آذربایجان اویرنجی حرکاتی

گله جک بیزیمدیر azoyrenci_herekati@yahoo.com

آذربایجان اویرنجی حرکاتی

گله جک بیزیمدیر azoyrenci_herekati@yahoo.com

تایید مرگ یک نفر در اثر وبا در ایران

تایید مرگ یک نفر در اثر وبا در ایران  

    

یک مقام وزارت بهداشت ایران تایید کرده است که به تازگی یک نفر در اثر ابتلا به بیماری وبا درگذشته است با این حال او برای جلوگیری از نگرانی ها گفت آمار وبا در ایران بالا نیست.

به گزارش رسانه های ایران محمد مهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری های وزارت بهداشت، گفت: "از 24 فرد مبتلا به بیماری وبا که امسال شناسایی شدند، یک نفر فوت کرد و بقیه درمان شدند." وی گفت که 24 بیمار "آمار بالایی محسوب نمی شود" اما از مردم خواست مراقب باشند. وی همچنین افزود که دو مورد دیگر مشکوک به وبا هست که به زودی نتیجه آزمایش آنها معلوم خواهد شد. آقای گویا در مورد قربانی گفت: "فرد فوت شده که یک زن بود و به مشهد مسافرت کرده بود که پس از مراجعت از سفر در کرج و به علت مراجعه دیرهنگام و از دست دادن بیش از حد آب بدن فوت کرد."

او ابراز خوشحالی که تاکنون هیچ منبع آب آلوده به میکروب وبا شناسایی نشده است و آبیاری مزارع با آب فاضلاب نیز گزارش نشده است.پیشتر مقام های ایرانی وجود هفت مورد وبا را در استان قم تایید کرده بودند اما معلوم نیست که این هفت مورد جزو آماری باشد که آقای گویا ارائه کرده است. بهروز براتی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم، روز نهم تیر گفته بود: در استان قم به واسطه رفت و آمد زائران از داخل و خارج کشور امکان شیوع این بیماری وجود دارد. تابستان گذشته نیز مقام های ایرانی پس از شیوع وبا در عراق نسبت به افزایش شمار مبتلایان در ایران هشدار دادند.

در ماه های تابستان 2007 در مجموع 20 مورد وبا در ایران گزارش شد که به گفته مقام ها از عراق وارد شده بودند.براساس توصیه های سابق وزارت بهداشت، در صورت شیوع این بیماری باید مراقب سلامت منبع آب نوشیدنی بود و در صورت در دسترس نبودن آب سالم، آب را به مدت ده دقیقه جوشاند. براساس توصیه های پزشکی مردم همچنین باید از سبزی ها و میوه های ضد عفونی شده استفاده کنند.بیماری وبا واکسن ندارد و علامت عمده آن، اسهال آبکی شدید، همراه با درد خفیف در ناحیه شکم اما بدون خونریزی و دل ‌پیچه و تب است.

پژوهشها نشان می دهد که بیماری وبا از سال ۱۳۴۴ در ایران شیوع پیدا کرده و برخی کارشناسان می گویند این بیماری در ایران بومی شده است و هر ساله در ماههای گرم سال در مناطقی از ایران مشاهده می شود. بر اساس آمارها، در سال ۱۳۷۷ نزدیک به ده هزار نفر در ایران به این بیماری مبتلا شده بودند و نزدیک به یکصد نفر بر اثر این بیماری جان باختند. یک سال بعد تعداد مبتلایان به این بیماری به ۱۱۶۰ نفر کاهش یافت و در سال ۱۳۷۹ این تعداد به ۳۴۵ نفر رسید.در سال های بعد به طور متوسط هر ساله تعدادی در حدود 100 بیمار مبتلا به وبا در ایران ثبت شده اما در دو سال اخیر تعداد مبتلایان بار دیگر افزایش یافته است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد