آذربایجان اویرنجی حرکاتی

گله جک بیزیمدیر azoyrenci_herekati@yahoo.com

آذربایجان اویرنجی حرکاتی

گله جک بیزیمدیر azoyrenci_herekati@yahoo.com

بانک مرکزی: چهارده میلیون نفر در ایران زیر خط فقر هستند!

بانک مرکزی: چهارده میلیون نفر در ایران زیر خط فقر هستند!

 

آذربایجان اؤیرنجی حرکاتی: فصلنامه «آمار اقتصادی» که توسط بانک مرکزی منتشر می‌شود، در تازه‌ترین شماره خود، با محاسبات گوناگون نشان داده است که دست کم چهارده میلیون نفر در ایران زیر خط فقر هستند.

به گزارش خبرنگار «تابناک»، در گزارش که مستند به آمار رسمی است و در اداره تحقیقات و مطالعات آماری بانک مرکزی تهیه شده، خط فقر با سه روش میانگین هزینه، میانه هزینه‌های درآمدی و مصرف کالری محاسبه شده است. در روش میانگینی، 50 درصد میانگین هزینه افراد جامعه، به عنوان مرز خط فقر تعیین می‌شود ...

در روش محاسبه میانه درآمد جامعه، خط فقر 50، 55 و 60 درصد میانه درآمد جامعه در نظر گرفته شده؛ به این معنا که فقیر شخصی است که کمتر از نصف افراد معمولی جامعه درآمد دارد. در روش مصرف کالری نیز فقیر، شخصی در نظر گرفته شده که قادر به تأمین 2300 کالری حداقل غذای مورد نیاز یک انسان نیست.

نتایج این مطالعات نشان می‌دهد که به رغم تبلیغات انجام‌شده، افراد زیر خط فقر در ایران در دو سال نخست دولت نهم بیشتر شده و از 18 درصد به 19 درصد جامعه رسیده‌اند، یعنی اکنون معادل چهارده میلیون نفر در زیر خط فقر به سر می‌برند.

گزارش بانک مرکزی از آن جهت قابل توجه است که با توجه به تورم شدید در یک سال گذشته ـ که دو برابر سال 85 شده است ـ و نیز افزایش حدود 10 درصدی درآمد حقوق‌بگیران، افراد زیر خط فقر در جامعه به شدت در یک سال گذشته افزایش یافته‌اند.

در این گزارش، بنا بر روش میانگین نرخ خط فقر برای هر فرد در ماه در سال 1385، 73 هزار تومان تعیین شده است که با احتساب تورم آغاز سال 1387، این رقم به بیش از یکصد هزار تومان می‌رسد. به این معنا که اگر درآمد یک خانوار چهار نفره شهری در کشور، کمتر از چهارصد هزار تومان در ماه باشد، آن خانواده زیر خط فقر به شمار می‌رود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد