آذربایجان اویرنجی حرکاتی

گله جک بیزیمدیر azoyrenci_herekati@yahoo.com

آذربایجان اویرنجی حرکاتی

گله جک بیزیمدیر azoyrenci_herekati@yahoo.com

گزارش 17 روز بازداشت دانشجویان هویت طلب تبریز

گزارش 17 روز بازداشت دانشجویان هویت طلب تبریز

بازداشت سه دانشجوی دانشگاه تبریز به همراه دو فعال هویت طلب دیگر در حالی وارد 17 روز خود می شود که هیچ خبری دال بر چگونگی وضعیت آنان در دست نیست.

نهاد های مسئول و همچنین نهاد های امنیتی به هیچ پاسخی راجع به چگونگی و مکان نگهداری آنان جواب نمی دهند. حتی قاضی پرونده از اعلام اتهامات بازداشت شدگان سر باز می زند. دانشگاه تبریز و حراست آن هنوز دستگیری دانشجویانشان را تکذیب کرده و با اعلامیه هایی در دانشکده ها خواستار حضور آنان در دانشگاه می شود. خانواده محبوسین زیر فشار روحی و روانی شدیدی قرار دارند. تناقض گویی های نهاد های مسئول از یک طرف و 14 روز بی خبری مطلق پس از آخرین تماس دستگیرشدگان تبریز بر شدت این امر افزوده است. و این در حالیست که حمید والایی دیگر فعال هویت طلب که چند روز پیش از دانشجویان تبریز دستگیر شده بود و اخیرا از زندان تبریز آزاد گشته است، در اثر شکنجه در وضعیت مناسبی قرار ندارد.

از سوی دیگر نیز نهاد های امنیتی همچنان در جهت افزایش فشار ها بر دانشگاه تبریز گام برمی دارند و در پی دستگیری فعالین دانشجویی آن، اقدام به پلمپ دفاتر انجمن اسلامی در دانشکده ها دانشگاه نموده اند.

البته با اینکه بازداشت فعالین سیاسی با هدف سرکوب و ایجاد جوی خفقان در منطقه و دانشگاه برنامه ریزی شده بود اما با پوشش رسانه ای خوب و اطلاع رسانی مناسب عکس این منظور به وقوع پیوست. تجمع  روز 4 مرداد ماه فعالین نقده در کوه "یئدی گوز" آن و در حمایت از دانشجویان در بند تبریز از اقدامات جالبی بود که در شکستن جو امنیتی موثر واقع افتاد. این تجمع در پی پخش وسیع شبنامه در سطح شهر ترتیب داده شده بود.

همچنین روز پنجشنبه 5 مرداد ماه خبر رسید که اولین دادگاه فعالین به منظور تفهیم اتهام به صورت مخفیانه برگزار شده است. قاضی دادگاه به رغم مستندات قانونی قرار وثیقه را نپذیرفته است. قاضی دلیل خود را "انجام تحقیقات بیشتر" و یا به اصطلاح ماموران امنیتی "تخلیه ی اطلاعاتی" نامیده است.

نیز قاضی دادگاه در حضور خانواده های محبوسین از بازداشت آنان تا شروع دانشگاه ها خبرداده است.

سه شنبه هشتم مرداد ماه  نیز فعالین دانشجویی دانشگاه های تبریز و اعضای انجمن اسلامی دانشگاه تبریز با دیدار با خانواده دانشجویان در بند دانشگاه تبریز از آخرین اخبار آنان نیز مطلع گشتند. پدر فراز زهتاب با افتخار به فزند خود تصریح کرد:"حسن بزرگ فراز این است که در راه اندیشه و هویتش دستگیر شده و نه چیز دیگر" و با اعتراض به دستگیری های غیر قانونی آمادگی خود را برای برگزاری تحصن در حمایت از حق فرزندش و دوستان وی اعلام کرد. همچنین مادر آدین خواجه ای دیگر دانشجوی در بند نیز از عدم امکان صحبت با آیدین به دلیل زمان بسیار کوتاه تماس تلفنی سخن گفت. پدر وی نیز خاطر نشان کرد که "آیدین در یک خانواده حسنی تربیت یافته است که در مقابل ظلم و ستم باید اعتراض کرد و ایستاد" و نیز آمادگی خود را برای  پیگیری اعتراضات مدنی و حقوقی اعلام کرد.

 همچنین در همین روز حسن رحیمی فعال حقوق بشر آذربایجان در مصاحبه با صدای آمریکا بازداشت دانشجویان را انتقام گیری دولت از دانشگاه ها دانست و از اخبار رسیده ی ناخشایند، از وضعیت محبوسین اخیر تبریز خبر داد.

روز 9 مرداد ماه نیز با بی خبری مطلق از دانشجویان در بند تبریز سپری شد ولی در تهران فعالین سیاسی با تجمع در خانه محمد هاشمی دبیر تحکیم وحدت، به بازداشت های غیر قانونی دانشجویان اعتراض کردند .

10 مرداد ماه انجمن اسلامی دانشگاه آزاد اردبیل طی بیانیه ای در محکومیت دستگیری ودود اسدی ذبیر سابق خود و سه فعال دانشجویی تبریز به همراه مهندس داریوش حاتمی و دکتر شاهرخ حاتمی خواستار آزادی بی قید و شرط آنان شد..

11 مرداد ماه عده ای از فعالین سیاسی آذربایجان با صعود دسته جمعی به قلعه بابک متینگ اعتراض آمیزی در حمایت از دانشجویان دانشگاه تبریز برگزار کردند. فعالین حین صعود جمعی با سر دادن شعار های آزادی خواهانه و هویت طلبانه در حالی که عکس و پوستر هایی از بازداشت شدگان در دست داشتند، اعتراض خود را به این گونه بازداشت های خود سرانه نشان دادند و پس از رسیدن به قلعه بابک متینگ اعتراضی با سخنرانی چند تن از فعالین سیاسی همراه گشت. گفتنی است مسیر صعود شعار نویسی شده بود و در زمان برگزاری میتینگ ماموران امنیتی با ضبط کامل مراسم و حضور پر رنگ خود قصد ایجاد فضای  رعب و وحشت داشتند.

و اکنون 12 مرداد ماه و پس از گذشت 17 روز از بازداشت سجاد رادمهر، آیدین خوجالی و فراز زهتاب سه دانشجوی دانشگاه تبریز به همراه داریوش و شاهرخ حاتمی هیچ خبری مبنی بر سلامتی آنان در دست نیست. همچنین با پخش خبر دستگیری آنان در بین مردم در صورت عدم آزادیشان احتمال بروز اعتراضات گسترده تری نیز وجود دارد.

www.tabriz-peygiri.blogfa.com

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد