آذربایجان اویرنجی حرکاتی

گله جک بیزیمدیر azoyrenci_herekati@yahoo.com

آذربایجان اویرنجی حرکاتی

گله جک بیزیمدیر azoyrenci_herekati@yahoo.com

خانه مشروطیت اصفهان گشایش یافت.

خانه مشروطیت اصفهان گشایش یافت.

 

خانه مشروطیت اصفهان واقع در منزل آقا نورالله نجفی اصفهانی، از روحانیون پیشرو نهضت مشروطیت، شامگاه پنجشنبه با حضور غلامعلی حداد عادل و نخبگان حوزه و دانشگاه در اصفهان گشایش یافت.

به گزارش ایرنا شهردار اصفهان در این مراسم گفت: اصفهان یکی از ارکان نهضت مشروطیت به شمار می آید و به پاس زحمات آقا نورالله نجفی اصفهانی، از علما و روحانیون پیشرو در نهضت مشروطیت و همچنین با هدف زنده نگه داشتن آرمانها و آزادی خواهی مردم و نماد مبارزات روحانیت در دوران مشروطه خواهی، این خانه افتتاح می شود.

"سید مرتضی سقائیان نژاد" گفت: مشروطیتی که در اصفهان برخاست، بر مبنای لبیرالیسم غربی نبوده و دست استعمار در هدایت آن نقشی نداشت و با بهره گیری از فضای مذهبی اصفهان در جهت منافع مردم به ثمر نشست .

وی، آقا نورالله نجفی را نمادی از روحانیت مبارز و فعال در عرصه اجتماعی دوران مشروطیت دانست و افزود: ایشان سالها در نجف قبل از دوران مشروطیت خواستار حضور دین در عرصه اجتماع و سیاست بوده و مقاطع مختلفی از زندگی خود را برای به اجرا در آوردن این مهم سپری کرد .

وی در بخشی دیگر از سخنان خود به فعالیتهای اقانورالله نجفی اشاره کرد و گفت : تاسیس شرکت اسلامیه در جهت خودکفایی ملی و تولید محصولات و پارچه های داخلی ، برگزاری مناظره آزاد با مبلغین مذهبی مسیحی ، مقابله با تجاوزات و تعدیات شاهزادگان قجری ،تجمع علما و آزادیخواهان و رجال اصفهان برای تاسیس عدالتخانه و مهاجرت علما به اصفهان، از جمله فعالیتهای این شخصیت اثرگذار در دوران مشروطیت است.

وی اضافه کرد: خانه مشروطیت، مرکزی برای پژوهشگران و محققیان تاریخ معاصر ایران بویژه وقایع مشروطیت اصفهان خواهد شد و سال آینده کتابخانه یی تخصصی در این مرکز راه اندازی می شود .

"موسی نجفی " از نوادگان آقا نورالله نجفی اصفهانی در این مراسم گفت : خانه مشروطیت اصفهان دومین مکانیست که به نام مشروطیت در ایران نام گذاری شده و منزل یکی از علمای بزرگ مجاهد دوران مشروطه به نام آیت الله آقا نورالله نجفی است .

وی هدف از افتتاح این خانه را ایجاد یک جریان فرهنگی نه جریان سیاسی در اصفهان دانست و افزود: در زمانی زندگی می کنیم که برخی از جریانهای فرهنگی خالی از تعمق و هویت اند و نگاهی به گذشته می تواند برای ما یادآور تعمق و هویت و شخصیت ملی و مذهبی باشد .

وی افزود: در زمان مشروطیت مستبدین به روسیه و برخی از آزادیخواهان به انگلیس وابسته بودند و جریانی در ایران شکل می گیرد که مرام آن بر مبنای مشروطه آزادی خواه ضد انگلیس به شمار می آید .

نجفی تصریح کرد: در عصر حاضر گروهی به نام آزادی خواه عدالت را بر نمی تابند و برخی نمی توانند آزادی را به همراه عدالت و مساوات همراه بیند و افتتاح این خانه می تواند درسی برای جریانات سیاسی باشد که اگر به بن بست رسیدند با نگاهی به گذشته به خصوص جریان مشروطه می توانند همزیستی آزادی ، حریت و عدالت را مشاهده کنند .

وی اضافه کرد: مشروطه در شهر اصفهان تلاقی بیداری اسلامی با نوگرایی غربی بود که به جرات می توان گفت که در اصفهان بیداری اسلامی به نوگرایی غربی غلبه کرد.

وی هدف فرهنگی راه اندازی خانه مشروطیت را مشخص شدن نسبت هویت اسلامی با دنیای جدید و ایستادگی بر اساس این هویت و شخصیت در برابر عالم غرب دانست و افزود: مرعوب تجدد نشدن و استفاده صحیح از تجدد و حفظ هویت از درسهای نهضیت مشروطیت برخاسته از علما و روحانیون است که باید مورد توجه جدی محققان و پژوهشگران قرار گیرد.

نجفی تاکید کرد: با راه اندازی این قبیل مراکز تحقیقاتی می توان با تفسیر سکولار از اتفاقات تاریخی و تعصبات قومی و شهری و تک نگاری متعصبانه تاریخ با بزرگ نمایی شخصیتها مقابله کرد .

خانه مشروطیت در مساحتی بیش از دو هزار متر مربع و با زیر بنای 881 متر مربع و با هزینه ده میلیارد ریال برای مرمت و بازسازی این مکان راه اندازی شد.

قایناق: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد