آذربایجان اویرنجی حرکاتی

گله جک بیزیمدیر azoyrenci_herekati@yahoo.com

آذربایجان اویرنجی حرکاتی

گله جک بیزیمدیر azoyrenci_herekati@yahoo.com

نگرانی اسرائیل از احتمال 'پیشرفت غیرمنتظره هسته ای' ایران

نگرانی اسرائیل از احتمال 'پیشرفت غیرمنتظره هسته ای' ایران

 

معاون نخست وزیر اسرائیل گفت ایران به سمت پیشرفتی غیر منتظره در برنامه هسته ای خود در حرکت است و تا سال ۲۰۱۰ قادر خواهد بود اورانیوم را تا سطح نظامی غنی کند.

به گزارش رویتر، شائول موفاز که به آمریکا سفر کرده چالش هسته ای ایران را مسابقه با زمان توصیف کرد و گفت فرصت در حال به پایان رسیدن است.

او با تأکید بر لزوم مقید کردن ایران به رعایت یک جدول زمانی افزود: خط قرمز ما باید غنی سازی اورانیوم در خاک ایران باشد.

نمایندگان ایران و کشورهای گروه ۱+۵ حدود دو هفته پیش در ژنو درباره بسته پیشنهادی قدرت های جهانی به ایران و پیشنهادات متقابل ایران گفتگو کردند. نماینده آمریکا برای نخستین بار در این گفتگوها حضور یافت. پس از آن مقامات واشنگتن اعلام کردند ایران دو هفته برای ارائه پاسخ صریح خود به پیشنهادات ۱+۵ فرصت دارد.

معاون نخست وزیر اسرائیل با اشاره به این اظهارات گفت در صورتی که ایران تا یکی دو روز آینده که این ضرب الاجل به پایان می رسد به درخواست قدرت های جهانی پاسخ مناسب ندهد، صدور قطعنامه جدید شورای امنیت و وضع تحریم های بیشتر علیه ایران در ماه های باقی مانده سال جاری میلادی ضروری خواهد بود.

اما در این حال خبرگزاری فرانسه به نقل از یک دیپلمات اتحادیه اروپا خبر داد که مقامات این اتحادیه اصراری بر دریافت پاسخ ایران طی ۲۴ ساعت آینده ندارند.

'وسواس نداریم'

این دیپلمات که نخواسته است نامش فاش شود گفته است امیدواریم پاسخ صریح ایران را امروز یا فردا دریافت کنیم، اما اگر ایران مثلاً روز دوشنبه پاسخ بدهد، اتفاقی نخواهد افتاد.

خاویر سولانا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از برگزاری مذاکرات ژنو از ایران خواست ظرف دو هفته پاسخ خود را ارائه کند، اما دیپلمات اتحادیه اروپا به خبرگزاری فرانسه گفته است: اگر این مسئله به جای چهارده روز، شانزده روز طول بکشد مشکلی پیش نخواهد آمد، 'ما به یک تاریخ مشخص وسواس نداریم'.

با این حال وزارت خارجه آمریکا روز جمعه گفت انتظار دارد که ایران "در روزهای پایانی هفته" به بسته مشوق ها پاسخ دهد.

خواسته اصلی بسته پیشنهادی ۱+۵ از ایران که قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل هم بر آن تأکید می کند، تعلیق غنی سازی اورانیوم است.

در این حال آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی که قدرت اصلی را در این کشور در دست دارد، روز چهارشنبه در یک سخنرانی تأکید کرد که در مسائل هسته ای عقبگرد نمی کند.

اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلت نظام جمهوری اسلامی ایران نیز چنانکه خبرگزاری فارس گزارش داده روز جمعه از آغاز فعالیت های ایران در زمینه روش گداخت هسته ای خبر داده و پیش بینی کرده در این مسئله نیز غرب با ایران مخالفت خواهد کرد.

کشورهای غربی ایران را متهم می کنند که سیاست اتلاف وقت را در پرونده هسته ای خود در پیش گرفته و در این راستا پاسخ های مبهم و پیشنهادات حاشیه ای مطرح می کند، به همین دلیل دولت آمریکا پس از مذاکرات ژنو مهلتی دو هفته ای برای دریافت پاسخ 'بله یا خیر' از ایران تعیین کرد و مقامات آمریکایی از آن پس چند بار بر آن تأکید کرده اند.                 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد