کشی خودداری کند.

خانم رایس با اشاره به این که جهان نظاره گر ایران است، گفته بود:«ایرانی ها بهتر است بدانند این مسئله ای نیست که بتوانند بر سر آن وقت کشی کنند.»

وزیر امور خارجه آمریکا در پاسخ به این پرسش خبرنگاران که اگر جواب ایران قانع کننده نباشد، آنگاه چه رویکردی در پیش خواهید گرفت؟، گفته بود: «ما در این خصوص تاکنون بسیار شفاف بوده ایم، ما دو شیوه [در مقابل ایران] در پیش گرفته ایم؛ اگر یک شیوه جواب ندهد، ما رویکرد دیگر را در پیش خواهیم گرفت.»

اشاره خانم رایس به سیاست ها تحریم و تشویق ایران برای تعلیق فعالیت های مربوط به غنی سازی ایران است.

آمریکا، روسیه، چین، فرانسه و بریتانیا به همراه آلمان، کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ در خرداد ماه سال جاری بسته ای حاوی مشوق های اقتصادی به ایران ارائه کردند تا از این طریق تهران را ترغیب کنند که فعالیت های حساس خود را متوقف کند.

در جریان نشست وزیران امور خارجه گروه ۱+۵ و خاویر سولانا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، با سعید جلیلی، مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران در ژنو به تهران دو هفته فرصت داده شد تا به این بسته پیشنهادی پاسخ دهد.

ایران پس از مذاکرات ژنو تا کنون به طور مشخص به بسته پیشنهادی پاسخ نداده است و تصریح می کند که برای پاسخ دادن به این پیشنهاد، ضریب الاجلی مشخص نشده است.

حسن قشقاوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، روز یکشنبه گفته بود که در مذاکرات ژنو درباره پروده هسته ای ایران، «بحث تعیین ضرب الاجل» در میان نبوده است.

آقای قشقاویی افزوده بود:«به هیچ وجه بحث تعیین اولتیماتوم و ضرب الاجل در میان نبود بلکه در جریان مذاکرات قرار بر این بود که در مدت دو هفته موضوع مورد بررسی ایران قرار بگیرد.»

روند غنی سازی که کاربرد دوگانه نظامی و غیر نظامی دارد از سوی شورای امنیت سازمان ملل و آژانس بین المللی انرژی اتمی موضوعی نگران کننده در برنامه هسته ای ایران به شمار می رود که می تواند ایران را به دانش ساخت سلاح هسته ای مجهز کند.

این در حالی است که تهران ماهیت این برنامه را غیر نظامی و صلح آمیز و برای تولید برق عنوان کرده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد