آذربایجان اویرنجی حرکاتی

گله جک بیزیمدیر azoyrenci_herekati@yahoo.com

آذربایجان اویرنجی حرکاتی

گله جک بیزیمدیر azoyrenci_herekati@yahoo.com

متکی: ضرب الاجل برای ما مفهوم نیست

متکی: ضرب الاجل برای ما مفهوم نیست

آذربایجان اؤیرنجی حرکاتی: منوچهر متکی، وزیر خارجه ایران، تعیین ضرب الاجل برای پاسخ این کشور به بسته پیشنهادی گروه 1+5 را مردود دانسته است.

وزیر خارجه ایران که در یک نشست خبری در تهران شرکت داشت، در واکنش به اظهارات برخی مقامات غربی در مورد مهلت دو هفته ای به ایران برای پاسخ به مشوق های گروه 1+5 گفت که "ادبیات تاریخ تعیین کردن و مطرح کردن ضرب الاجل برای ما مفهوم نیست."

در پایان مذاکرات نمایندگان جمهوری اسلامی و گروه 1+5 که روز 19 ژوئیه در ژنو صورت گرفت، نماینده اتحادیه اروپا ابراز امیدواری کرد که جمهوری اسلامی ظرف دو هفته، به بسته پیشنهادی این گروه پاسخ گوید.

در این بسته پیشنهادی، که توسط خاویر سولانا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در ماه ژوئن تسلیم مقامات ایرانی شد، از این کشور خواسته شده است تا در برابر دریافت برخی امتیازات اقتصادی، فنی و سیاسی، فعالیت خود در زمینه غنی سازی اورانیوم را به حالت تعلیق در آورد.

پس از اجلاس ژنو، وزیر خارجه آمریکا هشدار داد که ایران دو هفته فرصت دارد تا این بسته پیشنهادی گروه 1+5 را بپذیرد یا با تنبیه های شدیدتر بین المللی مواجه شود.

وزیر خارجه ایران، که در یک نشست خبری شرکت داشت، با اشاره به سفر ماه ژوئن خاویر سولانا به تهران برای تسلیم بسته پیشنهادی، گفت "در مذاکرات تهران صحبتی از یک زمان مشخص نکردیم و به سولانا گفتیم که ظرف یک ماه، بررسی ها را انجام داده و پیشنهادات خود را ارائه خواهیم داد."

وی گفت که جمهوری اسلامی به این وعده خود عمل کرد و افزود "حالا آنها باید نظرات خود را نسبت به نظراتی که ما دادیم، اعلام کنند."

آقای متکی یادآور شد که در اجلاس ژنو، جمهوری اسلامی گزارشی حاوی پیشنهادهای این کشور برای ادامه مذاکرات را در اختیار نمایندگان شرکت کننده قرار داد که شامل ترتیبات مورد نظر ایران برای ادامه بوده است.

تماس با آمریکا؟

در نشست خبری تهران، یکی از خبرنگاران با یادآوری اینکه سفارت سوئیس در تهران حفاظت از منافع ایالات متحده در ایران را برعهده دارد، از آقای متکی سئوال کرد که آیا خبر احتمال کنار رفتن سوئیس از مذاکره درباره برنامه هسته ای ایران به معنی تماس مستقیم ایالات متحده با جمهوری اسلامی است؟

وزیر خارجه ایران گفت که در چند سال اخیر، سوئیس، ترکیه و چند کشور دیگر در مورد موضوع هسته ای ایران گفتگوها و دیدارهایی با طرف های مختلف داشته اند و ممکن است برخی از این کشورها دیگر مایل به ادامه فعالیت در این زمینه نباشند.

وی در عین حال گفت که جمهوری اسلامی با کشورهایی که به پیگیری این موضوع علاقمند هستند همکاری می کند اما انتظار خاصی نیز از هیچ کشوری ندارد.

آقای متکی در پاسخ به سئوالی در مورد خبرهایی حاکی از احتمال ایجاد دفتر حفاظت منافع آمریکا در تهران و اعزام ماموران آمریکایی برای اداره چنین دفتری، گفت که در این زمینه درخواستی از ایالات متحده دریافت نشده است.

نشست خبری منوچهر متکی در پایان اجلاس وزیران خارجه کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در تهران برگزار شد که قطعنامه نهایی آن، حق ایران را در برخورداری از فن آوری صلح آمیز هسته ای مورد تایید قرار داده است.

وزیر خارجه ایران موضعگیری اجلاس تهران در این زمینه را مهم دانست و گفت که "حمایت جنبش عدم تعهد قبل از هر چیز این القای غلط را از بین می برد که جامعه جهانی با فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی ایران مخالف است."

اظهارات آقای متکی تنها چند روز قبل از سر رسیدن مهلت مورد نظر کشورهای غربی برای دریافت پاسخ ایران به بسته پیشنهادی انتشار می یابد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد