آذربایجان اویرنجی حرکاتی

گله جک بیزیمدیر azoyrenci_herekati@yahoo.com

آذربایجان اویرنجی حرکاتی

گله جک بیزیمدیر azoyrenci_herekati@yahoo.com

توصیه قذافی به ایران برای پرهیز از سرنوشت عراق

توصیه قذافی به ایران برای پرهیز از سرنوشت عراق

معمر قذافی، رهبر لیبی، به ایران توصیه کرده است در رویارویی با غرب راه صدام حسین را در پیش نگیرد. وی گفت: "آنچه ایران انجام می دهد ناشی از تکبر محض است. اگر تصمیمی علیه ایران گرفته شود، دچار همان سرنوشت عراق خواهد شد... ایران از عراق قوی تر نیست و قدرت مقاومت نخواهد داشت." رهبر لیبی به حمله سال 2003 آمریکا به عراق اشاره داشت که ظرف چند هفته باعث سقوط حکومت صدام حسین شد.

اظهار نظر معمر قذافی، که سرگرم دیدار از تونس در همسایگی لیبی است، درحالی انتشار می یابد که ایران ضرب الاجل تازه غرب برای پذیرش مجموعه ای از مشوق ها در ازای تعلیق بخش های حساس برنامه اتمی خود را رد کرده است.

معمر قذافی گفت: "چالش ها بزرگتر و فراتر از توانایی ایران برای مقابله با آنهاست."

ایران که بر ادامه غنی سازی اورانیوم - مهترین بخش چرخه سوخت هسته ای - پافشاری می کند می گوید توان پاسخگویی به حمله نظامی را دارد و به علاوه نسبت به تبعات چنین جنگی در منطقه و سراسر جهان هشدار داده است.

لیبی سال ها در مورد برنامه تسلیحات اتمی و شیمیایی خود با فشار غرب روبرو بود تا اینکه در سال 2003 برای توقف فعالیت در این زمینه، با غرب به توافق رسید.

رهبر لیبی در اشاره به ایران گفت که کشورهایی که انزوا را انتخاب می کنند محکوم به شکست هستند و افزود "هیچ کشوری در آینده به تنهایی نمی تواند دوام آورد."

معمر قذافی در سال 1969 در کودتایی نظامی در کشور خود، واقع در شمال آفریقا، به قدرت رسید و غرب برای چندین دهه این کشور را به حمایت از تروریستم متهم کرده و در انزوا قرار داده بود.

آقای قذافی در ماه مارس در نشست اتحادیه عرب در دمشق، ایران را یک "برادر مسلمان" خواند و به کشورهای عرب توصیه کرد تهران را نرنجانند.

وی در آن کنفرانس گفت "شما هیچ گریزی از ایران ندارید. این یک همسایه و برادر مسلمان است و به نفع تان نیست که دشمن شما باشد."

قایناق: :bbc/persian – 16/5/1387  

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد